• LillaMi81

Vaniljsockret luktar konstigt

Skulle sätta igång med bak och öppnade den nyköpta förpackningen med vaniljsocker från Dr.Oetker. Tyckte den luktade lite konstigt redan innan jag öppnade den men tänkte inte så mycket på det. Sen öppnade jag locket (plastburk) och det stinker! Hur ska egentligen vaniljsocker lukta? Har haft ett annat märke förut som doftade svagt vanilj. Vet inte hur jag ska beskriva denna lukt.
    Har någon annan detta vaniljsocker och hur luktar det isf? Vet inte om jag ska lägga ner bakplanerna eller använda detta. Hjälp!

• Svar på tråden Vaniljsockret luktar konstigt
  • lindberg78

Du kan inte smaka lite på det? Kan tycka att vissa vanilj-socker kan lukta skarpt

• KaeJ

vaniljsocker kan lukta väldigt syrligt å beskt när det är så mycket i samma förpackning...

• LyckaJones

Är det vanilj eller vanillin?
    Har hört att en del tycker att vanillinsockret kan lukta konstigt.

• LillaMi81

Nu har jag smakat på det - efter viss tvekan eftersom jag är gravid och inte vill få i mig något giftigt eller nåt. Pyttepyttelite har jag smakat på läpparna. Tror det smakade okej, har aldrig smakat direkt på det förut. Det smakade sött och en liten vaniljtutch på det. Så det är kanske inget fel på det då? Ni har alltså också reagerat på konstig lukt ibland eller?

• LillaMi81

Vaniljsocker. Men innehåller också vanillin. (Ingredienser: Socker, äkta vaniljpulver, vanillin)

• lindberg78
    LillaMi81 skrev 2009-03-19 09:54:06 följande:
    Nu har jag smakat på det - efter viss tvekan eftersom jag är gravid och inte vill få i mig något giftigt eller nåt. Pyttepyttelite har jag smakat på läpparna. Tror det smakade okej, har aldrig smakat direkt på det förut. Det smakade sött och en liten vaniljtutch på det. Så det är kanske inget fel på det då? Ni har alltså också reagerat på konstig lukt ibland eller?
    Det kan lukta konstigt ibland beroende på märke, men om du är gravid så beror nog mycket på det oxå (alla sorters rengöringsmedel luktar kattpiss tycker jag )
  • LillaMi81

Jo iofs, men är i vecka 39 och har aldrig reagerat på mitt gamla vaniljsocker. Men tanken slog mig. Men denna lukt har jag garanterat aldrig kännt förr!

• LillaMi81

Vad tror ni? Ska jag köra på detta? Det verkar på er som att det faktiskt kan ha en konstig lukt fastän smaken är bra.

• fjäilen

vet vad du menar mitt luktar kattpiss...

• sassus

Det luktar så för att det är en lite "finare" vaniljsocker (mer vanilj i?) men det blir mkt goda kakor när man använder det istället för t.ex Ica´s vanillinsocker som ju är konstgjort. Lycka till me bakandet

• LillaMi81

Reslutatet på baket blev att det smakade gott, men det luktade lite konstigt. Det är nog jag som är ovan med riktig vaniljlukt kanske. Är ingen vaniljfantast. Eftersom jag aldrig köper vanillinsocker utan alltid vaniljsocker trodde jag att det var i princip samma. Kan ha varit Dansukker jag hade förut, en gul liten pappförpackning.

Svar på tråden Vaniljsockret luktar konstigt