• FlowerGirl

Ringar i vitt guld, behandling?

Har hört att man ska lämna in de för behandling. Hur ofta ska man göra det? har haft mina i några år och de är inte lika "vita" som när jag fivk de,, nån som vet hur mycket det kostar??

• Svar på tråden Ringar i vitt guld, behandling?
  • CB72

Varför ska du lämna in dom??.

Det dom gör är att putsa dom med en såndär putsduk,, som finns att köpa på de flesta guldsmedesaffärer,, kostar runt 70:-.........

Du kan även köpa ett medel typ det som finns på tv-reklamen, som man sätter ett "pulver" i hett vatten å dom där "plattorna"

Det finns att köpa ett medel, som jag köpte på Nolia,,, (SUPER säger jag bara om det) så går du på Nolia,, så köp det medlet. Det går både till guld & silver.....

• FlowerGirl

så man kan göra det själv? hade hört att man måste lämna in de för rodiering? nåt sånt...

• MikkisPikkis

Istället för dom där "ploj" plattorna på tv shop kan man ta ALU folie och klippa lite hål i.
    Lägga den i diskhon och fylla upp med vatten och salt! I med smyckena och så blir dom rena och fina!

Kan hända att man får ha dom i ett tag...

• FlowerGirl

det låter som nåt man kan prova.... men skadar det inte smycket? skulle ha kännts tryggare om jag lämnade in det.... kanske dumt att betala när man kan göra det själv, hur mycket tar de för behandlingen?

• barceloneta

Om ringarna är i vitt guld rakt igenom behöver du inte göra någon behandling. Förutom att putsa dom då och då för att dom ska glänsa fint. Då är ett tips att lägga dom i ljummet vatten tillsammans med handdiskmedel i några timmar, tex över natten och om det är stenar på kan du ta en mjuk tandborste och rengöra så det inte är smuts där stenarna sitter fast.
    Men, om ringarna är i rött/gult guld med endast det översta lagret i vitt guld så ska du då och då få ringen rudierad, dvs förnya det övre lagret av vitt guld!

lycka till!

• Rusty

Det beror på hur ringarna är gjorda. Antingen har vitguldet hög halt av palladium, då har de samma färg rakt igenom. De "gulnar" inte och behöver därför inte lämnas in på behandling annat än ev putsa lite om de blivit repiga. Men många vitguldsringar är gjorda i vitt guld med lite lägre halt av palladium, istället har de ett ytterskikt som är väldigt vitt. Såna ringar är vitare än de utan ytskikt, men ytskiktet slits och färgen under kommer fram = ringen "gulnar". Då kan man lämna in dem på rodinering, då de får ett nytt ytskikt och blir vita igen.

• FlowerGirl

tror mina ringar måste lämnas in, de har blivit lite gulaktiga och jag har putsat ofta

• Smajla

Håller nog med FlowerGirl, skulle nog lämna in mina. Känns tryggast så. Men hur ofta ska de göras det?

• himla

När vi köpte ringar för drygt 1 år sedan så sa han att man kan lämna in dem vid "speciella" tillfällen... typ om man ska på någon "fin" fest...eller kanske ska gifta sig ... men annars så blir ju ringarna ganska fort "gula" igen så då måste man lägga ner en ganska mycket pengar på något som snabbt blir likadant igen...bättre att lära sig att "leva" med den färgen som är...å sen lämna in den när man vill känna sig lite extra fin....

Det var det svaret jag fick....

Ang. priset ...har jag ingen aning... men ring någon guldsmedja i närheten av där du bor!

Lycka till...

Svar på tråden Ringar i vitt guld, behandling?