• ebbasmilladagny

    14 månader och kan inte sätta sig eller ställa sig upp/ner, krypa, åla, rulla, gå...

    Hej!
    Jag har en dotter som är 14 månader som jag är orolig för.

    Hon kan inte
    -vända sig när hon ligger ner
    -sätta sig upp
    -ställa sig upp
    -sätta sig ner när hon står
    -lägga sig ner från sittande
    -krypa eller åla

    Hon är väldigt stel i kroppen, framförallt i underben och underarmar. Hon föddes med blåsljud på hjärtat och hade ett avvikande EKG, men är friskförklarad från det. Hon har också haft täta öroninflammationer och står i kö för att få rör i öronen.

    Hon kan
    -sitta, men lärde sig de sent
    -gå med stöd och gå ut med möbler om man ställer henne upp.
    -rumphasa (började när hon var 11 1/2 månad)

    I övrigt är hon en pigg och glad tjej som förstår väldigt mycket och säger ett par ord.

    Jag har två äldre tjejer som har varit helt normala i den motoriska utvecklingen så det här är aldeles nytt för mig. Vi har träffat en neurolog som har tagit diverse prover, men allt tar så långt tid och jag kan inte sluta oroa mig för att det ska vara något allvarligt...

    Är det någon annan som varit med om liknande? Jag vill höra både solkenshistorier där barnet sedan utvecklats normalt och veta om ni senare fått diagnos på muskelsjukdom eller liknande.

    Åsa

  • Svar på tråden 14 månader och kan inte sätta sig eller ställa sig upp/ner, krypa, åla, rulla, gå...
  • Jesster

    Sonen är jättesen i utvecklingen.

    Han satt när han var 9½ månad och då inte stadigt utan med kuddar runt sig, han började krypa när han var 15 månader och nu är han strax över 2 år och kan inte gå ännu. Eller kan och kan, han KAN gå men gör det inte. Han är väldigt osäker på sin egen förmåga och vågar inte försöka själv men går gärna genom att hålla en i handen.

    Han pratar inte heller och för några månader sedan så kom vi på att han inte hör så för en månad sedan så fick han bl.a. rör i öronen och nu hör han så snart hoppas vi på att resten kommer igång

    Vi har gått hos habiliteringen sedan han var 8 månader och de håller honom bara under uppsikt. Det verkar inte vara något större fel på honom, förutom det där med att han är sen motoriskt så är han relativt normal.

    Försöker komma ihåg när han började resa sig och gå utmed saker... Han kan ha varit typ 18 månader?


    Den som söker han finner - www.google.se
  • ebbasmilladagny

    Tack för ditt svar. Det låter som om våra barn är rätt lika motoriskt då. Vi har fått remiss till en sjukgymnast som jag hoppas kan hjälpa oss med hur vi ska jobba med Dagny. Hon är så otroligt osäker och blir väldigt rädd när hon tappar balansen om hon sitter eller står med stöd.

    Min mellantjej fick rör i öronen när hon var två år. Hon var sen språkligt innan dess, men nu är hon 4 och pratar som vilken fyraåring som helst :) Hoppas att det blir så för er lille också.

  • 030507

    hejsan

    min son är 16 månader. Han är oxå väldigt sen i utveckligen.
    såg vad du skrivit och tänkte på när min son lärt sig detta.
    kan tillägga att allt detta känns väldigt konstigt för mig med eftersom större syskon utvecklats i "normal" takt och man har inte behövt tänka på att man måste "öva" barnen eller "hjälpa" dem att utvecklas utan det har kommit så "självklart" av sig själv.

    -vända sig när hon ligger ner
    min son började vända sig från mage till rygg vid 6 månader men gjorde det inte ofta. vända sig från rygg till mage först runt året.

    -sätta sig upp
    att sätta sig upp från liggandes lärde min son sig först när han var ca 13-14 månader

    -ställa sig upp
    har han precis lärt sig. och han drar sig bara upp med hjälp av stöd. han kan alltså inte ställa sig upp helt själv utan får ta hjälp av ett bord, stol, eller liknande för att dra sig upp. så nu runt 14-15 månader

    stå på benen när man håller honom
    ca 13 månader

    stå själv utan stöd, gör han inte än. kan inte stå en sekund själv utan stöd

    gå när man håller honom
    ca 13 månader

    gå själv med stöd (vagn, stol, pall eller vad han hittar)
    15 månader

    -sätta sig ner när hon står
    han började med det när han började stå. men sen slog han sig o nu vill han inte göra det utan vill att vi ska hjälpa honom att sätta sig ner.

    -lägga sig ner från sittande
    ca 14-15 månader

    -krypa eller åla
    äla började han med när han var 13 månader exakt. då ålade han på mage i ett par dagar, sen började han ta sig fram på rumpan.så ca 13-14 månade rbörjade han istället hoppa fram på rumpan o detta gör han fortfarande. krypa har han precis lärt sig sen typ 2 veckor tillbaka. me nhan gör det inte ofta men ibland tar han sig fram så. alltså 185 månader

    gå när man håller honom i en hand - sen 1 vecka tillbaka

    satt med stöd - 5 månader
    satt utan stöd - 6 månader
    lyfte huvudet/nacke i magläge - 5 månader

    vi fick kontakt med en läkare som var jätte bra som skickade oss till sjukgymnast. då var vår son 11 månader o kunde endast sitta, inget annat. där fick vi hjälp med övningar som ska hjälpa för att få igång motoriken. vi skulle tex flera gånger om dagen l'ägga honom på mage för att locka igång ålandet och ta sig uppåt. eftersom han inte fått igång motoriken i "rätt" ålder så tänkte vi inte på att vi skulle fortsätta göra "bebis" lekar med honom som att få honom att lyfta nacken i magläge osv.

    vi skulle även sitta på golvet, ha honom liggades på mage med bröstkorgen över ett av våra ben för att komma upp. sjukgymnasten menade på att om det är jätte viktigt att barn får utforska världen i rätt ordning eftersom det är så de stimulerar igång sin utveckling,. att komma framåt och uppåt. men eftersom min son satt så tänkte vi ju inte på att ta honom neråt igen.

    när han väl började lyfta upp överkroppen i magläge så började han åla inom någon dag. därefter kom han på att han kunde ta sig fram och att det var skoj. då föredrog han att ta sig fram på rumpan för det gick både snabbare och var enklare.

    sen har det gått lite fortare. han har lärt sig stå på benen vilket han totalvägrat innan. det tog ändå flera månader innan han sen kom upp själv men nu är han på god väg.

    ta kontakt med en läkare som kan skicka er vidare till sjukgymnast och ortoped (special skor mm som ska underlätta, vilket vi har fått)

    sen finns det massor med bra redskap man kan köpa för att underlätta själv.
    vi har köpt kavats skor med höga kanter som ger bättre stöd åt fötterna. på så vis får de bättre balans när man övar dem på att stå upp. min känsla är att de inte blir lika osäkra när de står stadigare. (ortopedskorna vi har från ortopeden är liknande kavat med höga kanter och bra stöd men betydligt hårdare för att verkligen stabilisera fötterna.)

    vatten lek är jätte bra för att leka igång rörelserna i vatten. det kan ju faktiskt vara obehagligt att använda kroppsdelarna som man inte är van vid och då går det lättare i vatten. vår son är för mjuk i sina leder så de håller inte upp honom. då gör de tont när vi har försökt och det ända som hjälper är träning, övning och bra stöd.

    lite tips på saker vi använt för att få igång motoriken:

    stöd för att lära gå, plus att barnet luras att "gå själv"
    www.tradera.com/MoonWalk-Manvandrare-Lar-Barn-att-Ga-Sta-Okar-Balansen--auktion_87953879

    skor med stöd (om ni inte får ortopediska)
    denna kavat modellen är jätte bra för den luftar foten samt håller bra stöd runt vristen. viktigt dock att INTE ha förstora skor utan lagom passande
    www.tradera.com/Kavat-sommarskor-auktion_87799406
    www.tradera.com/Kavat-sandal-strl-20-nyskick--auktion_87208793
    www.tradera.com/HELT-NYA-KAVAT-SANDALER-ROSA-MED-TJEJ-STL-21-auktion_87465793

    gåstol om ni inte har en sån

    lite "lektips" vi fick av sjukgymnasten
    för att locka fram att rulla från mage-rygg-mage så kan man leka med henne. rulla över henne till ryggen och kittla på rumpan, tillbaka på mage o kittla på magen. rulla på båda hållen. då blir det roligt o man vill komma över för att få fortsätta leken.
    man kan även lägga en kudde bakom ryggen så de halvligger på sidan, på så vis kommer de lättare över o man "lär sig" hur man ska dra för att ta sig runt

    att på mage dra sig upp på överarmarna (liggandes på mage men att de håller upp sig på armarna som ska vara raka). ligga på mage över mammas/pappas ena ben men händerna i golvet framför. ligga med en kudde/amningskudde under bröstkorgen. så kan man ha en leksak eller liknande framför som de får ligga o leka med. när man gör så ofta så märker dema tt de tär lätt att leka om man kommer upp med överkroppen. sen kan man börja ta bort stödet och de försöker då hålla upp överkroppen själv för att kunna utforska sin leksak

    när de håler upp sig på överarmarna kan man börja ta fram ett ben på dem så de ska försöka komma upp i sittställning. så kan man variera ben och ta dem vartannan gång. typ göra en sånglek av det för att hålla intresset.
    man kan även sitta mjukt på matta. sitta med benen brett isår med barnet liggandes mellan benen med huvudet bortåt och benen mot mammas/pappas mage. så håller man dem i handen, räknar till tre o säger sätt sig upp. så hjälper man dem med handkraft att dra sig upp till sittandes. när de sitter släpper man o berömmer. sen tar man dem i händerna igen o lägger dem sakta ner o upprepar hela tiden. tillsut behöver man själv inte dra för att de ska komma upp utan de kan dra sig upp själv till sittandes om de bara får hålla i något.
    när de ligger på mage med överkroppen uppe kan man även börja få dem att åla genom att hålla en leksak precis utom räckhåll, men nästan så att de kan snudda vid den med fingrarna. kommer dem bara 1 cm ångre fram så märkte dem att det gick. nästa gång kan man hålla leksaken 2 cm ifrån osv.

    nu är detta små övningar o lekar vi fick av vår sjukgymnast. vissa saker har fungerat jätte bra andra mindre eftersom vår son helt enkelt inte gillat vissa ställningar mm. nu orkar jag inte skriva ALLA övningar vi fått här, men lite tips till de första börjande stegen iaf. och detta är sånt som VI blev rekomenderade o absolut inget jag verken kan något om eller vet vad som rekomenderas. detta var alltså helt vad vi fick för förslag för att stimulera igång vår son.

    men jag vet iaf hur frustrerande det kan vara når man hela tiden får höra "ammen så stor och kan han INTE det ännu? det är inte normalt, varför är han så sen, är det något gfel på hono`m? är han sjuk? min 9 månaders kan mer än din som snart är 1,5 år hahaha, ja min unge har iaf gått i 3 måander nu och han är bara 13 månader" osv.

    det är fruktansvärt jobbigt att oroa sig o hela tiden känna sig stressad o pressad. och bara detta att man måste hjälpa till på ett helt annat vis än med dem som utvecklats mer normalt gör att jag iaf kan känna mig mer misslyckad att det är mitt fel som mamma som inte har tränat mer, jag som inte ängnat tillräckligt med tid, balanserna vardagsliv med sysslor, syskon OCh hinna med övningar. det är väldigt jobbigt för mamma hjärtat, och väldigt strassande att hela tiden känna "nu måste du lära dig, varför kan du inte, är det något fel, vad gör jag för fel osv".

    nu tycker de inte min son växer/går upp i vikt som han ska heller så nu har vi ytterligare ett moment som ligger oroande över en. är jätte nervös för vad svaret ska bli. de har börjat göra massa tester på honom nu för att se om det finns någon anledning till varför han står still i vikt (väger lika mycket nu som 16 månader som han gjort i 8 månader nu. han växer lite iaf men vikten står still)

  • 030507

    kan tillägga att min son inte pratar (säger mamma) han pekar inte när man frågar vart är mamma, vart är pappa, syskon osv. allt han "vet" och pekar ut är lampa.

    finmotoriskt är han däremot bra. han bygger med klossar, har perfekt fingergrepp osv.

    ingen läkare har misstänkt att något är fel på honom utan han anses vara helt noraml o frisk (borstätt från vikten nu då) utan bara sen i grovmoteriken.

  • Jesster
    030507: Shit vilket långt och bra inlägg!
    Det är inte roligt men det är skönt att det finns fler i samma situation
    Den som söker han finner - www.google.se
  • ebbasmilladagny

    Hej!
    Tack för superbra tips!
    Det är både tråkigt och skönt att höra att vi är fler i samma situation..
    Vi ska tillbaka till neurologen imorgon och har även fått tid till sjukgymnast, men det är först 14/4.

    Min dotter kan stå utan stöd om amna ställer henne upp och går längs med möbler sedan en månad tillbaka, men broblemmet för henne är att hon inte har kraft i benen till att sätta sig ner (inte ens om man håller henne i båda händerna), eller dra sig upp till stående.

    Hon tar inte heller emot sig med händerna om hon faller utan faller handlöst med ansiktet ner eller rakt bakåt.

    Hon verkar också vara svag i underarmarna så hon inte kan hålla upp överkroppen i liggande eller vända sig åt något håll.
    Det var superbra med tips på hur man kan träna just det.

    Eftersom vi har mitokondriell sjukdom i släkten så är det något av allt hon utreds för. Prover för ämnesomsättningsstörningar? har också tagits, men de provsvaren tar tid.

    Berätta gärna om era små gör några framsteg och hur det går för er.

    Tack och kram

  • Hackemamma

    jag har skrivit detta i någon mer tråd också, men jag drar det igen om det kan vara till tröst :)
    Jag gick inte förrän jag var nästan 1,5 år, jag satt som en liten padda där de satte ner mig och var helt nöjd med att sitta och leka där med någon leksak. Mamma tog mig till en barnläkare som bara krasst konstaterade att jag var lat! "Flickan är lat och rund, hon kommer att börja gå när som helst" Vilket stämde, och sen jag började gå tog jag igen allt stillasittande med råge, jag var den busigaste och vildaste av alla oss syskon ;D Och sen jag började gå/springa var jag inte "senare" än de andra på något sätt, barn är bara så olika :)

  • Sennaboo

    En kollega till mig hade en son som först började gå vid 2 år. Där var inget konstigt med honom, bara lite senare än normalt.

  • 030507

    min son sätter sig inte heller om ahn ramlar.
    han tar inte emot med händerna heller.

    så ramlar han så ramlar ha nsom en fura. raklång o stel som en pinne.
    slår i ansitket eller nacken

    så ett bra tips till, är en skyddshjälm i tyg.
    riktigt bra
    www.annonsfynd.se/1022035.htm
    www.tradera.com/TYGHJALM-SKYDDAR-HUVUDET-INOMHUS-NY-auktion_88024676
    www.tradera.com/TYGHJALM-SKYDDAR-HUVUDET-INOMHUS-NY-auktion_88024694
    www.tradera.com/HELT-NYTT-TYGHJALM-LARA-GA-HJALM-PANNBAND-auktion_88186842

  • Imas

    Min lilla flicka är 13 månader och är inte ett dugg intresserad utav att stå själv utan stöd mindre av försöka ta något steg.

  • kajsaliten

    min flicka är 7 månader o kan inte vända sej från rygg till mage eller mage till rygg. hon vill bli buren hela tiden, är inte intresserad av andra barn utan vill vara med mej eller hennes pappa och då helst i famnen. hon sitter inte själv heller. jag går på öppna förskolan och kan inte låta bli att jämföra henne med de andra barnen där...skäms så över det, skäms över att jag när jag kommer hem därifrån känner mej deppig o orolig över min tjej - som jag älskar över allt annat! de andra barnen i samma ålder är mycket mer fysiskt aktiva - jag undrar om min flicka är normal?

  • ebbasmilladagny

    Hej!
    Igår var vi till neurologen igen. Han gjorde flera undersökningar och förklarade att hennes reflexer var väldigt svaga.
    Nästa steg är en ögonbottenundersökning samt en test av neverna till musklerna (om jag förstod det rätt). Det ska ske 6/4 under narkos.

    Eftesom vi har mitokondriell sjukdom i släkten har det varit min största oro. Läkaren trodde dock att sannolikheten att det är det hon har var liten och det känns otroligt skönt.

    Kramar från Åsa

  • Marie89

    Nyfiken på om någon från denna tråd är kvar på familjeliv. Hade varit intressant att höra hur det har gott. Har själv en sen 15 månaders

Svar på tråden 14 månader och kan inte sätta sig eller ställa sig upp/ner, krypa, åla, rulla, gå...