• IsabelSamuel

Fritidsysselsättning för pojke 3,5 år?

Har en son på 3,5 år som behöver något att göra typ 1 ggr i veckan...Var med mig på familjegympa en gång (på prov i vår by) och snackar bara om att träna efter det. Det var 1 1/2 mån sedan så nu vill jag hitta någon aktivitet för honom men allt verkar vända sig till äldre barn...typ 5 år och uppåt.

Vad gör era barn i samma ungefär ålder?
    Är det för tidigt?

• Svar på tråden Fritidsysselsättning för pojke 3,5 år?
  • cicci85

MIn går på gympa på F&S med mig en dag i veckan, familjelev och sen barnvakt. Tycker att det räcker nu.
    efter sommaren är han 4 och då ska han få börja rida Måste ju lära sig det

Tycker att det beror på vad barnet annars gör på dagarna, hur mycket aktiviteter man ska göra... Om man är mycket hemma så behövs kanske mer men om barnet är på dagis 7-17 varje dag så känns det som att en kvällsaktivitet är alldeles för mycket!

• Carro Å

Nicholas gick på korpen gympa när han var 3 år. Kolla om det finns i närheten. Sen har han gått på bollskola och nu går han på simlekis. Han fyllde 4 i januari.

• teambe

Barndans brukar finnas för barn från det att de är ganska små. Där våra barn dansar kan man börja när man är 2 år (fast då är föräldrar med).

• Gul13

Vår dotter går på knatteridning varannan söndag. Nyss fyllda 4.

• Miss Lau

Min son är 3 år och älskar Friskis och Svettis familjejympa! Förutom det går han inte på några organiserade aktiviteter.

• lillaskåne

Min son går på knatteridning, tillsammans med mig eller hans pappa, och älskar det. Han fyller 4 i maj.

• Tant Green

Min 3,5-åring går på teaterskola en gång i veckan och älskar det Ibland går vi på F&S Familjejympa, tidigare gick hon istället på egen "Lekjympa" (inte F&S utan det fanns i de kommunala badhusen).

• besser

Min 3,5-åringen har ingen fritidsaktivitet, och verkar inte heller ha något behov av det.

Familjegympa lät väl alldeles utmärkt om det inte bara var en engångsgrej i din by.

• 3busungar

när min dotter var 3 år så gick hon på redskapsgymnastik.
    det var utan föräldrar..
    det var korpen som ordnade det.
    hon trivdes jätte bra..

som 4åring började hon på funky kidz när vi flyttade 25 mil.
    till en mindre stad. funky kidz är en slags dansskola.
    kolla om det finns i eran stad..är från 4år o finns upp till 16 eller nått..
    www.funkykidz.se

min son på snart 4 år går däremot inte på något.
    här i stan är det så svårt o hitta någon aktivitet.
    men barngymnastik finns från 4år har jag för mig.
    man får vara snabb på att anmäla sig.
    o så finns någon slags simgrupp för 3-4åringar.
    den måste man också skynda sig för att ha en chans o få en plats..

Så kolla upp badhuset om de har något för 3-4åringar.
    eller någon annan simförening.
    eller någon gymnastikförening..

• IsabelSamuel
    besser skrev 2009-03-19 16:04:02 följande:
    Min 3,5-åringen har ingen fritidsaktivitet, och verkar inte heller ha något behov av det.Familjegympa lät väl alldeles utmärkt om det inte bara var en engångsgrej i din by.
    Ja, han älskade det men tyvärr bara en engångs grej just där vi bor...kan i och för sig åka typ 3-4 mil för mer utbud..

Tack för tipsen! Ska kolla upp om det finns någon knatteridning i närheten. Jag vill ju inte "överstimulera" honom men han är väldigt mogen, framåt och intresserad av att hitta på saker. En aktivitet i veckan under helgen kan ju inte skada, eller!?
    Han går ju dessutom bara 15h i veckan på dagis iallafall 6-7månader till.
  • evaparadiset

Vi brukar åka och bada en gång i veckan med sonen. Annars sysselsätter vi oss mest själva med buslandet, skogspromenader, utelek i parker med lekplatser eller bio.

• IsabelSamuel

Självklart hittar vi på saker tillsammans! Jag syftar mest på en aktivitet med andra barn...=)

• Maggiepuh

Simskola går min son på. Han har precis blivit 3 år.

• Zaphy

Jättekul att din son gillar gympa! Det gör min också, och han är 3½ år också.
    Vi gick på några pass med Hoppis&Skuttis som Friskis&Svettis hade. Men tyvärr krockar det med annat vi gör nu.
    Han går inte på något alls nu. Men jag fick en gratis tränings-dvd och den gillar han också. Han vill gärna träna tillsammans med mig. Plus att ibland så sätter vi upp lite hinderbanor hemma så att han får träna lite.
    Fast det kan ju iofs vara roligare för dem att komma ut o göra lite gympa.
    Kolla upp vad dom har för utbud där du bor. Annars så blir det väl mer gympa o så när dom börjar förskola/skola.

• buselibus

Barndans och plask o lek brukar vara för mindre barn, annars är de flesta från 4 år vad jag vet, t.ex. tennis, simskola, gympa.

• Malå76

Vår son är 3½ och han går på babysim 1 gång i veckan. Han har gått på det sedan han var 3 månader. Sedan i januari går han även på gymnastik 1 gång i veckan. Det är något som heter BAMSE-gymnastik och ska finnas på många olika ställen i Sverige. Lekar och motoriska övningar - superbra! Föräldrarna är inte med. Kan känna att det är mycket med 2 aktiviter nu när vi har fått en till, men han tycker att det är så himla kul.
    Eftersom jag arbetar i skola så kan jag tycka att gymanstik är en bra grej att gå på efter att ha sett pojkars motoriska färdigheter hos 6-7 åringar. Gymnastik är en bra grund för alla sportaktiviter framöver.

Viggo 051019 & Hedda 090117
Svar på tråden Fritidsysselsättning för pojke 3,5 år?