• Anubisa

Det här med att lära sig sitta

Min son fyller 5 månader imorgon. Av vad jag har läst här på familjeliv så verkar det ju vara en hel del barn som kan sitta med stöd vid den här åldern, ja tom utan stöd.

Det känns lite jobbigt för min kan inte sitta med stöd. Ja han kan ju sitta i bumbostolen men där har man ju inget annat val. Om jag sätter honom på golvet med kuddar runt så faller han ju mot kuddarna eller framåt. Han försöker inte ens riktigt stödja sig på armarna.

Hur ser det ut när de börjar lära sig sitta? Sätter man de själv först och sen får de sitta och balansera eller gör de några försök från golvläge att ta sig upp till sittandes? Finns det något jag kan göra för att träna honom annat än att ha kuddar runtomkring honom (han faller ju ihop ganska snabbt då)?

• Svar på tråden Det här med att lära sig sitta
  • Alice Alice

min son satt vid 11 månader. De måste vara motoriskt redo.

• Pormoicheia

Har en dotter på 6 månader och hon kan inte heller sitta själv än.
    Med stöd funkar det en liten stund och får hon sitta och hålla i något funkar det någorlunda.
    Men att sitta själv, utan stöd, inte en chans!

Tror inte att du behöver oroa dig alls.

Grejen med fl är att mann oftast får läsa om de "duktiga" och tidiga bebisarna snarare än de som utvwecklas i "genomsnittstakt" eller är av den senare sorten. Ja såvida de inte är "extremt" sena då förstås...

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • MissLillan

tror att det är vanligt att de börjar sitta mellan 6-8 månader. men vill man träna dem så ha dem på mage så stärks ryggen när de tittar upp och tar i saker. eller så kan du ju sitta på golvet och ha bebisen mellan dina ben så har bebisen ju stöd av dina ben och kropp ifall den skulle falla.

• Anubisa

Men vad betyder sitta med stöd egentligen?

Är det att ha kuddar runtomkring barnet som ett litet stöd men att barnet i princip sitter självt ändå eller kan det vara att man håller det i händerna och att det sitter då eller är det att barnet själv stödjer sig på sina händer?

Känns om att den här orangutangen inte når ned med sina händer till golvet, blöjan är ju så stor och skulle han sätta tassarna i golvet så blir han ju som framåtlutad.

• MissLillan

min uppfattning är att kunna sitta med stöd är när de kan sitta i en barnstol och då kan parera lite men måste luta sig lite ibland mot ryggstödet eller framåt.

Anubisa skrev 2009-03-19 12:55:57 följande:
    Men vad betyder sitta med stöd egentligen? Är det att ha kuddar runtomkring barnet som ett litet stöd men att barnet i princip sitter självt ändå eller kan det vara att man håller det i händerna och att det sitter då eller är det att barnet själv stödjer sig på sina händer? Känns om att den här orangutangen inte når ned med sina händer till golvet, blöjan är ju så stor och skulle han sätta tassarna i golvet så blir han ju som framåtlutad.
  • Pormoicheia

med stöd tänker jag iaf att barnet helt enkelt behöver stöd för balansen så det inte ramlar åt sidan, men även för att orka hålla sig upprätt. Deras ryggar är ju inte vana att "arbeta" så de blir nog snabbt trötta i ryggen. Om du förstår hur jag menar...

Det kan vara lite vad som helst enligt mig, både kuddar, en hand att hålla sig i eller något annat.

Om det är rätt tolkning av"sitta med stöd" vet jag inte men det är så jag tolkar det.

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Eisa

du behöver inte träna, det kommer när det kommer
    min son satt själv vid 7-8 mån

12.34
  • Babybalo

Att sitta med stöd är att sitta och luta sig framåt med händerna i golvet framför sig tex... Att sitta utan stöd är att sitta utan att behöva hålla i sig i golvet eller något annat. Att inte kunna sitta (med eller utan stöd) vid 5 månaders ålder är NORMALT!

• Flickan och kråkan

Min kille satt första gången utan stöd när han var 6 månader + 1 vecka. Jättevingligt och jättekort. Dagen innan kunde han inte ens sitta med stöd. Det tog ett bra tag innan han kunde sitta själv någorlunda stabilt.

Att sitta med stöd = sitta på plan yta och stödja sig själv med armarna (lite gorillaaktigt sådär )

• cicci85

min bebis började kunna sitta med kuddar runt när han va 4 månader men kunde inte sitta stadigt förrän han kunde sätta sig själv när han va 7,5 månad.

Tiden går ju så fort så rätt som det är kan din bebis sitta! man behöver inte träna!

Svar på tråden Det här med att lära sig sitta