• Hackemamma

Fnasig och torr hårbotten

Upptäckte igår att min 3 månaders blivit alldeles fnasig på huvudet, på en fläck är det som små "kakor" av skorv. Hon har haft en tendens till att vara torr i övrigt också, men det har gått över sen vi begränsade badandet till 1-2 ggr/vecka. Tvättar aldrig med tvål/schampo, använder bara olja i badvattnet. Tycker det är konstigt att hon fick skorv i håret nu, sådär plötsligt. Nån mer med samma probs?

• Svar på tråden Fnasig och torr hårbotten
  • Mamma till 3 M

Jo min lille (3mån) fick också skorv, fick tips att smörja in huvudet med olja och försiktigt försöka pilla bort det efter en stund o sen tvätta av huvudet.. han hade ganska mycket så tar bort lite i taget, men snart är allt borta, o där jag fått bort verkar det inte komma tillbaka ialf :)

• Hackemamma

Åh vad skönt o höra :) Undrar varför det plötsligt blir sådär?

• Mamma till 3 M

torr o känslig hud, jag har det själva o mitt huvud såg likadant ut när jag var bebis. :) men det är nog inget som sitter i eller kommer tillbaka (tror jag inte)

• Pormoicheia

Skorv bildas p.g.a brist på "vad-det-nu-heter" i huden.

Gurkörtsolja ska tydligen innehålla det huden lider brist på.
    Dottern på 6 månader har 2-3 fläckar mitt på huvudet där hon är torr och skorvig så jag ska blanda lite gurkörtsolja och olivolja och smörja in med. (gurkört i sig är en för torr olja att använda bara som den är)

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Hackemamma

tack så mycket för svaret :) Ska testa med oljan och krafsa bort som du sa.

Svar på tråden Fnasig och torr hårbotten