recept med creme fraiche?
Vi är tokiga i mat som innehåller creme fraische men nu börjar idéerna ta slut så någon kanske har något tips?
Vi är tokiga i mat som innehåller creme fraische men nu börjar idéerna ta slut så någon kanske har något tips?
Vanlig eller smaksatt?
Det är inte så noga, föredrar nog den naturella men jag har använt mexican chili också och den är ju super god
Avocadosås till pasta är en favorit här hemma!
Koka ihop 2 dl creme fraiche, ca 1 dl vatten och en buljongtärning. Blanda i en och en halv mosad och en och en halv tärnad avocado, låt puttra nån minut. Svartpeppar och riven ost (helst med mycket smak) serveras till.
Baconröra
1 paket bacon
1 st purjolök, liten
1 st paprika
1 st vitlöksklyfta
1 burk crème fraîche
Hacka bacon och fräs.
Strimla purjolök och paprika, tillsätt till baconet och fortsatt fräs tills allt mjuknat.
Hacka alt pressa vitlöksklyftan i röran och fräs ytterligare 1-2 min.
Stäng av plattan och rör ner creme fraiche.
Servera till pasta, bakad potatis, ja det passar nog till det mesta
Lingonglass
1/2 l lingon, färska eller frysta
2 1/2 dl florsocker
2 st äggulor
1/2 dl strösocker
2 dl crème fraîche
Halvtina lingonen om de är frysta. Kör lingon och florsocker i matberedare eller med stavmixer.
Vispa äggulor och socker. Blanda med lingonmix och crème fraiche.
Kör smeten i glassmaskin eller frys den i en metallform i cirka 4 timmar, rör om var 20de minut för jämnare frysning och mindre kristaller.
Låt den stå framme en liten stund innan den skedas upp i glas eller skålar.
Entrecote med ädelost och tomat
4 st entrecote, skivor
1 msk smör
1 tsk salt
vitpeppar
100 g ädelost
2 dl crème fraîche
1/2 dl persilja, hackad
4-8 st tomater
Bulta köttet lätt med handen. Bryn matfett och stek köttet 1-2 min på var sida. Krydda emd salt och nymald vitpeppar. Lägg köttet på ett ugnssäkert fat. Blanda creme fraiche med ädelost och persilja. Lägg en klick på varje biff. Gör ett kryss i toppen på varje tomat, pensla med olja, och ställ på samma fat. Grädda i 275 grader ca 5 min. Servera med pasta eller potatis.
Lax med fetaosttäcke
laxfilé
2 dl lättcreme fraiche
100 g smulad fetaost
salt och peppar
1-2 tsk provencalska örter
Blanda creme fraiche, fetaost, salt, peppar och örter till en smet och bred över laxen. In med allt i ugnen.
en burk tacosås tii en burk cremefraiche, blanda och häll över stekta skivor med kassler. gratinera i ugn med lite ost på. servera med ris
Här kommer några tips. Recept och bild.
Pasta och ost och skinksås
hallonblabar.blogspot.com/2009/03/pasta-med-ost-och-skinksas.html
Kasslerlåda med curry
hallonblabar.blogspot.com/2009/02/kasslerlada-med-curry.html
Senap- och dragon tagliatelle med fläsknoisette
hallonblabar.blogspot.com/2009/02/senap-och-dragontagliatelle-med.html