• Chessie

Pallkrage

Tänkte försöka mig på att odla lite sallad, morötter, lök mm i pallkragar i sommar.
    Har aldrig gjort detta innan och jag undrar nu hur mycket gödsel jag ska blanda i.
    Ska försöka använda kompostjord men antar att jag måste gödsla den med något också. Någon som har några bra tips?
    Tar gärna emot tips på allt som gäller odling i pallkragar då jag är helt grön inom detta område!
    Tack!!

• Svar på tråden Pallkrage
  • Isnogood

Om du vill att det ska växa pang-fort så kan du ha färsk hästgödsel i bottenlagret... värmen från det när det "brinner" värmer övriga jorden o gör så att även om det skulle komma kalla dagar så växer det på ordentligt i alla fall....

Annars så är färdigbrunnen hästgödsel väldigt bra...o om du inte har tillgång till det så kan du köpa bra jord på handelsträdgården...

• Chessie

Tack för ditt svar hästarobarn. Tyvärr har jag nog inte tillgång till hästgödsel...
    Fler förslag?

• musli

Kogödsel använder jag, går att köpa på t.ex. Granngården eller handelsträdgårdar. Har lagt gamla utslitna trasmattor i botten på pallkragen för att minska mängden ogräs och gräs som kan komma nerifrån.

• Chessie

Tasck för tipset musli!
    Hur mycket kogödsel blandar du ut den vanliga jorden med?
    Vill ju varken ta för mycket eller för lite...

• LoveDaphne

Kan man lägga en filt (fleece) i botten av pallkragen om man inte har trasmatta?

• musli
    LoveDaphne skrev 2009-03-22 16:23:06 följande:
    Kan man lägga en filt (fleece) i botten av pallkragen om man inte har trasmatta?
    Det går säkert alldeles utmärkt! Annars tar man tidningar och lägger tjockt i botten, dagstidningar, inte såna där plastiga blanka helgtidningar/veckotidningar eller liknande...
  • LoveDaphne

Ok, det låter bättre. Hur många kragar ska man lägga på varandra ? Tänkte odla vårlök, bönor, sallat, kryddor. Inga rotfrukter. Har läst att några har 3 kragar men är det inte slöseri med jord om man ska fylla hela det djupet ?

• musli

Jag har tre men vi satte potatis också och morötter.
    I ditt fall räcker det med två, helt klart.

Svar på tråden Pallkrage