• Anonym (skäms lite)

När för "blandbarn" sin slutgiltiga hudfärg?

Skäms jättemycket för denna fråga men jag vill så gärna veta om barn ändrar hudfärg om ena föräldern är mörk?
    Min man är mulatt men vår dotter är ljus och blond med blå ögon. Man för ofta höra skämtsamma pikar om detta{#lang_emotions_frown}
    Det känns jobbigt med detta pikandet och därför undrar jag om barn mörknar med åren även när det gäller hudfärg? Vår dotter är 14 månader.

• Svar på tråden När för "blandbarn" sin slutgiltiga hudfärg?
  • kvinna 86

är hon så pass stor tror jag inte att hudfärgen kommer ändras nämnvärt. vissa säger att de kan det men tror inte riktigt på det. inte ögonfärgen heller. jag har själv barn med en afrikan och vår dotter är väldigt ljus. får höra det ofta och de frågar om jag ärsäker på att han ärpappan osv. jag brukar svara nått spydigt tillbaka bara

• Crazy Baby

Jag är från Thailand och vår älsta dotter är mycket ljusare både i hyn och hår än vad jag är. Hon var ljus när hon föddes och har faktiskt blivit "blekare och blekare" med tiden, nu är hon snart 4 år och ser absolut inte ut som mitt barn. Lillasyster har mina färger och har alltid varit mycket mörkare än sin storasyster! Det är många som tittar lite konstigt på oss, tror nog att de flesta gissar på att stora tjejen är min makes från ett tidigare förhållande!

• Anonym

men vad tråkigt att du känner så!! vad säger folk? jag vet 3 barn som har en vit förälder och en halvafrikan.. alla de 3 är blonda och blåöda.. verkar vara ganska vanligt
    tråkigt att folk jämt tror att halvafrikaner eller de som har en mulattförälder ska vara jättemörka. så är det ju verkligen inte

• trisha

Eftersom din dotter inte är mulatt utan kvadron (25% svart, om du är hel vit alltså) så är det nästan en självklarhet att hon är ljus. När man pratar om att hudfärgen ändras så pratar man främst om halv svarta barn. Var stolt, vilken grymt vacker dotter du måste ha! Vad är det folk inte fattar, hon är ju inte ens 50% svart så varför tror dom att hon ska se ut som sin pappa?

Får också idiotiska kommentarer som "men din son blev inte så mörk", då svarar jag bara "men hallå, han kan ju inte bli lika mörk som sin pappa när jag är halv vit".
    Men folk fattar helt enkelt inte det där med blandningar.

So let me brake it down to you in a simple way:

Halv svart och halv vit= kakao blandat med mjölk
    och vad händer då du blandar i mer mjök? Ja inte blir det mörkare iallafall.

• kvinna 86

bara strunta i vad de säger! som sagt min dotter är ju halvafrikan men ljus. jag fattar inte varför folk tror att alla mulatter/kvadroner ska se exakt likadana ut.. vaddå precis som att alla helsvenskar ser likadana ut? finns ingen mall för ton på hudfärg, ögonfärg osv.. löjligt att folk ska kommentera!

• Liziz

Är det bara jag som får det där diagrammet från högstadiets biologilektioner framför ögonen när jag läser detta?
    Iaf, säg att man har sex "gener" som bestämmer hudfärg. För en helt "vit" person med bara vita personer i släkten är alla sex vita, för en mörk med samma villkor (fast att alla är mörka då) är alla mörka. Får en ljus och en mörk barn ihop får barnet tre av varje förälder. Får denne i sin tur barn med en ljus människa finns det ett par olika kombinationer: Antingen får barnet alla tre mörka anlagen och således tre av den andre, eller så får barnet bara ett mörkt och två vita av den blandade föräldern och återige tre ljusa av den andra.

Detta förklarar varför två mulatter kan få antingen väldigt mörka eller väldigt ljusa barn. Får barnet tre mörka anlag av var förälder blir det ju helmörkt, men får de alla ljusa blir det helljust. Och allt däremellan:
    mmmmmm - mmmmml - mmmmll- mmmlll- mmllll - mlllll - llllll

Och är det så att man bara har ett anlag av en sort är det inte säkert att det syns tydligt utåt, men det kan bli tydligare i barnen.

Hoppas att det inte var för jobbigt att läsa

• straw2008

Vad drygt att folk måste hålla på...

Jag hette Andersson förut, fanns ju ingen HEJD på nhur mycket det var OK att pika mig för det...

Suck!

Nu har jag gift mig o har nu ett namn som bara jag i hela världen har.

• Mrs Moneybags

Det är olika från person till person. Ditt barn är dock 75% vit så det vore ju konstigt om det vita inte dominerade hennes utseende.

Även om det självklart finns undantag har jag personligen aldrig sett ett barn som är kvartsmulatt och ser svart ut (och jag känner en hel del ). De allra, allra flesta ser antingen helt vita ut eller har kanske ett eller annat drag som man skulle kunna kalla "svart".

På samma sätt ser barn som är 75% svarta oftast övervägande svarta ut.

Här är en länk till en bild av Victoria Rowell som är mulatt. Hon har en dotter med en vit man och en son med en svart man. Kolla in skillnaden

blog.blackcelebkids.com.s56915.gridserver.com/wp-content/uploads/2008/05/item.jpg

www.mahoganycafe.com/vimages/victoria10.jpg

• Anonym (moster)

Min syster är gift med en man som är adopterad från Sri Lanka (eller hur det stavas?) Han är jättemörk. De har 2 söner. Första pojken är född i december, och var väldigt ljus i hyn när hon föddes, men svarthårig och mörka ögon. Han var ljus (som syrran) ända till sommaren då han var ett halvår, då blev han solbränd och väldigt mörk. Den färgen har stannat kvar, och det är nog "hans" hudfärg nu, han är 6 år. Pojke nr 2 föddes ljus med mörka ögon och vart hår, och har förblivit så! han bränner sig tom väldigt lätt i solen på sommaren osv, något som den andra pojken aldrig haft problem med. Så visst kan det vara väldigt olika, tom mellan två helsyskon hur färgen sätter sig! Löjligt som sagt att folk inte kan ha sina tankar för sig själv! men jag vet att min syster fått en hel massa kommentarer ang barnens färg även hon, om hon är helt säker på att de har samma pappa osv!

• Mr p daddy

Anonym (moster) skrev 2009-03-25 21:54:15 följande:

Min syster är gift med en man som är adopterad från Sri Lanka (eller hur det stavas?) Han är jättemörk. De har 2 söner. Första pojken är född i december, och var väldigt ljus i hyn när hon föddes, men svarthårig och mörka ögon. Han var ljus (som syrran) ända till sommaren då han var ett halvår, då blev han solbränd och väldigt mörk. Den färgen har stannat kvar, och det är nog "hans" hudfärg nu, han är 6 år. Pojke nr 2 föddes ljus med mörka ögon och vart hår, och har förblivit så! han bränner sig tom väldigt lätt i solen på sommaren osv, något som den andra pojken aldrig haft problem med. Så visst kan det vara väldigt olika, tom mellan två helsyskon hur färgen sätter sig! Löjligt som sagt att folk inte kan ha sina tankar för sig själv! men jag vet att min syster fått en hel massa kommentarer ang barnens färg även hon, om hon är helt säker på att de har samma pappa osv!
    min pojk som e född i dec e oxå ljus i hyn men mårkt får o mörka ögon,, han kanske oxå blir mörkare efter sommaren då ?!

häromdan va de nån som skulle va rolig o sa:
    -men va ljus han e, e du säker på att de e pablo som e pappa??
    ja svara bara Nej...
    sen va de inte mer diskussion om de
Svar på tråden När för "blandbarn" sin slutgiltiga hudfärg?