Kreta i april?
Någon som vet hur Kreta är i April (påsken). Väder, har turistsäsongen hunnit starta eller är allt stängt osv?
Finns det något att se på Kreta, vi är inga strandmänniskor utan vill se och uppleva saker.
Någon som vet hur Kreta är i April (påsken). Väder, har turistsäsongen hunnit starta eller är allt stängt osv?
Finns det något att se på Kreta, vi är inga strandmänniskor utan vill se och uppleva saker.
Vi åkte till Kreta i slutet av april ifjol. Tror säsongen varit igång en vecka. Det var mitt livs sämsta semester. Vi visste att vädret inte var på topp då, men ändå hade jag inte riktigt räknat med hur det blev. Svinkallt, hade bara med en långärmad och en sommarjacka som jag hade på mig konstant. Inget öppet. Stränderna och dyl inte städade än, såg trist ut. Gick inte ens att bada i poolen för det är ovanligt med uppvärmda. Rummet var så kallt att vi använde kokplattan på högsta för att alstra lite värme så vi kunde sova utan att skaka alltför mycket... Nästan inga grejer anordnade av researrangören så tidigt, dvs inget att göra om man inte hyrde bil. Så sevärdheter uttalar jag mig inte om... Men aldrig mer en resa utan att det är högsäsong för mig!
nä,till kreta far man väl inte om man far i april o inte vill sola utan upptäcka saker?
Då skulle jag rek typ london,paris ,rom eller annan stad.
Varför vill ni just till kreta då?
Kallt som fan - vi åkte i mitten på maj och frös.
Tja, det var billigt bland sista-minuten-resorna :P Misstänkte att det skulle vara för tidigt.
Har dock ledigt påskveckan (stoppdagar på jobbet) och vill åka någonstans billigt, gärna med sol. Det behöver inte vara jättevarmt, runt 20 funkar bra.
Vi var på Kreta sista veckan i maj förra året och det var kanon! Lagom varmt, runt 25-26 grader, allt var vackert och grönt med utslagna blommor, personalen var trevlig och hade inte hunnit tröttna på alla turister.
Hej!
Har varit på Kreta flera gånger men inte i april, men det sägs att det är fantastiskt där på våren/försommaren. Kreta är full av historia. Bland annat så finns där Knossos, tyvär har jag inte lyckats ta mig dit på våra resor till Kreta då jag varit den ende som velat se Knossos. Varje gång vi har varit där har vi hyrt bil och det är något jag rekomenderar Det tar nte så lång tid innan man lär sig trafikryttmen och det finns hur mycket som helst att upptäcka på landsbygden.
Mitt på Kreta uppe i bergen finns en liten by som heter Margarites. Byn klättrar upp efter berget och i nästan varje hus finns det en liten keramikverkstad. Keramikerna som bor i byn tillverkar både traditionell keramik samt sina egna konstverk. Jag har varit dit varje gång jag varit på Kreta och älskar att gå runt i den lilla byn. Andra ställen som är fina att besöka är den lilla sjön Kurnas och den fantastiska långa stranden Falasserna på västkusten. På halvön som går ut mellan Souda och Georgioupolis finns ett ställe som heter Kokkino Chorio där finns ett glasbruk som tillverkar nya saker av återvunnet glas.
Det finns egentligen hur myket som helst att se på Kreta men det kan vara svårt att hitta då skyltningen inte är som här hemma. man får utrusta sig med en bra karta, ett stort tålamod när det gäller felkörningar och en god portion humor.
Jag hoppas du har fått några tipps på vad man kan se och göra samt önskar er en trevlig resa.