• Lillkillensmamma

Kan man äta brieost när man ammar??

Hej
    Kan man äta ost så som brie och andra sådana ostar när man ammar? kan ju inte göra det nu när jag är gravid och längtar såå efter lite kex och ost!! Vill ju inte att ngt skadligt ska gå ut i mjölken.

• Svar på tråden Kan man äta brieost när man ammar??
  • Skrik och Panik

Jodå, det kan du göra. De där reglerna gäller bara när du är gravid

• Lillkillensmamma

Å så bra. Tack så mycket!!
    Är på bf+ 2 så nu är det ju inte så långt kvar hoppas jag!! Ska få det som välkommenhem mys när lillen och jag kommer hem sen.
    Tack!

• Saxe

Kolla livsmedelsverkets listor, där står det mesta som man undrar med mat vid graviditet och amning. Listorna är dessutom uppdaterade nu och lite lättare att förstå.

En del bäbisar kan sedan reagera på olika sätt beroende på vad du äter, men det märker du. (Tex mjölkprodukter, stark mat osv kan ge magont hos en del bäbisar.)

• sarah o astrid

Nej, enligt livsmedelsverket bör man undvika sådan ost, brie, mögelost, färskost, feta osv.

• Marlene

sarah o astrid skrev 2009-03-22 21:56:52 följande:

Nej, enligt livsmedelsverket bör man undvika sådan ost, brie, mögelost, färskost, feta osv.
    När man är gravid ja, men inte när man ammar

"Råden om listeria och toxoplasma gäller endast gravida kvinnor, inte ammande."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • Saxe

Ja precis! Det enda jag undviker nu när jag ammar är gös.

• kjillis

Phu äntligen har verkligen saknat alla dessa GOA ostar nu skall jag frossa !
    Trevlig helg!

Svar på tråden Kan man äta brieost när man ammar??