• Mitti

råd till en som önskar skaffa hund?

Hej.
    Jag är så sugen på att skaffa en liten hund. Har inte haft ngn sedan jag var barn och vi under en period hade en långhårig dvärgtax. Han var underbar och jag var så ledsen då vi måste sälja pga flytt.

Nu är jag vuxen, mina barn är vuxna, bara sista bor fortfarande hemma, men är nästan aldrig här. Jag är sjukskriven och är ensam hemma hela dagarna i stort sett. Jag har börjat tänka att det skulle vara så mysigt att ha en liten hund. Det jag undrar är dels lite allmänt vad man ska tänka på, dels vilka sorter som passar på det jag önskar mig.

Önskemål:
    En hund av mindre sort
    lättskött och bra nöbörjarhund
    En hund man kan ta med sig då man hälsar på folk och är ute på semster.

Jag bor i radhus i ett område där det finns mycket husdjur, både hundar och katter. Det är en hel del barn i området, men även en hel del sådan som är i min sits, dvs med uppvuxna barn.
    Om somrarna är vi på landet i eget hus med stor tomt och skog runt omkring. Vi ska i sommar bygga om där ute för att kunna bo där permanent, troligen inom ett år.

Vilka råd ger ni mig?
    Jag har mk kärlek att ge !

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-23 15:14
    uppdatering:
    Det har framkommit att somliga i min omgivning har synpunkter pga allergirisken. bl a min särbo som tidigare då han var barn hade allergier, samt min dotter som nyligen gjorde pricktest och var allergisk just mot hund! Hon bor inte hemma men hälsar ju på då och då.

Hur ska jag tänka kring detta?

• Svar på tråden råd till en som önskar skaffa hund?
  • tattoedbeauty

Fransk bulldog. Fina. Har själv en tervuren, inte så liten... Välj gärna en hund som passar dina behov, som du säger. En del småhundar skäller mer än andra.

• En tjej 82

Fransk bulldog? De som inte kan andas ordentligt? En av mina vänner hade en "fralla" och varje gång det blev lite varmt fick hon i på djursjukhuset och andas syrgas.

Men en lättskött och bra nybörjar hund är sällskapsraserna, samma grupp som fransk bulldog. Undvik de små jaktraserna. De är som stora hundar i små förpackningar.

Men titta lite extra på:

Sheltie
    Cavalier King Charles Spaniel
    Chihuahua
    Shi Tsu
    Bishon Frise/Bishon Havanaise
    Dvärgpudel

Ett förslag är att köpa en rasbok, ringa in de du tycker verkar intressanta och ring runt och prata med uppfödare. De flesta välkomnar besökare och du får träffa hundarna i sin egen miljö.

Köp inte en blandras! Kan finnas mycket smått och gott i dem och du riskerar att inte kunna lämna tillbaka den ifall något oförutsätt händer. En seriös uppfödare kommer dessutom hjälpa dig välja rätt valp.

Lycka till!

• köttbullelydnad

1) Tänk efter vad du kan erbjuda hunden - inte vad den kan erbjuda dig.

2) Se över din ekonomi - oanade utgifter hör till hundägandet.

3) Skriv en lista över vilka raser du tycker tilltalar dig, ta med allt i beräkningarna. Storlek, päls, utseende, etc. Låter ytligt, men köper man verkligen en hund man tycker är ful? Svar nej.

4) Kolla upp raserna på deras rassidor på nätet.

5) Stryk omgående de hundar som inte lämpar sig för din/er livsstil.

6) De raser som fortfarande finns kvar - ring olika kennlar och förhör. Fråga om allt, och skäms inte för att fråga igen. Inga frågor är för dumma.

7) Åk och hälsa på olika kennlar (3-4 st inom samma ras) och bilda dig en uppfattning om rasen.

8) När du tycker du hittat en ras - kolla noga upp hälsan inom rasen. Var väldigt noga. En sjuk ras kan dels bli dyr och dels kosta mycket hjärtsorg.

• Labbematte

Mycket bra råd från Köttebullelydnad!

...och när du hittat rätt valp så gå valpkurs! Roligt och nyttigt

• litenskatt

Chihuahua :) Mer hund än vad många tror! :)

• Harlow

Ett tips på ras!

Min syster har en liten Malteser, som är fullkomligt underbar.
    Otroligt tillgiven, snäll, lätt och behändig ;), busig men inte jobbig och supersöt.
    Syster har sin kortklippt, så det är lite lättare med pälshanteringen. Är de långhåriga krävs det mycket tid för pälsvård, men tycker man att det är kul så är det ju perfekt!
    De måste tvättas ofta för att hålla pälsen vit har jag märkt, haha. Speciellt på vintern.
    Älskar den här lilla vovven som jag är 'moster' till, och jag tror rasen i allmänhet är väldigt bra. Jag har visserligen ingen erfarenhet av andra Maltesers, men lilla Isabel är iallafall en riktig pärla.

http://www.litenhund.se/malteser.html

Där kan du se lite info.

Själv har jag haft hundar tidigare, den senaste var en labbe-/flat-/goldenblandis. Han var sååå fin, men krävde otroligt mycket motion och träning.

LYCKA TILL!

Besök min blogg: http://mypregnancy,blogg.se
  • lilletrille

Först och främst skall man ju vara säker på att man verkligen har tid, lust och ekonomi till att ha hund. Den skal ju vara en del av familjen i förhåppningsvis 10-15 år.

Sen kan jag ju bara hålla med köttbullelydnad..Välj en hund som tilltalar dig, och inte minst, som lämpar sig för din livsstil. Välj ingen jakthund (tex. tax)om du inte skall jaga, ingen vallhund om du inte skall valla, osv.
    Det finns tyvärr alldeles för många krävande, aktiva hundar som lever sofflivet som familjehund. Det är INTE ok enligt mig..

Sen är det bara att kolla på nätet...hittar du nåt som verkar intressant så kollar du upp allt du kan hitta. Ring uppfödare och fråga, försök träffa och umgås med aktuella raser så du vet hur dom fungerar i riktiga livet.

Kortfattat: Hitta en glad och social hund med bra hälsa. Se till att den passar din livsstil och ge den en bra grundlydnad så kommer ni få många fina år ihop :)

Lycka till!

• hundpuss

Jag måste nog säga att en Cavalier king charles spaniel låter alldeles utmärkt. En bättre vän kan man eg inte få. De älskar att vara med hela dagarna, och passar eg bäst till de människor som är pensionerade eller av annan anledning hemma hela dagarna. Gillar att gå i skogen, gå promenader, vara med, mysa i soffan... Ja listan kan ju såklart göras jättelång... De är eg med på vad som helst som matte hittar på...De är flockdjur som vill vara med sin familj hela tiden- helst även på toaletten...

Men som gäller med alla andra hundar, så är det viktigt att kolla upp rasen ordentligt samt att kolla upp om uppfödaren är SKK-reggad samt att han/hon avlar på friska djur.
    Förövrigt bör du komma ihåg att det ska ta tid att köpa hund, jag letade i ett år innan jag hittade min underbara lille kille.
    Det ska kännas rätt!

• kimsi
    köttbullelydnad skrev 2009-03-19 19:36:49 följande:
    1) Tänk efter vad du kan erbjuda hunden - inte vad den kan erbjuda dig.2) Se över din ekonomi - oanade utgifter hör till hundägandet.3) Skriv en lista över vilka raser du tycker tilltalar dig, ta med allt i beräkningarna. Storlek, päls, utseende, etc. Låter ytligt, men köper man verkligen en hund man tycker är ful? Svar nej.4) Kolla upp raserna på deras rassidor på nätet.5) Stryk omgående de hundar som inte lämpar sig för din/er livsstil.6) De raser som fortfarande finns kvar - ring olika kennlar och förhör. Fråga om allt, och skäms inte för att fråga igen. Inga frågor är för dumma.7) Åk och hälsa på olika kennlar (3-4 st inom samma ras) och bilda dig en uppfattning om rasen.8) När du tycker du hittat en ras - kolla noga upp hälsan inom rasen. Var väldigt noga. En sjuk ras kan dels bli dyr och dels kosta mycket hjärtsorg.
    Det här var det bästa inlägget jag någonsin läst här på fl när det kommer till tips vid hundköp!
  • köttbullelydnad
    kimsi skrev 2009-03-20 09:51:19 följande:
    Det här var det bästa inlägget jag någonsin läst här på fl när det kommer till tips vid hundköp!
    *Bockar och bugar*
Svar på tråden råd till en som önskar skaffa hund?