råd till en som önskar skaffa hund?
Hej.
Jag är så sugen på att skaffa en liten hund. Har inte haft ngn sedan jag var barn och vi under en period hade en långhårig dvärgtax. Han var underbar och jag var så ledsen då vi måste sälja pga flytt.
Nu är jag vuxen, mina barn är vuxna, bara sista bor fortfarande hemma, men är nästan aldrig här. Jag är sjukskriven och är ensam hemma hela dagarna i stort sett. Jag har börjat tänka att det skulle vara så mysigt att ha en liten hund. Det jag undrar är dels lite allmänt vad man ska tänka på, dels vilka sorter som passar på det jag önskar mig.
Önskemål:
En hund av mindre sort
lättskött och bra nöbörjarhund
En hund man kan ta med sig då man hälsar på folk och är ute på semster.
Jag bor i radhus i ett område där det finns mycket husdjur, både hundar och katter. Det är en hel del barn i området, men även en hel del sådan som är i min sits, dvs med uppvuxna barn.
Om somrarna är vi på landet i eget hus med stor tomt och skog runt omkring. Vi ska i sommar bygga om där ute för att kunna bo där permanent, troligen inom ett år.
Vilka råd ger ni mig?
Jag har mk kärlek att ge !
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-23 15:14
uppdatering:
Det har framkommit att somliga i min omgivning har synpunkter pga allergirisken. bl a min särbo som tidigare då han var barn hade allergier, samt min dotter som nyligen gjorde pricktest och var allergisk just mot hund! Hon bor inte hemma men hälsar ju på då och då.
Hur ska jag tänka kring detta?