• Sailor

Fråga om förskola! Vad kan man välja? Stockholm.

Vi bor på Lidingö. Kan mitt barn gå på dagis inne i stan, Stockholm? Hur gör man då? Hur funkar det? Var kan man hitta olika förskolor med olika inriktningar? Min son ska precis fylla tre. Privata, fria eller kommunala...??

• Svar på tråden Fråga om förskola! Vad kan man välja? Stockholm.
  • Sailor

Är det ingen som vet? Någon som vet var man kan få veta...helst nån internet page...

• solida

Njaa, Lidingö är väl en egen kommun? Du får bara söka förskoal inom den kommun där ni bor. Om ni vill ha plats i nån annan kommun kan ni söka dispens, men då ska din kommun gå med på att betala för den platsen samt att det ska finnas plats för ditt barn (dvs ingen kö). Så jag tror att det blir svårt. Varför vill du ha förskola inne i stan?

• Sailor

För att jag vill ha mer att välja mellan. De bra förskolorna här ute verkar vara omöjligt att få plats på.

• Sommarbarn 2007

Icke kommunala förskolor borde du kanna få gå på, samtidigt är det en annan kommun så "priset" på förskoleplatser kanske varierar, du får helt enkelt höra med din kommun om de är villiga att låta dig ta med din barnomsorgspeng till en annan kommun. Att ställa sig i kö på privata alternativ i andra kommuner borde inte vara något problem.

• Sailor

Jag är främst ute efter ett privat alternativ. Skulle vara tacksam för tips på var man hittar bra förskolor. Det är en djungel.

• Sommarbarn 2007

Gärdet och Östermalm är ligger kanske närmast till hands, googla på förskola där. Kolla även på stockholms stad de listar under barnomsorg på stadsdelar även privata alternativ.

Annars får man gå på rekommendationer, vilket jag tyvärr inte kan lämna... Vet dock att det är många som tycker att det är struligt med föräldrakooperativ, inte enbart för att man kan få räkna med med att hjälpa till själv i olika utsträckning utan för att den drivs av föräldrar, dvs de finns grogrund till mycket konflikter för alla har olika åsikter.

• frollen

har bara erfarenheter av södermalm där jag bor men jag fick som svar att min dotter inte ens kan vara garanterad dagisplats här när hon ska börja. hon har stått i kö sen hon var 6 mån och ska börja i oktober då hon blir 1,5år.

fick som svar att hon kanske kommer få gå i gamla stan eller i gullmarsplan eftersom det är dagisbrist på söder (trots att det finns 130st dagis typ) ..så jag har svårt att tro att du som inte ens bor i stan skulle få en dagisplats..

jag menar; vi som bor här är inte ens garanterade!

• solida

Privata förskolor går också genom den kommunala kön, så det är samma regler som gäller. Du får nog i första hand satsa på en förskola på Lidingö, det är nog lika svårt (om inte ännu svårare) att få plats på en bra förskola inne i stan.

• Sailor

Men kära nån då. Visst vet jag att det är svårt att få dagisplats. Här på lidingö är det också jättesvårt. Mitt barn går på dagis här på Lidingö just nu. Tråkigt dock att det verkar vara noll konkurans inom fria och privata alternativ. Det verkar vara en enorm efterfrågan men bara en stor statlig maskin som ska svara upp till behovet. Resultatet: Inte så bra kvalitet.

Jag önskar ge mitt barn ett riktigt BRA kvalitativt dagis med mycket stimulans, kreativitet och möjlighet till rörelse. Tyvärr så verkar det som om jag får vänta tills jag ska välja grundskola. Då först får jag välja själv verkar det som.

• Tant Green

Grejen är väl att privata dagis inte ska kosta mer än kommunala för föräldrarna, och då förutsätter det att de får bidrag från kommunen (barnomsorgspengen) och då prioriterar kommunen förstås de egna barnen. Men om du hittar något "helprivat" dagis, som inte får kommunala bidrag, så är det väl lättare. Problemet är att jag inte vet om det finns några sådana, och om det gör det så är det säkert vansinnigt dyrt.

Och det är väl samma sak med grundskolor, om man vill ha barnen i en annan kommun så måste den egna kommunen gå med på att betala. Det minns jag inte var helt självklart när vi flyttade till en annan kommun när jag gick i 9:an och ville gå kvar sista året i min gamla skola. Till slut gick nya kommunen med på att betala för att jag skulle få gå kvar i den gamla några månader, men det var inte jätteenkelt. Men när det gäller skolor finns det ju i alla fall några "helprivata" där man betalar skolavgift själv, och då är ju inte kommunen inblandad på samma sätt.

• Sailor

Sudd
    Det stämmer inte när det gäller fria grundskolor. Man har rätt att välja friskola i annan kommun. Kommunala skolor är något helt annat. Dör kan det bli att man får betala extra för det som kommunen inte vill betala.

Nej. Jag är inte itnresserad av att betala hutlösa summor för barnomsorg. Jag vill ha ett dagis som jag är nöjd med bara. Helst skulle jag vilja att min sons förmågor togs tillvara på men om det inte finns så nöjer jag mig med att bli nöjd. Det är jag inte i dagsläget.

• Sailor

Sudd
    Friskolor betalar man ej för. I alla fall inte alla.

Svar på tråden Fråga om förskola! Vad kan man välja? Stockholm.