• SilentStar

Vad använder ni för nässpray?

Jag var på Apoteket idag för att höra mig för vilken nässpray jag kan använda nu när näsan börjar bli supertäppt pga graviditeten, jag är alltså inte allergisk eller förkyld utan det är ett resultat av grav.

Fick då sagt att det enda man får använda vid graviditet är en spray som heter Rhinocort Aqua så jag köpte den.

När jag kommer hem och läser bipacksedeln så står det att sprayen är till för allergiska näsbesvär och innehåller kortison.
    Googlar lite och hittar en sida där det står "Läkemedlet verkar lokalt och är ett av få receptfria allergiläkemedel som kan användas när du är gravid"

Så nu är jag helt förvirrad, jag nämnde ingenting om att jag skulle ha nån allergi eller hösnuva till kvinnan på apoteket, det enda jag sa var att jag var täppt i näsan pga graviditeten, kan hon ha misstolkat så fel?

Sprayen kostade ändå 91 kr, kan jag gå tillbaka och säga att de har misstolkat och gett mig helt fel råd? Eller kan jag använda denna spray trots att jag inte har allergi?

Vilken nässpray använder ni? Någon som använder Rhinocort?

• Svar på tråden Vad använder ni för nässpray?
  • Skrippo

Jag är i V29 och har lidit av nästäppa i stort sett hela graviditeten. Har testat allt som apoteket har som är godkänt för gravida. Men det har ändå slutat med att jag använder Otrivin. Jag vet att man inte ska använda det i mer än 10 dagar men det är det enda som hjälper. Och min BM säger att det är ingen fara då.

Lycka till

• fruganL
    Skrippo skrev 2009-03-19 20:18:03 följande:
    Jag vet att man inte ska använda det i mer än 10 dagar men det är det enda som hjälper. Och min BM säger att det är ingen fara då. Lycka till
    Hur menar hon då, är det okej att använda i mer än 10 dagar om det är det enda som hjälper? Skälet till att man inte ska använda i mer än tio dagar är ju att slemhinnorna blir vana vid det och att det är jättesvårt att vänja sig av i efterhand. Jag är nästan alltid tät i näsan och det är säkerligen på grund av överdrivet användade av nässpray.

Just för mina känsliga slemhinnor har jag utskrivet Nasonex på recept. Vet många som fått det utskrivet just för nästäppan, den fungerar inte (så vitt jag förstått) som receptfri nässpray och näsan blir inte beroende på samma vis, men den sväller av och fungerar framför allt i förebyggande syfte. Så gå till vårdcentralen eller ring husläkaren och be om en bra nässpray som inte ger ett beroende.
  • Cecilia1982

Min bm rekomenderade rhinocort aqua och det är för att det dämpar svullnaden i slemhinnorna, och du blir inte beroende av det. När den väl börjat hjälpa kan man skära ner på användandet! Så kör på du, det funkar kanon för mig!

• GrodanSkrutt

Hej;

Jag är inte gravid, men genomgår IVF.
    Har Rhinocort utskrivet innan för att ta vid olika tillfällen när de är stop i näsan. Min Dr på Fertilitetsenheten sa att den nässpray´n är helt OKEJ!

Han tillade oxå att Rhinocort kan jag ta sedan om jag får grav-täppa

Så Rhinocort låter som en bra rekommendation av apoteket i mina öron.

• Lekia

Jag har använt och använder Otrivin barn genom hela mina graviditer. Nästäppan har ändå försvunnit med en gång efter förlossningarna. Min BM o läkare har sagt att d är ok.

• Rigmor Mortis

Jag har använt Rhiocort men får näsblod av det så jag har återgått till vanlig nässpray. Använde Nezeril hela förra graviditeten och täppan släppte två dagar efter förlossningen - Rhinocort sabbar min nässlemhinna mycket mer än Nezeril.

• carrro

Min bm rekomenderade rhinocort aqua medans min läkare sa att det nässprayet kunde medföra missbildningar på hjärtat nu har jag nezeril och renässäns..
    Vill inte göra dig orolig på något vis ,,men jag vägrade att ta dem efter min läkares utlåtande då är jag hellre täppt än riskerar att skada barnet

• fair

Jag har en för trång passage i min näsa och har tack vare det konstant nästäppa. Fick rådet av läkare att köpa en nässköljare (finns på apoteket)
    och även näsolja för att smörja slemhinnorna i näsan.

Tycker nässköljaren är jättebra! Den rekommenderas speciellt till gravida kvinnor som fått nästäppa under graviditeten.
    Jag rekommenderar den verkligen!

• Rigmor Mortis

Fast om slemhinnorna svullnar pga graviditeten går det inte att skölja, vattnet kommer inte igenom

• Dimitra

Jag använder receptbelagd Rhinocort som är starkare och kompletterar med Nezeril. Alternativet är att ligga vaken om nätterna och det funkar inte

EKJ76 skrev 2009-03-21 15:26:12 följande:
    Fast om slemhinnorna svullnar pga graviditeten går det inte att skölja, vattnet kommer inte igenom
    Instämmer. Det är svullnaden som är problemet, inte överproduktion av snor
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Vad använder ni för nässpray?