Juniphé skrev 2009-03-19 19:37:27 följande:
Om du har ett friskt tandkött från början så kvittar det nästan hur hårt du borstar... ett friskt (ljusrosa) tandkött blöder inte av
tandborstningsmassage.Om man däremot inte fått helt rent och det ligger bakterier kvar, så flir det till slut en inflammation i tandköttet. Denna gör tandköttet lite svullet (vätskefyllt), ömmande och lättblödande. När man har detta så blöder det ibland vid tandborstning.Mitt tips till dig:1) Använd tandtråd dagligen mellan alla tänder (Gnugga rent, inte "fiska")Lukta gärna på tandtråden. Då kan man känna förruttnelsens stank på nära håll och man blir mer manad att använda tandtråden mer regelbundet för att undvika tandlossning och karies (hål i tänderna). Gör det ont när du använder tandtråden? Tja, det beror på att du har en inflammation i tandköttet. Och enda sättet att bli av med den är att göra rent.Med andra ord ignorera ömheten och se till att göra rent ordentligt. Du skulle väl inte låta bli att tvätta ett inflamerat sår på handen?2) Borsta 1 tand i taget med korta gnuggrörelser. Och tandborsten ska du hålla mellan pekfingret och tummen tills du lär dig att inte borsta för hårt Lycka till!
Men tror du att det är något allvarligt fel på mitt tandkött? Blir orolig nu!
Det brukar ju aldrig hålla på såhär, utan det berjade runt den tid jag läst att det kan hända under gravditeten!
Om jag luktar på tandtråden kan det faktiskt lukta ganska så illa. Hur länga ska man borsta munnen då? Är den där listerin verkligen bra och ska jag använda den nu?
TACK för tips och råd!