• MaDDelicious

Blödande Tandkött under graviditeten, vad göra?

Jag har alltid borstat alldeles för hårt och då och då börjat blöda, men då lite! Nu när jag är gravid med tvåan så blöder jag så fort jag stoppar tandborsten i munnen. Någon som har tips och råd på vad jag kan göra!?

• Svar på tråden Blödande Tandkött under graviditeten, vad göra?
  • Juniphé

Hej,  jag kanske kan hjälpa då jag är Legitimerad Tandhygienist?

Bf 31/10-09 (Halloween)
  • MaDDelicious
    Juniphé skrev 2009-03-19 19:28:18 följande:
    Hej,  jag kanske kan hjälpa då jag är Legitimerad Tandhygienist?
    Hemskt gärna! Hur kan du hjälpa mig :D
  • Juniphé

Om du har ett friskt tandkött från början så kvittar det nästan hur hårt du borstar... ett friskt (ljusrosa) tandkött blöder inte av tandborstningsmassage.

Om man däremot inte fått helt rent och det ligger bakterier kvar, så flir det till slut en inflammation i tandköttet. Denna gör tandköttet lite svullet (vätskefyllt), ömmande och lättblödande. När man har detta så blöder det ibland vid tandborstning.

Mitt tips till dig:
    1) Använd tandtråd dagligen mellan alla tänder (Gnugga rent, inte "fiska")
    Lukta gärna på tandtråden. Då kan man känna förruttnelsens stank på nära håll och man blir mer manad att använda tandtråden mer regelbundet för att undvika tandlossning och karies (hål i tänderna).
    Gör det ont när du använder tandtråden? Tja, det beror på att du har en inflammation i tandköttet. Och enda sättet att bli av med den är att göra rent.Med andra ord ignorera ömheten och se till att göra rent ordentligt. Du skulle väl inte låta bli att tvätta ett inflamerat sår på handen?

2) Borsta 1 tand i taget med korta gnuggrörelser. Och tandborsten ska du hålla mellan pekfingret och tummen tills du lär dig att inte borsta för hårt

Lycka till!

Bf 31/10-09 (Halloween)
  • Juniphé

Glömde... du är gravid och kommer nog få dras med lite inflammation. Men! Det viktiga är att hålla rent ändå.

Bf 31/10-09 (Halloween)
  • MaDDelicious
    Juniphé skrev 2009-03-19 19:37:27 följande:
    Om du har ett friskt tandkött från början så kvittar det nästan hur hårt du borstar... ett friskt (ljusrosa) tandkött blöder inte av tandborstningsmassage.Om man däremot inte fått helt rent och det ligger bakterier kvar, så flir det till slut en inflammation i tandköttet. Denna gör tandköttet lite svullet (vätskefyllt), ömmande och lättblödande. När man har detta så blöder det ibland vid tandborstning.Mitt tips till dig:1) Använd tandtråd dagligen mellan alla tänder (Gnugga rent, inte "fiska")Lukta gärna på tandtråden. Då kan man känna förruttnelsens stank på nära håll och man blir mer manad att använda tandtråden mer regelbundet för att undvika tandlossning och karies (hål i tänderna). Gör det ont när du använder tandtråden? Tja, det beror på att du har en inflammation i tandköttet. Och enda sättet att bli av med den är att göra rent.Med andra ord ignorera ömheten och se till att göra rent ordentligt. Du skulle väl inte låta bli att tvätta ett inflamerat sår på handen?2) Borsta 1 tand i taget med korta gnuggrörelser. Och tandborsten ska du hålla mellan pekfingret och tummen tills du lär dig att inte borsta för hårt Lycka till!
    Men tror du att det är något allvarligt fel på mitt tandkött? Blir orolig nu!
    Det brukar ju aldrig hålla på såhär, utan det berjade runt den tid jag läst att det kan hända under gravditeten!

Om jag luktar på tandtråden kan det faktiskt lukta ganska så illa. Hur länga ska man borsta munnen då? Är den där listerin verkligen bra och ska jag använda den nu?

TACK för tips och råd!
  • Juniphé

Nej, det är inget allvarligt fel. Det är fullt normalt att tandköttet blir inflammerat under graviditeten Det går över sen. Så oroa dig inte.
    Däremot är det extra viktigt at hålla rent. Luktar det illa, ja då har du mycket bakterier kvar. Då gnider du på tills det inte luktar längre... Jag använder själv den vanliga vaxade tandtråden på rulle, drar ut ca 20cm och knyter till en ögla. Då kan jag byta trådbit tills jag inte tycker att det lukar längre. (Ja, det luktar även för en tandhygienist som mig ... även jag har mina slappo-dagar )

Listerine är väl OK ibland... men den gör ingen direkt skillnad för munhälsan. Det som gör skillnad är den mekaniska rengöringen - alltså tandborstningen (då man rengör tänder o masserar tandköttet) och tandtråden.. Dessutom innehåller Listerine alkohol och det ärju onödigt att använda under graviditeten. Fast jag använde listerine här en kväll då jag hade kräkts...för att få bort smaken

Tandborstningen? Tja, räkna med 2 minuter per käke (1 min utsida/ 1 min insida).

Bf 31/10-09 (Halloween)
  • Chokladmums

Vad bra att få lite tips! det var en bra tråd, TS! Och bra svar Juniphé! Nu vet jag också varför mitt tandkött blöder, är i vecka 32! Tack!

• MaDDelicious

Inget att tacka för! Startade tråden eftersom jag är en självisk fan :D Nejdå! Bra att jag och tjejen som svarade kunde hjälpa!

Trevlig helg!

• tvilling77

Jag hade problem med blödande tandkött under min förra graviditet, men det gick över efter ett tag! Oroa dig inte...det är inte farligt!

• j och c

ett tips till:

Jag har ganska känsligt tandkött i vanliga fall även när jag inte är gravid och min tandläkare tipsade mig om att (förutom att använda tandtråd och stickor) att även använda en mjuk tandborste, alltså inte medium eller hård. Jag trodde att det var bättre att använda hård för att få bort allt, men det är snarare så att det skadar mitt känsliga tandkött, så jag kör på softa tandborstar...

• Maja21

Jag får med blödande tandkött även mkt näsblod. Men det hade jag när jag väntade dottern med, så jag lovar dig TS det försvinner så fort du fått barn. =)

• Juniphé

Jo, "det går över"... Men! Jag vill uppmärksamma alla om att det är jätteviktigt att vara extra noga med tandtråd och tandborstning just under graviditeten. Många av problemen som uppkommer pga småätande och tandköttsinflammation kan man få lida av i många år efteråt. Så om det är någon gång man ska sköta munhygienen bättre än någonsin, så är det när man är gravid.

Bf 31/10-09 (Halloween)
  • Melvin

här kommer två tips till , från min tandläkare:

Byt tandkräm till Zendium eller Sensodyne för de innehåller inte samma löddrande ingrediens som de andra märkena (minns inte vad den heter men den irriterar tandköttet!). Det känns lite konstigt i början när man är van vid de löddriga krämerna men de funkar lika bra!

Tugga fluortuggummi när du ätit, särskilt om du kräks mycket, magsafterna fräter både på tandköttet och tänderna. Om du har svårt att borsta p g a illamående är tuggumit verkligen en räddning!

• angelfransson

Finns ett munvatten på apoteket som dödar bakterier. Minns dock inte vad det heter. Men min tandläkare rekommenderade det istället för listorin o SP12

Svar på tråden Blödande Tandkött under graviditeten, vad göra?