• memba

Varför vaknar barn alltid ledsna ?

Min sambo men dock inte pappan till min son kom just med en bra fråga:

Varför vaknar alltid barn och är ledsna ? Varför vaknar de inte och är glada istället ?

Som jag sa till honom så är det kanske mardrömmar, de upplever mycket under dagen som de bearbetar, men det är ju även många glada ögonblick,,,,

Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-25 08:08
    Ja, fel att säga alltid, och det jag menade var på natten, inte på morgonen när de vaknar och inte heller när de sovit middag.

• Svar på tråden Varför vaknar barn alltid ledsna ?
  • danitra

Pratar vi spädbarn nu eller?

Förmodligen för att när dom vaknar så inser dom att dom är "övergivna" och blir rädda. Alternativt så har dom drömt och vaknat. Eller så vaknar dom pga av att dom är hungriga och skriker för det. 
  • Shorona

Våran son vaknar sällan ledsen.

Det är vi som är familjen G(-illerström)!
  • memba

Ja, min son är 2 år,så vi pratar väl barn i förskoleålder.

• Venna

Kan knappt minnas att vår dotter vaknat ledsen heller. Tvärtom brukar vi undra hur tusan nån kan vakna och vara så överlycklig över en ny dag när man själv oftast bara vill dra täcket över huvudet och somna om

Men det är klart att hon några gånger har vaknat och varit ledsen, och jag tror precis som danitra säger, att de ofta vaknar mitt i en dröm/mardröm eller av att de är hungriga osv. Det beror nog på lite hur gammalt barnet är.

• memba

Men varför vaknar de aldrig glada ?! Å skrattar ?! Istället för att gråta ?

• miamammsen

Har en vänninas bebis som alrig vaknar ledsen. Var barnvakt åt henne i 3 nätter och 4 dagar och hon vakande lycklig och jollrade o skrattade varje gång. Även fast hon inte ens var hemma i sin vana miljö.. Hon var då 5 månader.. Och enligt hennes föräldrar så vaknar hon alltid och jollrar och skrattar...

• malin86

Ja, det beror nog lite på åldern. När våran son var bebis vaknade han alltid ledsen men det är väl för att han kände att han var ensam plus att det är i stort sett det enda sättet för en så liten att "berätta" att: "mamma, nu är jag vaken!"

• Pysselgalningen

Våra töser brukar vara glada på morgonen o ge ifrån sig lyckotjut när dom ser att vi slår upp ögonen (spädbarnstiden alltså, 2års trots är däremot inge skoj!)

• ananda74

min dotter på snart 5 mån har aldrig vaknat ledsen utan brukar ligga o titta sig omkring och jollra, ibland skrattar hon rakt ut eller skojskriker som en nymfparakit. din sambo har alltså fel, alla barn vaknar inte ledsna.

• danitra
    memba skrev 2009-03-19 20:23:04 följande:
    Ja, min son är 2 år,så vi pratar väl barn i förskoleålder.
    Jaha, min son är också två år och han är nästan aldrig ledsen när han vaknar. 
    Han brukar knalla upp och säga:
    "Go morron mamma, sovit gott?"
Svar på tråden Varför vaknar barn alltid ledsna ?