• KCsMama

BILLIG hemlagad barnmat!

Har sedan några månader tillbaka lagat egen barnmat till min 11månader gamla dotter.
    Först nu har jag börjat fundera om det verkligen blir billigare och efter lite uträkningar har jag märkt att det ibland blir dyrare :-O

Så nu vill jag att ni ska bomba mig med recept på billig barnmat.
    Gärna mat som kan göras i storkok och sedan frysas.
    Eftersom att jag och mannen inte har så regelbundna matvanor (tyvärr) så blir det svårt att ge henne samma mat som vi äter.

Kramar//Jennie

• Svar på tråden BILLIG hemlagad barnmat!
  • tinna

Köp ett fiskblock. koka i ugnsfast form med folie över. koka potatis till. Smaksätt med citron, dill och svartpeppar. Jakobs favorit och inte särskilt dyrt. Koka köttfärs och pasta eller couscous till. Min mamma påstår att man kan ge små barn lever och blodpudding men det vet jag inte om man kan. Men kolla upp det, det är ju jättebillig mat.

• KCsMama

Flyttar upp!
    Tack så mycket för tipsen Tinna! Har redan testat fisken, dock med pasta och ost till :)

Kramar

• tinna

Blodpudding är billigt. Den ska man koka i mjölk. Servera inte mjölken till utan bara koka i. Häll bort mjölken sen. Jättebra med järn i! Jag kollade upp det idag när vi var på matlagningskurs så nu vet jag att det går bra från ca 6 månaders ålder. Lever däremot ska man vänta med. Omelett kanske? Lägg i nån grönsak i botten och så äggstanning uppepå.

• twinmom

Men om din dotter är 11 mån så kan du ju ge henne istort sett samma mat som ni äter. Spagetti och köttfärssås, köttbullar, falukorv osv. Våra tjejer har ätit vår mat sedan dom var ca 9-10 mån.

Lunch blir ofta rester från middagen eller nåt annat lättlagat.

• JsN

Tinna; Varför _ska_ man koka blodpuddingen i mjölk? Kalcium försämrar ju järnupptaget?

• tinna

Jag vet inte varför man ska koka den i mjölk, det kanske inte fungerar i vatten? Jag frågade sköterskan om mjölken men eftersom dom inte äter själva mjölken så var det så lite dom fick i sig att det inte spelade nån roll. Efter 6 månader kan man ju ha lite lite mjölk i matlagningen. Det var det svar jag fick.

• KCsMama

Twinmom, ja om det vore såväl att hon kunde äta samma mat! Som jag sagt tidigare så har vi INTE regelbundna matvanor och det blir en hel del pizza, stark mat osv

• Cybermum

Håller med tinna, fast gör också kykling gryta, skink/ostsås,köttfärsås färdig och frys... Bara att tillsätta pasta eller potatis till...

Svar på tråden BILLIG hemlagad barnmat!