• Smurfanna

Kan en lärare gå i Dr. Martens.

De här är det..

www.have2have.se/product.asp

Kan en lärare gå i sådana här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-19 20:53
    Ja, alltså de tyska soldaterna hade på sig sådana från början, därför förknippas de med nazismen, för det var under den tiden..
    Dr. martins inspirerat stövlarna efter dem..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-19 22:03
    nej, fel av mej!! från storbrittanien kom de.

• Svar på tråden Kan en lärare gå i Dr. Martens.
  • TBS
    Smurfanna skrev 2009-03-19 20:33:52 följande:
    De här är det.. www.have2have.se/product.asp en lärare gå i sådana här?
    Det är väl klart dom kan!
    Varför skulle det vara en etisk fråga?
  • jazzy
    AngelOfHarlem skrev 2009-03-19 20:36:13 följande:
    Vad menar du med det?
    om jag inte minns fel, rätta mig om jag har det, så var/är väl dessa kängor förkinppade med nasister...eller så...
    3 barnsmamma
  • jazzy

eller var det sk "skinnhuvuden"{#lang_emotions_undecided}

3 barnsmamma
  • pessl

Men, är inte Dr Martens gamla engelska arbetarskor? Låter inte troligt att nazisterna krigade mot Storbritannien iförda skor med ett ytterst engelskklingande namn. Åker du till England kommer du att se varje yrkesman iförda dessa kängor.
    Så klart en lärare kan ha snygga skor!

• Dorian Ertymexx
    Smurfanna skrev 2009-03-19 20:33:52 följande:
    De här är det.. www.have2have.se/product.asp en lärare gå i sådana här?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-19 20:53Ja, alltså de tyska soldaterna hade på sig sådana från början, därför förknippas de med nazismen, för det var under den tiden..Dr. martins inspirerat stövlarna efter dem..
    Eeehm, nej, tyska soldater gick inte i Dr Martens. Det är en senare, engelsk militärliknande sko som förknippas med skinnskallar (även de som inte är nazister eller rasister) och punkare och har inget med nazismen att göra.

Såsom länken visar så uppfanns de praktiskt taget först efter andra världskrigets slut.

en.wikipedia.org/wiki/Dr._Martens

Och det har som sagt inget med någon ideologi att göra. Det är ett bra fotdon helt enkelt.

De som är insatta brukar säga att de som har skor med stålhätta (oavsett om det är doc martens eller annat) med vita skosnören är nazister. Huruvida detta är sant eller inte vet jag inte.
Svar på tråden Kan en lärare gå i Dr. Martens.