• MotherOfTwo

Hur många har fått förvärrad huvudvärk/migrän vid graviditet?

Jag hör till en av dom. Jag har huvudvärk dag och natt och ibland blir det mer migrän-liknande.
    Jag får väl som alla ni andra höra att huvudvärken blir mycket bättre när man är gravid. Det gör att jag ibland känner mig ifrågasatt.
    Tänkte därför höra efter hur många som faktiskt fått huvudvärk/migrän mer frekvent under graviditeten.

• Svar på tråden Hur många har fått förvärrad huvudvärk/migrän vid graviditet?
  • GosCatrin

Jag har oxå haft migrän-liknande huvudvärk.. Först så ville dem inte göra något, men när det inte avtog på ca 1 månad, när jag vaknade med min huvudvärk varje morgon så skickade dem mig till Medicinmottagningen för att utreda.
    Mina prover visade bra, men däremot förklarade den gravida läkaren som jag hade, att det var vanligt med huvudvärk under vissa perioder av graviditeten.
    Det enda som läkaren kunde konstatera på mig, var att jag hade migrän som utlöstes av stress, samt att jag hade spänd käkmuskulatur, antagligen pga att jag bet ihop tänderna när jag sov.
    Jag slutade att gå i skolan och höll mig till att bara jobba heltid, och idag mår jag prima...
    Jag slipper migrän, och huvudvärken hålls på en "normal" nivå numera.

Låt dem inte ifrågasätta dig, utan ifrågasätt dem vad du bör göra...

Kram på dig

• CeeJay

Jag hade ofta huvudvärk under sista delen av första graviditeten, även nu andra gången. Första gången var det pga lågt HB och för högt blodtryck. Denna gång beror det förmodligen lite på stress men även nu i v 24 har jag svängande huvudvärk. Huvudvärk sent i graviditeten KAN bero på högt blodtryck och havandeskapsförgiftning. Vet inte vilken vecka du är i men din BM borde ju ha koll på sånt OM det är dina värden som spökar.

• Smindy

Jag får lättar ont i huvet speciellt när jag känner parfymdoft som är otäck...

• Mimmimum

Hej!
    Oj, fler än jag med migränliknande huvudvärk! Har det även då jga inte är gravid, men nu har det varit extremt mycket! Vågar inte ta för mycket alvedon heller, det hjälper bara i ca en timme, å sen är det lika ont igen. Vad göra? Tack å lov är det bättre idag.
    Mimmi v.13

• vivaldi

Jag hade migrän ibland i yngre tonåren och nu när jag är gravid har det kommit tillbaka (över 15 år senare!). Synrubbningar, ensidig HV och hela paketet. Undrar ju hur det ska bli sen, om det kommer att fortsätta eller om det bara är tillfälligt... Tydligen är det vanligare att migrän förbättras hos gravida, men det finns uppenbarligen undantag! Jag har dock ingen spänningshuvudvärk mellan migränanfallen.

• Sarah 28

Jag fick mina första anfall i puberteten, senare ungefär två gånger om året, men under min första graviditet hade jag riktiga anfall varannan dag. Efter ett par enstaka anfall de första veckorna efter förlossningen försvann de, tills jag blev gravid igen då de kom tillbaka. Dock inte alls i samma utsträckning. Jag blev sjukskriven och fick kanske fyra anfall totalt. Nu tredje gången har jag haft tre anfall, men "lättare" huvudvärk (dvs utan aura och kräkningar...) nästan varje dag. Jag räknar stenhårt med att det försvinner när bäbisen kommer!

• Crazy Baby

Jag hade brutalt ont i huvudet under en period under min graviditet, min BM sa att det var hormoniellt och inget att göra åt! Det går över, men det vet jag är ingen tröst när det känns som om huvudet ska lossna, men det går över, faktiskt!

• Jessica24

Jag har fått extremt mycket huvudvärk under min graviditet.
    Det är hemskt!
    Det sitter i 2-3 dagar och man orkar/kan inte göra något för det käns så hemskt.
    Har tagit några Alvedon, fast dom hjälper inte riktigt.

/Jessica24

Svar på tråden Hur många har fått förvärrad huvudvärk/migrän vid graviditet?