Fast just Fortum har ju fått kritik från Konsumentverket för sin fakturahantering, se länken nedan. Från och med 1 juli i år blir elbolagen skyldiga att läsa av mätaren varje månad. Förhoppningsvis kommer vi att slippa liknande överraskningar då.
www.expressen.se/ekonomi/1.1372945/konsumentverket-orimligt-fortum
Jag fick själv en reglerad faktura från Fortum på 4 000 kr efter att ha bott i min lägenhet i 1 1/2 år. Efter det bytte jag el-bolag. Och jag har aldrig haft samma problem med det nya elbolaget. Bor man i lägenhet kan man oftast inte läsa av mätaren själv eftersom den finns i ett utrymme dit endast elbolagen har tillträde. Tilläggas kan att jag försökte få Fortum att läsa av mätaren oftare, utan resultat.
Det som skapar problem är att kunden får ett s.k. preliminärt pris. Om då Fortum som i mitt fall läser av mätaren efter 1 1/2 år riskerar man få en ganska saftig faktura.
TS fick ju en faktura på 4 000 kr i augusti. Då borde ju Fortum rimligtvis ha justerat priset efter den faktiska förbrukningen. Det verkar ju onekligen så att man från Fortums sida har fortsatt debitera efter det preliminära priset, med konsekvensen att TS får ytterligare en reglerad faktura.
Så här säger en jurist på Konsumentverket angående kundens ansvar att läsa av mätaren.
"? Normalt sett är det nätägarens och inte kundens ansvar, säger Mari Gremlin jurist på Konsumentverket. Om bolaget vill skjuta över ansvaret på kunden måste ett speciellt avtal upprättas och kunden ska få information."
www.expressen.se/ekonomi/1.1372915/sjukskrivna-helena-fick-en-elrakning-pa-drygt-65-000
Sen tycker jag att du har en trist ton, Bimsan. Du vet ju inte om TS bor i lägenhet eller hus. Och tror du verkligen att alla har möjlighet att spara till en buffert i Sverige? Nu skriver ju TS att anledningen till att de båda inte kan arbeta är att sonen inte fått dagisplats ännu.
Themis skrev 2009-03-19 23:55:28 följande:
Floopy: Om ni inte har blivit felfakturerade så tycker jag att rubriken är lite orättvis, det låter som om Fortum försöker stjäla era pengar med en bluffaktura eller nåt?Ni har ju (förmodar jag) använt elen och då ska den väl betalas?Klarar man inte av ojämna räkningar så får man föra årsbudget, läsa av själv/begära tätare avläsning och lägga av pengar varje månad. Bor man i egen bostad och inte har en buffert på 6000, då har man egentligen kanske inte råd att bo som man gör, i synnerhet om en inte
jobbar.Nu är det 44 klick och tråden är som du ser inte fylld av sympatier för er mot elaka elaka elbolaget så jag tror att du får vakna och lukta på kaffet. Det är säkert en skitdålig tidpunkt för er att få extra utgifter men det är din sak att reda ut era affärer. Har ni TV, stereo, gamla leksaker, avlagd barnvagn, filmer, smycken eller vad som helst, sälj det då och skaffa pengar. För 6000 i elräkning får man väl inte för en etta på 23 kvm så nåt måste ni väl ha som går att omvandla i pengar?Sen undrar jag lite varför du står som "barnlös" på din presentation.