• humle82

Frågo kring mammografi (tid i morgon)

Får man reda på svaret på en gång? (söker för en speciell knöl)

Tar med lillan på 8 månader, tar det lång tid generellt?

tacksam...

• Svar på tråden Frågo kring mammografi (tid i morgon)
  • Bonus

Jag var uppe för ca 1 år sedan och gjorde det.Det gick fort Fick inte något svar direkt utan fick vänta. Kom inte ihåg om de ringde eller skrev beskedet fick svaret efter ca 2:3 veckor attdet inte var något.. Lycka till

• catmat

Hej
    Jag har gjort mammagrfi. När du väl kommer in så går det väldigt fort. Det är vanligt att de vill ta ett ultraljud på brösten om de är större eller man har mycket mjölkkörtlar. Det betyder inget, det är bara rutin. Eftersom det var läkaren som gjorde ultraljudet så fick jag besked på en gång

• Pysselgalningen

jag gjorde mammografi för drygt en månad sen o jag kan säga att mitt barn fick INTE följa med då det handlar om stark strålning.

Sen fick jah ett preliminärt beslut på plats.

• Petras

Gjorde mammo i tisdags, fick svar efter två dagar. Allt ok!
    Själva besöket tar ca 10 minuter. Först svara på frågor sen ta bilderna. Fråga någon sköterska om de kan passa barnet under bildtagningen, alternativt stå bakom strålskyddet så att barnet ser dig.

Lycka till!

• Pernilla75

Det kan också vara så att de efter mammografi och ultraljud vill göra en punktion, dvs ta vävnadsprov från knölen, och det resultatet får man vänta på.

• humle82
    catmat skrev 2009-03-20 07:43:58 följande:
    HejJag har gjort mammagrfi. När du väl kommer in så går det väldigt fort. Det är vanligt att de vill ta ett ultraljud på brösten om de är större eller man har mycket mjölkkörtlar. Det betyder inget, det är bara rutin. Eftersom det var läkaren som gjorde ultraljudet så fick jag besked på en gång
    ja, jag ammar så det blev bara ul på mig, jag fick se mjölken och det, men knölen ifråga trodde han bara var en körtel, men han skulle skicka svaren till min läkare.

tack för era svar
  • Pysselgalningen
    humle82 skrev 2009-03-20 11:03:15 följande:
    ja, jag ammar så det blev bara ul på mig, jag fick se mjölken och det, men knölen ifråga trodde han bara var en körtel, men han skulle skicka svaren till min läkare. tack för era svar
    Jag ammar jag med och fick både röntgen o ul så ammning är inte alltid en orsak att inte göra det
  • humle82

fan nu har jag hittat en annan knöl som vi inte kollade på

Pysselgalningen skrev 2009-03-20 20:20:32 följande:
    Jag ammar jag med och fick både röntgen o ul så ammning är inte alltid en orsak att inte göra det
    okej. jaha!
  • Biene

När blir man egentligen kallad till mammografi? Jag är 39 och har aldrig blivit kallad någonsin. Ska man ringa själv eller?

• catmat

Hej
    Jag Blev kallad tidigare pga att min mamma dog i bröstcancer

Vilka kallas till mammografi?
    I dag erbjuds alla kvinnor i vissa åldrar i hela Sverige att få genomgå mammografiundersökning. Landstingen beslutar vilka åldrar som ska inbjudas. Socialstyrelsen rekommenderar landstingen att erbjuda kvinnor i åldrarna 40–74 år mammografiscreening (se frågor nedan).

Vad säger Socialstyrelsens rekommendationer om mammografi?
    Socialstyrelsen rekommenderar landstingen att erbjuda kvinnor i åldrarna 40–74 år mammografiscreening. Rekommendationerna är starkast för åldrarna 50–69 år där effekterna varit tydligast. Även i åldrarna 40–49 år och 70–74 år finns det vetenskapligt underlag som visar på positiva effekter av screening. I vad mån landstingen ska utöka mammografiscreeningen även till de senare åldersgrupperna är något de själva får bedöma utifrån tillgång på resurser och prioriteringar gentemot andra insatser som kan göras i hälso- och sjukvården. Landstingen rekommenderas att kalla kvinnor med 18 månaders intervall om de är yngre än 55 år och med 2 års intervall om de är över 55 år.

Svar på tråden Frågo kring mammografi (tid i morgon)