• rivkale

Engelbrektskliniken som bvc, ngn som känner till?

Jag letar just nu efter en lämplig bvc, då mitt barn skall födas om två veckor. Jag bor på Gärdet och har förstått att de bvc som ligger närmast mig är: Mama Mia Karlavägen (som ev inte vill ta emot oss), Östermalms barnavårdscentral och Engelbrektskliniken.

Är det ngn som har hört ngt om Engelbrektskliniken? Kan det vara ngt att satsa på kanske? Jag har hört att Östermalms bvc inte är så bra, kan det stämma?

• Svar på tråden Engelbrektskliniken som bvc, ngn som känner till?
  • riotflickan

Vi går där med vår tvåmånaders.

Helene, som sköterskan heter, är jättebra. Jag är supernöjd!

• rivkale

Tack snälla för tipset! :) De verkar verkligen trevliga där. Jag ringde dem, och de ville ta emot mig. Jag ringde till MamaMia Karlaplan också, och då var det inte alls lika positivt. De sa att jag bor på fel sida av Valhallavägen.

• riotflickan

Ja, det är bara en sköterska, som sagt, men hon är toppen. Har träffat barnläkaren en gång också och hon var bra. Mama Mia sa till mej också att jag inte hörde dit, fastän mina kompisars son går där och de bor några hus bort.

Jag tror att de har väldigt mycket barn på Mama Mia. Det är ju positivt att ha ett bvc där de inte är fullbokade hela tiden och stressade, tycker jag.

• rivkale
    Nu ringde jag precis och pratade med den gulliga sköterskan. Hon var verkligen trevlig och frågade lite allt möjligt. Det känns jättebra! Finns det föräldragrupper där också? Nu har vi 1,5 v kvar till bf!
  • riotflickan

Japp, vi har föräldragrupp med samma sköterska. Vi är bara fem stycken, men det är ganska skönt, faktiskt.

• riotflickan

Glömde önska lycka till! Ska du föda på Danderyd eller bb sthlm eller nån annanstans? Vi var på Danderyd och var jättenöjda!

(Nu låter jag som en sån där överdrivet positiv person, men det är jag verkligen inte. Har träffat på en massa knäppa barnmorskor under min graviditet och är så nöjd med att hon jag hade under förlossningen var så bra! Samma sak med bvc, har hört så mycket om knäppa bvc-sköterskor...)

• rivkale

Tack!

Jag hoppas få föda på bb-sthlm eller Danderyd. Men jag har gått på mvc Mama Mia Södermalm, så jag kan inte bli lovad någonting.. Hittills har jag aldrig hört att ngn (som jag känner) blivit skickad till ngt annat sjukhus, men samtidigt vill jag vara beredd på att förlossningen kan bli annorlunda än jag föreställer mig.

Körde ni enligt den där "Danderydsmodellen" då?

• riotflickan

Vi valde att föda på Danderyd fastän vi hade plats på bbs. Hade hört en del skit om bbs och kände mej därför inte trygg att föda där. Dock gick vi på deras förelsningar innan.

Körde inte danderydsmodellen för vattnet hade gått, var öppen 9 centimeter och hade täta värkar när vi kom in. :) Var liksom ingen idé då! Men om jag hade löpt risk att få en segdragen förlossning hade jag nog valt det.

• rivkale

Vad skönt för dig att du redan var så öppen när du kom in! Det är min dröm att ha kommit långt när jag kommer in.

Ja, jag har eg inte hört så mkt om bbs faktiskt. Däremot eg enbart positivt om Danderyd. Jo förresten, min systers kompis födde på bbs och sprack jättemkt till följd av att hon krystade sig igenom flera värkar, såvitt jag förstod det hela. Alltså att hon krystade för mkt på en gång. Hon hade tagit upp det med dem efteråt och de tyckte fortf att det var helt rätt handlat av dem, hur de hade guidat henne igenom värkarna. Men, det kan ju ha funnits omständigheter man inte känner till, tänker jag. Jag har också fått känslan av att bb-personal generellt inte tycker att patienterna spricker så mkt, som de själva tycker. Vad har du hört för neg om bbs?

• riotflickan

Det negativa jag hört om bbs är att de är lite sega med att kalla på läkare om det skulle behövas, för de vill att allt ska vara så "normalt". Jag vet inte hur väl detta stämmer, men jag litar iaf på min källa. Bara det att jag hört detta från en person jag litar på gjorde att jag inte kände mej trygg att föda där. Men jag har hört många som fött där som var jättenöjda.

Dessutom hade jag varit på Danderyd 3-4 ggr innan för att jag hade så mycket prematura sammandragningar, från vecka 27 ca. Så jag kände mej liksom lite "hemma", hur fånigt det än kan låta... :)

Sen det där med att det inte ska kännas som ett sjukhus... vet jag inte om jag köper. Förlossingsrummen på danderyd och bbs ser ganska likadana ut. Dessutom vill jag ju föda på sjukhus och då gör det väl inget om det ser ut som ett också! Bara det är fräscht, och det är det ju (nyrenoverat)! Sen var vi på patienthotellet och det är väl som ett vanligt, trist konferenshotell. Äcklig mat, bara!

Hur du än gör kommer det nog att bli bra! Bara man känner sej trygg själv!

• riotflickan

Sen tycer jag att de inte är jättepositiva till medicinsk smärtlindring på bbs. Och jag ville ha eda. Nu hanns det ju inte med iofs... :)

Svar på tråden Engelbrektskliniken som bvc, ngn som känner till?