• Juniphé

Klä om en gammal barnvagn?

Mina föräldrar har fyndat en gammal liggvagn (från typ 80-talet) på loppis. Hela 5:- fick dom ge för den.

Den verkar helt OK och insektsnät m.m följde med.

Dock är den i grått tyg/skai... inte snyggt! Och lite smutsig här och där. Har säkert stått i något gammalt förråd och blivit skitig.

Funderar på att klä om den, då jag faktiskt älskar just den äldre typen av barnvagnar med stora hjul och rena linjer. Dessutom är den ganska hög och det är något jag verkligen saknar bland dagens utbud, då jag är rätt lång själv.

Vet dock inte riktigt om det är möjligt att klä om själv? Jag är ganska händig på maskinsömnad iaf, men tygval osv är jag mindre bra på. Det ska ju vara bra material liksom.

Finns det någon här på FL som har klätt om en vagn? Har ni tips och bilder?

• Svar på tråden Klä om en gammal barnvagn?
  • Mamma Ia

Jag vet att jag varit inne i en tjejs krypin, och hon hade klätt om en gammal vagn med jättefräckt tyg (har för mig att det var tigerrandigt, zebrarandigt eller något sådant). Supercoolt !
    Minns inte just nu vem det var, men jag ska gräva i den gamla tröga hjärnan och se om jag kommer på det. Annars kanske hon ser tråden och kontaktar dig själv!

• Zahcro

Min mamma klädde om en 10år gammal brio sulky. vi köpte stjärn-jeans tyg o så fick hon sy jag kan inte. det gick lätt att ta bort det gamla så hon kunde göra mönster av.

Sen sprayade pappa chassit med silver färg. blev jätte bra.

lite tips....
    *hör dig för om någon kan hjälpa dig o sy.
    *försök ta av allt tyg som ska kläs om och ta mått. så du vet hur mkt som skall köpas.
    *extra fickor är alltid smart att sy dit.

*köp slitstarkt tyg ex. jeans. finns säkert flera färger i det.

hoppas du fixar det det är kul med annorlunda vagnar som ingen annan har!!!!

• uniMog

Det är faktiskt inte alls så svårt som man kan tro

* leta reda på ett starkt och tåligt tyg... tips kan tex vara markisväv eller bävernylon kanske?

* Ta bort allt tyg, sprätta upp alla sömmar och rita av. Där har du ditt mönster
    * Klipp till delarna, sy ihop och sätt fast! Smart är att använda sig at blixlås eller tryvkknappar för att lättare få snygg passform.

• Juniphé

Ni råkar inte ha några bilder på dessa vagnar?

Så nyfiken på hur dom kan se ut

Jeanstyg lät coolt Å med några tuffa bakfickor på sidorna

• Zahcro

finns en bild på min vagn i galleriet.
    ficka på var sida som hon har sina grejjor i o sen finns det en väska bak som man kan haka loss enkelt.. har den till dagis i bland. jätte smart

• Juniphé

Så värst "hemmagjord" såg den ju inte ut att vara Vad bra! Då kanske man vågar sig på projektet

• Mamma Ia

Åh äntligen Juniphé ! Jag snubblade idag in i krypinet hos den tjej jag tipsade om i början av tråden, som jag visste hade klätt om en barnvagn... Hon kallar sig CherryBomb! Hon har en ny vagn i sitt galleri nu, och den som jag menade har hon till salu. Gå in och kolla vetja!
    Och jösses vad jag letat efter denna tråden då...jag mindes bara att du hade med det hela att göra, men visste inte i vilket forum och under vilket ämne *pust*!

Svar på tråden Klä om en gammal barnvagn?