• Sebluc

Finns det några Försäkringsrådgivare,Skadehanterare, Försäkringshandläggare eller Försäkringssäljare?

Vill börja plugga och har äntligen hittat något som låter intressant. Vill dock veta lite mer om arbetsuppgifterna, vad gör en

- Försäkringsrådgivare
    - Skadehanterare
    - Försäkringssäljare
    - Försäkringshandläggare

Tacksam för all info, har så svårt att bestämma mig!

• Svar på tråden Finns det några Försäkringsrådgivare,Skadehanterare, Försäkringshandläggare eller Försäkringssäljare?
  • Blyger

Låter det intressant fastän du inte vet vad alla dessa yrken gör?

• Sebluc
    Blyger skrev 2009-03-20 11:23:23 följande:
    Låter det intressant fastän du inte vet vad alla dessa yrken gör?
    Jag tror jag vet vad de gör men vill vara säker.
  • Alicia05sMamma

har jobbat med personförsäkringar i 5 år som handläggare

Nu kan ju arbetsuppgifterna säkerligen variera lite på olika bolag och beroende på vilket område du ska arbeta med.

Som försäkringsrådgivare, ska du hjälpa kunder med de försäkringar de tänker söka. Informera om pris, villkor etc. Allt som dom kan tänkas vilja veta.

En skadereglerare tar emot inkomna skadeanmälningar och går igenom dessa för att då göra bedömning om ersättning ska betalas eller inte. Om en sökt försäkring ska gå igenom utan undantag eller inte tex.

En försäkringssäljare säljer försäkringar till nya & befintliga kunder.

En försäkringshandläggare som jag då jobbade som. Mina arbetsuppgifter bestod utav att hjälpa våra befintliga kunder med eventuella ändringar i deras försäkringar, jämföra mot andra bolag, sänka premie på försäkring, teckna ny förs på tex ny fam. medlem.
    Jag tog även emot annullationer och annullerade försäkringar.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Sebluc
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-20 12:45:40 följande:
    har jobbat med personförsäkringar i 5 år som handläggare Nu kan ju arbetsuppgifterna säkerligen variera lite på olika bolag och beroende på vilket område du ska arbeta med.Som försäkringsrådgivare, ska du hjälpa kunder med de försäkringar de tänker söka. Informera om pris, villkor etc. Allt som dom kan tänkas vilja veta.En skadereglerare tar emot inkomna skadeanmälningar och går igenom dessa för att då göra bedömning om ersättning ska betalas eller inte. Om en sökt försäkring ska gå igenom utan undantag eller inte tex.En försäkringssäljare säljer försäkringar till nya & befintliga kunder.En försäkringshandläggare som jag då jobbade som. Mina arbetsuppgifter bestod utav att hjälpa våra befintliga kunder med eventuella ändringar i deras försäkringar, jämföra mot andra bolag, sänka premie på försäkring, teckna ny förs på tex ny fam. medlem.Jag tog även emot annullationer och annullerade försäkringar.
    Det låter något för mig. Får man fråga vad lönen ligger på?
  • Alicia05sMamma
    Sebluc skrev 2009-03-20 13:42:18 följande:
    Det låter något för mig. Får man fråga vad lönen ligger på?
    Beror ju på om du jobbar direkt för bolaget eller om du jobbar för en general agent. Kan vara ganska stor skillnad & rätt ofta är det provision + fast lön.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Sebluc

jobbar man mycket med siffror?

Svar på tråden Finns det några Försäkringsrådgivare,Skadehanterare, Försäkringshandläggare eller Försäkringssäljare?