• lottie88

jobbigt att få barn i december???

Nu är de så här att nu har ja fått tillbaka min mens från mitt missfall.. och om de skulle vara så att jag blir gravid denna månaden, (som jag hoppas) så har ja kollat upp min ägglossning och att de blir beräknat runt den 23e december... Någon som har barn som är födda då???

Själv är ja född den 15e dcember men jag menar så nära inpå julen???

• Svar på tråden jobbigt att få barn i december???
  • Delicia

Varför skulle det vara jobbigt att få barn i december? Mer plats på alla föräldrakurser och inte minst mer plats på förlossningen och BB.

• lottie88

jo men med tanke på barnet, jag är född i december den 15e.. Visste min mamma och pappa börjar inte köpa julklappar till andra försen dom firat min födelsedag bara för jag ska kunna få en egen dag om man säger så... mn om man föder som den 23e tex då är de licom en dag före julafton.. kan inte barnet känna sig lite så att den inte får en egen dag??

• 1982

Har samma tankar jag... Men jag tänker mer på att det är trist för barnet att vara fött så sent på året. Min syster är född i december och hon hade väl det inte så roligt när alla hennes kompisar fyllde 18 år nästan ett år före henne...Men blir det pluss det här månaden så blir det och då kommer vi vara jättelyckliga över det. Man kan inte planera allt in i minsta detalj.

• lottie88

nej du har rätt.. Ville veta vad andra tycker.. Jag vet själv hur det är att va född i december... viss är det tråkigt att inte tex kunna börja med körkortet, sen när man fyller 15 med moped och grejer.. men självklart kommer jag blir hur lycklig som helst om ja plussar denna månaden.. Efter jag fick missfall så vill ja bara ha bern ännu mer, tänker på de för mkt bara..

• Minxy

Man kan ju vända på det och säga att när ditt barn bli äldre (kanske över 30) så kommer han/hon vara yngst längst

***S+M=L***
  • after eight

Jag tycker inte att man kan planera barn, man kan ju försöka, men om ditt barn blir planerat till 23:e december är ju chansen stor att du går över nyår. Och även om du skulle vara planerad till januari kan ju barnet råka födas dagen före nyår. Man kan aldrig gardera sig. Det hela beror ju i och för sig på hur länge ni har försökt och om ni vågar hoppa över någon månads försök?

När vi lyckades med att få till vår lille son hade vi försökt i 9 månader, med ett MA på vägen. För mig fanns inte en tanke att hoppa över en månad och tänk vilken tur, för just den månaden funkade det ju!

• lottie88

hehe ja:P man får ju vara positiv.. men allvarligt jag känner nog så här bara för jag själv är född så sent.. men ja kommer va skitglad om jag plussar.. de är ju självklart... Vill inget hellre än att bli gravid och att allt ska gå bra... orka inte med ett missfall till,, de oroar man sig för jätte mkt när man fått ett..

• lottie88

after eight skrev 2009-03-20 13:17:28 följande:

Jag tycker inte att man kan planera barn, man kan ju försöka, men om ditt barn blir planerat till 23:e december är ju chansen stor att du går över nyår. Och även om du skulle vara planerad till januari kan ju barnet råka födas dagen före nyår. Man kan aldrig gardera sig. Det hela beror ju i och för sig på hur länge ni har försökt och om ni vågar hoppa över någon månads försök? När vi lyckades med att få till vår lille son hade vi försökt i 9 månader, med ett MA på vägen. För mig fanns inte en tanke att hoppa över en månad och tänk vilken tur, för just den månaden funkade det ju!
    Jo jag håller med men kan ju bara inte sluta tänka på missfallet, det är jobbigt.. men ja mste ju försöka, de kommer ju aldrig gå om ja tänker på de för mkt..
  • Helojna

Jag väntade min mens idag.. men den kom inte.. kanske i morgon!
    Om det skulle vara så att jag är gravid så har jag en beräknad förlossning den 23 december.. :)

• sörjer

Om barnet klagar kan man ju fråga om det skulle vara bättre att inte ha fötts alls, och sedan passa på att förklara det där med blommor och bin

• norrlandsgumman

min lilla syster är född 23/12 och vi har alltid gjort som så att hon fick tårta och några små paket och självklart firade vi henne, men då fick hon dessto mer dagen efter på julafton.

men när hon blev lite äldre (10-11 år) så sa hon själv att hon inte vill bli firad så tätt inpå, utan hon ville då att vi skulle baka in hennes och mammas födelsedag tillsammans.. mamma fyller år 12/12.

hon har då aldrig känt att det varit orättvist eller konsigt, det ända hon inte gillar är att hon fyller år sist i våran familj och bland hennes kompisar.. men nu är hon 20 år (blir 21 i december) och nu bryr hon då inte sej nå mer.

vet mamma sa engång att hon ser absolut ingen nackdel med att ha en dotter som är född så pass tätt inpå julafton.

Sen har mina två yngsta syskon en kusin som är född 31/12 och hans mamma och pappa ser heller inga problem med det utan tvätom, dom har dubbelt att fira den dagen.. både nyår och hans födelsedag

• sörjer

Helojna, nej slutet på november blir det väl. Man måste räkna från ÄL om man har lång cykel.

• BejbyBoo

Jag är född den 28:e december och födde min dotter på min 29:e födelsedag förra året!
    Jag tror att det viktigaste är att verkligen uppmärksamma barnets födelsedag och inte baka ihop det med julfirandet. Så har i alla fall jag känt under min uppväxt och så kommer vi att göra för vår dotter.

♥ Mitt hjärta brister av kärlek till dig min älskade dotter ♥
  • lottie88

jo ni har väl rätt allihopa=)
    Ja hoppas verkligen på ett pluss nu denna månaden.. mensen är snart slut så då kan börja "försöka" igen eller om man säger så..

• Loon

Har en kompis vars barn var beräknat till i början av januari men kom på nyårsafton. Dom har löst det så att dagen är födelsedag o firas med paket o ballonger o allt som hör till. Sen firas nyårsafton på kvällen. Vet dom som har barn som fyller julafton o har samma upplägg, födelsedag halva dagen, fram till Kalle, o sen julafton resten av dagen. Funkar fint för dom iallafall, o barnet är nöjt med den lösningen!

• CarpeDiem
    Helojna skrev 2009-03-20 13:53:10 följande:
    Jag väntade min mens idag.. men den kom inte.. kanske i morgon!Om det skulle vara så att jag är gravid så har jag en beräknad förlossning den 23 december.. :)
    Men stämmer de verkligen? Jag har bim på lördag/söndag och är jag gravid så är bf i slutet på november. Blir de inte så för dej med?=)
  • Ploppan77

Jag fyller år precis före jul och har alltid firat kalas på min dag. Gör så fortfarande. För mig har det inte varit några bekymmer, det är ju helt enkelt min situation. Nu när man är vuxen är det dock lite mycket att ha födelsedagskalas mitt i julstöket...

• Ploppan77

Är det förresten inte världens bästa julklapp att få barn i december, mitt i allt mys.

• milk and honey

Hej hopp.. min son är född på julafton.. han var planerad i januari men se det ville han inte vänta till..
    Det har aldrig varit problem och han fyllde 18 år julafton 08.
    Det enda är väl att när han fick moppe så hade alla redan tröttnat..
    Så blir jag gravid denna månad så är bf 25 dec och det ger jag blanka sjutton i.. bättre född sent än inte alls

• Ninnis75

Hej..

Har en dotter föd

d 15 december. Fick en son som föddes 18 december 6 år senare. Båda var tänkta att födas i januari, men så blev det inte och det fick jag bara face the fact. Barnen firar sin riktiga dag på rätt dag och har fokus på det. Inget problem. Jag tycker att man hittar sätt att anpassa sig och barn förstår mer än man tror. Fördel var att pappan fick ledigt med sina 10 pappadagar som bonus över både jul & nyår vilket faktiskt var mysigt. ?

Svar på tråden jobbigt att få barn i december???