• Röda humlan

Dun- eller syntettäcke?

Är det någon som vet vilken typ av täcke som är bäst för barnet när det är relativt nyfött? Har införskaffat ett duntäcke men är osäker på om jag ska byta det till ett i syntet eftersom jag läst att det kan bli för varmt för bebisen med dun.

Hur gör ni med kudde?

• Svar på tråden Dun- eller syntettäcke?
  • Smulan87

kudde ska man ej ha, och täckte har jag hört att de ska vara rejält tunt, förbebis kan bli för varm, såjag hade satsatt på filt istället.

BF 11Juni 2009
  • LindaMHa

Jag skulle nog skippa dun täcket, om ni inte har jättekallt inne, min dotter var så varm så hon hade aldrig täcke
    hade köpt kudde men tyckte inte det såg bekvämt ut så den skippade vi jag tror hon var någon månad när vi började använda kudde

• KlasStures mamma

Täcke har jag också hört att mna inte ska ha. Då blir de för varma och risken för plötlig spädbarns död ökar. Det där med kudde säger de ju lite olika om. Senaste är ju att man ska ha en tunn så de inte bli platta på huvudet. Mne jag ska inte ha någon. Huvudet blir ju normalt igen när de börjar sitta och så.
    Man får nog helt enkelt prova sig fram och se vad man tycker fungerar!

• patti87

så en filt är alltså bra och ha? :) det blir inte för kallt för bebisen?

• KlasStures mamma

Nej den har ju pyjamas också. I början kan man ju känna på ryggen och eller magen med handen så känner man ju direkt om h*n är kall eller varm. De har svårare att kontrollera sin kroppstemperatur i början så det är därför det är så farligt om de blir för varma.

• Hemlighet

Kudde skall man ha för att undvika platthuvud.
    Täcket skall man därimot skippa(kvävnings risk).Men kan ha en tunn filt eller bara påslakan.Jag kommer att ha en fleece filt om det blir kallt för bebis i maj.

• Röda humlan

Hmm...låter ju som att det är filt som gäller iaf till en början! Vi har köpt en fleecefilt så det blir ju jättebra att starta med och som sagt får man ju hålla koll på att den lilla inte verkar vara för varm eller kall!

Tror att jag ska höra på BB vad som gäller med kudde för där har jag hört väldigt olika.

• framsteg

Dun- eller syntettäcke/kudde är ju också om ni är allergiska eller inte. Har ni allergier inom familjen (ni föräldrar plus era föräldrar/syskon) som inte tål pälsdjur sov så skulle jag ta syntet.

Men annars - som andra skriver ovan. Täcke sägs att man inte skall ha, och vi skall få BVC-information via föräldragruppen om några veckor där de bland annat skulle prata om kudde/inte kudde. Enligt min kompis som fick barn i augusti är just de senaste råden kudde.

Svar på tråden Dun- eller syntettäcke?