• Pyssilullan

Stegräknare! Hur många steg ska man gå per dag??

HEJ!

Jag och min sambo är ej överens.. Han har hört att man är rådd att gå 15000 steg per dag, det ÖVER det bränner man och är bra.. Allt under är ett "måste"

Själv har jag hört att 9000 Steg är SUPER bra...

VAd säger ni? vet ni ngt?

• Svar på tråden Stegräknare! Hur många steg ska man gå per dag??
  • timberhochmandie

Jag tror att rekommendationen är 10 000 steg per dag av rena "hälsoskäl" - för att man ska få vardagsmotion och må bra, helt enkelt. Många får dock inte mer än 5000. När det gäller viktminskning så är varje ökning av din normala stegmängd bra. Dvs. om du normalt sett går 5000 steg om dagen så är det SUPERBRA, som du säger, om du ökar till 9-10 000 per dag. om du redan knatar mycket i jobber och går runt 14 000 steg om dagen är det däremot givetvis ingen hjälp att gå ner till 10 000.

Summa summarum; vill du vara hälsosam och få nyttig vardagsmotion (och kanske gå ner lite på köpet) så är 10 000 steg per dag något att satsa på, men om du vill ner i vikt så bör fokus ligga på att öka din stegmängd. Kanske 1000 extra steg per dag varje vecka...

• Llimen

Hur mycket man "ska" gå per dag är beroende på hur mycket man äter och vad man har för mål. Ju mer man äter desto mer måste man röra på sig för att förbränna det man stoppar i sig.
    Dessutom är det beroende på hur mycket du väger.

Jag kan ta mig som exempel, jag försöker gå ner i vikt just nu och äter ca 1600 kcal per dag. Rekommendationen för mig är då att gå 11700 steg per dag för att gå ner 0,5kg i veckan. Jag är kvinna och vägde i måndags (då jag fick min senaste stegrekommendation) 75,5 kg.
    I takt med att jag går ner så ökas antalet steg lite, med hjälp av detta har jag gått ner 4 kg nu!!!

• mrs holiday

Puffar den här tråden!

Jag har lästa att man bör gå minst 10 000 steg för att kunna minska i vikt. Men för att komma upp i 10 000 steg måste jag gå i rask takt i minst 2½ timme! C a 50 min promenad + att röra mig vanligt under dagen ger 7000-8000 steg på en dag. Ska man verkligen behöva gå så sjukt mycket varje dag för att det ska ge resultat?! Känns helt tröstlöst, det kommer jag aaaaldrig att orka!

• Sanjos

mrs holiday skrev 2009-04-21 20:37:42 följande:

Puffar den här tråden! Jag har lästa att man bör gå minst 10 000 steg för att kunna minska i vikt. Men för att komma upp i 10 000 steg måste jag gå i rask takt i minst 2½ timme! C a 50 min promenad + att röra mig vanligt under dagen ger 7000-8000 steg på en dag. Ska man verkligen behöva gå så sjukt mycket varje dag för att det ska ge resultat?! Känns helt tröstlöst, det kommer jag aaaaldrig att orka!
    2½ timme för 10000 steg? För mig är 10000 steg ungefär lika med ungefär 7 km. Går 5 km (ca 7000 steg) på ca 50 min.
  • timberhochmandie

mrs holiday skrev 2009-04-21 20:37:42 följande:

Puffar den här tråden!Jag har lästa att man bör gå minst 10 000 steg för att kunna minska i vikt. Men för att komma upp i 10 000 steg måste jag gå i rask takt i minst 2½ timme! C a 50 min promenad + att röra mig vanligt under dagen ger 7000-8000 steg på en dag. Ska man verkligen behöva gå så sjukt mycket varje dag för att det ska ge resultat?! Känns helt tröstlöst, det kommer jag aaaaldrig att orka!
    Du får nog kontrollera din stegräknare... Ca 1000 steg på tio minuter brukar vara en hygglig tumregel om du traskar på utan att ta ut dig.
  • TantBus

om du i vanliga fall går runt 5000 steg om dagen och så ska du öka med ca 2000 steg i början. Om du går direkt från 5000 till 10000 kommer du bara skada senor, muskler och liknande. Om du går från 5000 till 7000 komemr du gå ner i vikt i början, och sedan kan du öka stegmängden. Rekommendationerna på 12000 steg om dagen är för folk som är vana vid att gå mycket och har rätt skor osv för det.

• mrs holiday

Ja, ska jag gå enligt -min- stegräknare (kan ju hända att den mäter "lågt"?) finns det inte en chans på denna jord att jag ens kommer att hinna med att komma upp i 10 000 steg på en dag regelbundet... Jag menar, vem har tid att ta en 2½ timmes promenad dagligen!? Och 12 000 steg - har de som yrke att GÅ hela dagarna?! Eller total avsaknad av socialt liv?

Nä, jag nöjer mig med 45-60 min promenad alternativt c a 30 min löpning/dag och hoppas att den nivån räcker för ett par kilos viktminskning. Jag har varit dålig på att röra mig hela vintern/tidiga våren (ett stort problem för mig, jag blir alltid försoffad på vinterhalvåret), har väl mest blivit sporadiska promenader 1-3 ggr i veckan. Så jag kommer iaf att höja min aktivitetsnivå.

• funfactory

Min mamma går runt 25 000 steg om dagen. Men hon rör sig mycket på sitt jobb också (städar) sen tar hon gärna en promenad också..

Men jag har hört att 10 000 steg är något alla "borde" gå. Det är normen typ.

• kimsi

mrs holiday skrev 2009-04-22 13:31:45 följande:

Jag menar, vem har tid att ta en 2½ timmes promenad dagligen!? Och 12 000 steg - har de som yrke att GÅ hela dagarna?!
    Jag jobbar inom vården och kan lätt komma upp i 8000-9000 steg på ett arbetspass, dessutom är jag hundägare så stegräknaren stoppar aldrig under 12 000 - 13 000 steg på en dag. Och jag har även ett rikt socialt liv.
  • Tirre
    http://www.stegraknare.se/ har finns det lite info och omvandlingstabeller.
    jag går till och från dagis och ofta en promenad på kvällen...brukar ligga mellan 12000-15000 steg på en dag. Det kan säkert bero på hur bra stegräknare man har, det är nog skillnad på en "gratis reklam räknare" och en för 500-600 kr på hur noga de mäter.
    *** Alva 080919 & Bella 070201 & Gabriel 031122 ***
  • Loui

Jag går runt 8000-12000 steg om dagen. Förskola.

Hade även Jobbat och sedan tagit en timmes promenad. Var den dagen uppe i 20 tusen!!

Det är möjligt. Alla steg räknas!

• Jobbamedkroppen

Angående det här med antal steg så är det en variabel beroende på vad man jobbar med. Är man kontorsråtta behöver man tvinga ut sig på minst en timme promenad varje dag då man inte går så mycket i jobbet. Själv har jag jobbat i många år på McDonalds och kan säga direkt att ett vanligt arbetspass på 9(inkl. 1h rast) genererar utan problem 15 000 steg bara på jobbet, så känner man att man har för lite tid för dom långa promenaderna får man byta jobb så man jobbar med kroppen. Tex på McDonalds. Annars är det en bra idé att jobba på tex Ica (dock inte kassa) då man som "golvarbetare" också går mellan 10-15 000 steg varje arbetspass. Sen ett otroligt enkelt sätt att lägga till flera tusen steg varje dag är att ta buss och tåg istället för bil till jobbet. Jag kan nästan garantera att ni kommer öka eran steglängd med minst 3 000 steg om dagen om ni slutar åka bil överallt... Ha en god promenad McDonaldskillen

• PrinsessanLeia

Bra inlägg!

Jobbamedkroppen skrev 2014-06-03 22:31:09 följande:
    Angående det här med antal steg så är det en variabel beroende på vad man jobbar med. Är man kontorsråtta behöver man tvinga ut sig på minst en timme promenad varje dag då man inte går så mycket i jobbet. Själv har jag jobbat i många år på McDonalds och kan säga direkt att ett vanligt arbetspass på 9(inkl. 1h rast) genererar utan problem 15 000 steg bara på jobbet, så känner man att man har för lite tid för dom långa promenaderna får man byta jobb så man jobbar med kroppen. Tex på McDonalds. Annars är det en bra idé att jobba på tex Ica (dock inte kassa) då man som "golvarbetare" också går mellan 10-15 000 steg varje arbetspass. Sen ett otroligt enkelt sätt att lägga till flera tusen steg varje dag är att ta buss och tåg istället för bil till jobbet. Jag kan nästan garantera att ni kommer öka eran steglängd med minst 3 000 steg om dagen om ni slutar åka bil överallt... Ha en god promenad McDonaldskillen

• PrinsessanLeia

Hur många steg du bör gå beror givetvis på vad du vill uppnå. Vill du minska i vikt, minska riskerna för hjärt och kärlsjukdomar eller vinna jobbets stegtävling? Tänk också på att det inte är träning att gå utan att du behöver belasta hjärta och muskler mer än så för att få effekt på konditionen. (Såvida du inte ligger i soffan 24/7)

• idaannamaria

Jag är en 17-årig tonårstjej med rikt socialt liv. Jag har hund, och kl. 17 på dagen har jag kommit upp i 10.000 steg. Det inkluderar vardagsmotion och 3km hundpromenad! Inget problem med att det tar länge, eftersom stegräknaren kan vara igång under t.ex. städning, shopping eller promenad till jobbet. Alla steg räknas!

Svar på tråden Stegräknare! Hur många steg ska man gå per dag??