• AnneSophie

Vad har ni som solskydd i fönster?

Nytt hus och nya utmaningar... Vi har relativt stora fönster, breda dessutom, och fönstren vetter åt alla håll vilket innebär att solen tokstrålar in i huset.
    Vi vill inte ha persienner på nedervåningen utan söker annat alternativ.

Testade igår att hänga upp en hissgardin från Ikea i köket men jag tycker inte att det blev sådär jättesnyggt. Hissgardinen är såpass bred att det känns som takhöjden sänks (låter skumt men så ser det ut).
    Jag funderade lite på vanliga enkla vita rullgardiner av denna typen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70119901 men jag vet inte...
    Fönstren är 140 cm breda, ytterkant på fönsterfoder, och ca 116 innuti själva "fönsterramen" vilket är ett riktigt uddamått.

Vad har ni andra i era fönster? Hissgardiner, rullgardiner, jalusier, vanliga gardiner som ni drar för?

Såhär ser våra fönster ut:
    090309_kuddar_2.jpg

moderatorsvart
  • Svar på tråden Vad har ni som solskydd i fönster?
  • trollmammsis

ja fönstrena är snygga så man vill egentligen inte hå nått i mina köksfönster har jag ikea rullgardiner..rätt ok men uppe i sovrummet har jag en vit rullgardin, den är bättre, dels så är den mycket enklare att rulla upp/ner sen så är den inte mörkläggande så ljuset kommer igenom så man ändå ser fönstret liksom..svårt att förklara. ennars kan ni ha bara ljusa skira längder som man kan dra ifår när det blir FÖR mycket

• AnneSophie
    Marie IE B skrev 2009-03-20 15:30:30 följande:
    Fönstren är så snygga i sig så jag hade definitivt skippat gardinerna och satt vikskärmar som insyn- och solskydd, t ex dessa snygga av Margot Barolo. Har fem stycken själv i vårt stora vardagsrumsfönster.www.formodesign.com/Default_fs1.asp
    Dom är jättefina men inte i närheten stora nog för att vara solskydd. Problemet är ju främst övre halvan av fönstren, det är där solen liksom strålar in.
    Vi vill inte heller ha något i fönstren egentligen, men det är ohållbart att inte ha något. Både väggar och möbler kommer att blekas ju soligare det blir och till sommaren kommer vi att stekas.
    trollmammsis skrev 2009-03-20 15:38:13 följande:
    ja fönstrena är snygga så man vill egentligen inte hå nått i mina köksfönster har jag ikea rullgardiner..rätt ok men uppe i sovrummet har jag en vit rullgardin, den är bättre, dels så är den mycket enklare att rulla upp/ner sen så är den inte mörkläggande så ljuset kommer igenom så man ändå ser fönstret liksom..svårt att förklara. ennars kan ni ha bara ljusa skira längder som man kan dra ifår när det blir FÖR mycket
    Har du alltså en sådan rullgardin som den jag länkade till i TS? Är den nätt? Den ser ju rätt nätt ut på bild. Jag söker egentligen något som tar så lite uppmärksamhet från fönstrens som möjligt men som ändå ger effektivt skydd.
    Vi försöker undvika gardiner, och främst gardinstänger.
    moderatorsvart
  • AnneSophie

Det blev rullgardiner från Ikea. Och vi är jättenöjda. Inte nog med att rullgardinerna stänger ute de värsta solen väldigt effektivt och är lätta att dra upp och ner efter behov, dom är i princip osynliga när dom är uppdragna vilket gör att de fina fönstren kommer till sin rätt.

moderatorsvart
  • Tuttan74

Vi mått beställde trä persienner på www.dittsolskydd.se jätte smidigt att man kan beställa precis det mått man vill ha.

Svar på tråden Vad har ni som solskydd i fönster?