• Edwin07

Kudde till 2-åring!

Hej!
    Vad har era 2-åringar för kudde?
    Min son har fortfarande en från NGbaby och den känns för tunn nu. Tacksam för tips.

• Svar på tråden Kudde till 2-åring!
  • Busbellan

Min dotter på 20 mån sover på en vanlig vuxenkudde

Mamma till Nora, August och Ella
  • MayaPiraya

Vi har en superplatt från IKEA (deras plattaste vuxenkudde). Hon vägrar totalt ha något 'fluffigare'.

• Edwin07

Jag vill ha lagom tjock kudde som är allergivänlig, någon som har det?

• näradig

vi använder inte kudde någon av oss. Är det så bra för kroppen (ryggen/nacken) att göra det?

• näradig
    Edwin07 skrev 2009-03-20 15:28:53 följande:
    Jag vill ha lagom tjock kudde som är allergivänlig, någon som har det?
    vi har köpt sådanna på jysk.
  • Busbellan
    näradig skrev 2009-03-20 15:29:35 följande:
    vi använder inte kudde någon av oss. Är det så bra för kroppen (ryggen/nacken) att göra det?
    Bra eller inte, jag skulle vakna med huvudvärk varje morgon om jag sov utan kudde

Till riktigt små barn ska man i alla fall ha kudde för att huvudet inte ska bli snett
  • näradig
    Nogula skrev 2009-03-20 16:19:35 följande:
    Bra eller inte, jag skulle vakna med huvudvärk varje morgon om jag sov utan kudde Till riktigt små barn ska man i alla fall ha kudde för att huvudet inte ska bli snett
    va?? bli snett? varför skulle det bli det (våra har då inga snea huvuden)
    kudde är ju ett nýtt påfund.
  • MayaPiraya

nja, snett o snett, det är väl snarare för att det inte ska bli platt om bebis sover på rygg? (svårt att ändra läge på huvudet när de är små).

• Busbellan
    näradig skrev 2009-03-20 16:26:47 följande:
    va?? bli snett? varför skulle det bli det (våra har då inga snea huvuden)kudde är ju ett nýtt påfund.
    Ja och man har också kommit fram till att om man använder kudde till barnet redan från början så minskar risken för att barnets huvud ska bli snett.
    Det är ju mjukare för huvudet på en kudde.
    Konstigt att inte bvc informerat dig om det.
  • näradig
    Nogula skrev 2009-03-20 16:28:32 följande:
    Ja och man har också kommit fram till att om man använder kudde till barnet redan från början så minskar risken för att barnets huvud ska bli snett. Det är ju mjukare för huvudet på en kudde. Konstigt att inte bvc informerat dig om det.
    det där tror jag inte på. barn sover ju inte likadant hela natten och sängen är mjuk. hur är det då med alla barn som ligger mycket på filtar osv.

bvc känner ju inte till våra sovvanor. Men jag tror som sagt inte på detta.
    och inte skulle jag använda kudde av den orsaken ändå.
  • Busbellan
    MayaPiraya skrev 2009-03-20 16:28:05 följande:
    nja, snett o snett, det är väl snarare för att det inte ska bli platt om bebis sover på rygg? (svårt att ändra läge på huvudet när de är små).
    Resultat är ju ofta att det blir just snett
    Eftersom de flesta barn favoriserar att lägga huvudet på ena sidan
  • Busbellan
    näradig skrev 2009-03-20 16:31:00 följande:
    det där tror jag inte på. barn sover ju inte likadant hela natten och sängen är mjuk. hur är det då med alla barn som ligger mycket på filtar osv.bvc känner ju inte till våra sovvanor. Men jag tror som sagt inte på detta.och inte skulle jag använda kudde av den orsaken ändå.
    Små bebisar har inte särskilt lätt att ändra ställning själva så visst ligger de i samma ställning länge.
    Anledningen till att det inte pratats så mycket m detta innan är antagligen att för inte så länge sedan rekomenderades barn att sova på mage och då får det ju inte samma resultat just för huvudformen.
  • näradig
    Nogula skrev 2009-03-20 16:33:07 följande:
    Små bebisar har inte särskilt lätt att ändra ställning själva så visst ligger de i samma ställning länge. Anledningen till att det inte pratats så mycket m detta innan är antagligen att för inte så länge sedan rekomenderades barn att sova på mage och då får det ju inte samma resultat just för huvudformen.
    jag vet inte hur andra gör men våra har inte legat länga på samma sida eftersom jag flyttat dem för att byta bröst. Så då handlar det mer om barn som sover i sina egna (hårda) sängar kanske.
  • näradig

jag tror att man slipper det problemet om man sover naturligt med barnen.

• Busbellan
    näradig skrev 2009-03-20 16:38:05 följande:
    jag vet inte hur andra gör men våra har inte legat länga på samma sida eftersom jag flyttat dem för att byta bröst. Så då handlar det mer om barn som sover i sina egna (hårda) sängar kanske.
    Ingen aning faktiskt. Mina barn har sovit i vår säng, men haft kudde där
  • Edwin07

Detta gäller ju inte bebisar, min dotter som är 2 mån har kudde, men min son på 2 år har samma kudde som när han var bebis. Jag ska titta på jysk och hemtex. Tack ska ni ha.

• Lisa E

Sonen som är 1år sover på "vuxenkudde" som är låg och fast. Har köpt en på jysk och en på ikea. Den på ikea kunde man plocka ut stoppning om man ville få den lägre.

Svar på tråden Kudde till 2-åring!