sy kaninöron och kockmössa
ojoj... ohändiga jag har fått en utmaning.
Dottern skall vara bagarpojken på en teater.
Ska göra haröron/kaninöron samt kockmössa och förekläde till henne.
ngn som vet vart det finns ev beskrivning på dylika saker?
ojoj... ohändiga jag har fått en utmaning.
Dottern skall vara bagarpojken på en teater.
Ska göra haröron/kaninöron samt kockmössa och förekläde till henne.
ngn som vet vart det finns ev beskrivning på dylika saker?
Kockmössa finns på Husqvarnas hemsida www.husqvarnaviking.com/se/507_8622.htm vilket för övrigt är en jättebra sida med både sömnadsdetaljer och sömnadsprojekt.
Skall kaninöronen vara separat eller sitta fast i kockmössan?
Öron och förkläde får jag nog klura på lite till.
Åh tack!! Hon ska vara Bagarpojken i teatern Hackebackeskogen och vi har fått en tecknad bild att utgå ifrån.
Om kaninöronen är lösa eller sitter fast i mössan spelar nog eg inte så stor roll - annat än om man vill använda dem separat i andra sammanhang sen då.
Jag gjorde kaninöron en gång genom att forma öron av ståltråd och fästa på ett diadem. Jag trocklade fast tyg över öronen och sydde fast dem i diademet. Välj alltså ett diadem med skumgummiöverdrag. Som tyg hade jag ett fluffigt vitt tyg med långa trådar (lite som en leksakskanin). Det var jättebra att trockla fast då skavanker dolde sig själv.
Det är verkligen jätteenkelt, jag lovar att du klarar det. Jag är inte händig men fick mycket beröm för mina! Lycka till!
Kaninöron tänker jag som ett diadem med öron typ Lisebergs öronen. www.scharman.se/
Stort tack för ALLA goda tips!!
Jag har verkligen inte så stor vana av att sy,
men öronen ska jag nog klara av.
På bilden är det ett mindre förekläde och en scarf också,
men det känns inte så komplicerat.
Fin beskrivning av mössa fick jag ju också tidigare
martha stewart har mall på öron www.marthastewart.com/images/content/web/pdfs/pdf1/bunny_ears.pdf
Tack!
Fixar du förkläde utan mönster eller? I min värld finns det tre sorters förkläden. Midjeförkläde, midjeförkläde med bröstlapp samt grillförkläde.
Behöver du mönster till något av dem kan det nog fixas. Vilken storlek i så fall?
Well, på förlagan vi fått har bagarpojken ett enkelt midjeförekläde,
har du ett mönster över så blir jag överlycklig.
Tack för omtanken!!
Tösen är 4,5, men rätt liten. I klädstlk är det runt 110 som gäller.
Till ett enkelt midjeförkläde behöver du inget mönster. Du klipper en fyrkantig bit som är så lång och bred som förklädet skall vara.
Klipp sedan en lång smal bit som blir överkant och knytband. Den biten skall vara dubbelt så bred som det färdiga bandet.
Vik dubbelt på längden och pressa med strykjärn. Sy fast bandet på fyrkanten så har du ett förkläde.
missapronofsweden.blogspot.com/ Kolla annars länken här. Massor av förkläden, och länkar till mönster (mest engelska).
Tack för all hjälp. Öronen är fixade i teddy och fastsatta på ett diadem.
Ett enkelt förekläde har jag också fixat och svans är på gång.
Bagarmössa hade en kompis en bra ide om så vi ska ses i veckan och fixa.
Det verkar lösa sig det här och kul har det varit på vägen.