• pumpkinhead

Vad händer med magen efter maten?!?!

Har hänt två gånger nu det senaste att jag ätit lunch o sedan behövt akut springa på toa o tömma tarmen för att jag fått magknip. Och det har varken varit i fast form eller luktat hallon heller för den delen.

Är det fler än jag som råkat ut för detta? Är magen mer känslig eller äter man något som inte är bra? Jag är i v 16

• Svar på tråden Vad händer med magen efter maten?!?!
  • pumpkinhead

ingen som råkat ut för samma sak när dom käkat lunch ute?

• Cecilia1982

Nej, tyvärr,men det är ju så att tarmarna är lite extra känsliga under graviditeten. Det kan ju vara åt båda hållen, löst eller aldeles för hårt. Jag tror inte att du behöver oroa dig!!

• imsel

Jag var ibland dålig i magen i början av grav.
    Så det kan ju vara helt normalt.

Men det kan ju oxå vara så att du har blivit känslig för laktos?
    Tänkte eftersom du skriver magknip..
    Jag är laktosintollerant sen innan, och brukar få magknip och behöva springa på toaletten om jag ätit nåt med mjölk i.

Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • pumpkinhead

hm... de ä sant. ja kan ju blivit lite extra känslig mot något. funderar på vad jag ätit på båda ställena. vegetarisk sushi o plocksallad. innehåller ju ingen laktos iaf men säkert något annat. kan de va så att man reagerar sås tarkt på att maten legat framme för länge? kanske inte ska plocka till sig sånt som står framme fast kallt

• jeskre

Jag får ofta magknip efter avslutad måltid.
    Är i V.22 nu och tänker att kanske äter jag för stora portioner...
    Försöker äta lite och ofta istället , men om jag käkar en "vanlig" middag får jag ruskigt ont i magen...
    Men det du beskriver låter ju som att du skulle vara laktos intolerant.
    Var till en läkare.

• imsel

Kom på att jag fick skitont några gånger efter jag ätit, när jag var i v.8 nångång..
    Tror jag frågade här, men det var ingen som svarade.

Har fortafarande ingen aning om varför.

Tror jag hade både i övre delen av magen ibland, och ibland undre.

Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • pumpkinhead
    jeskre skrev 2009-03-22 20:30:57 följande:
    Jag får ofta magknip efter avslutad måltid.Är i V.22 nu och tänker att kanske äter jag för stora portioner... Försöker äta lite och ofta istället , men om jag käkar en "vanlig" middag får jag ruskigt ont i magen...Men det du beskriver låter ju som att du skulle vara laktos intolerant.Var till en läkare.
    som ja skrev innan så åt jag ingenting med laktos i de gånger detta har hänt. har inga problem när jag dricker mjälk o så annars. det här har hänt när jag ätit lunch ute och det är därför jag är lite nojjig över vad det kan vara. tarmarna är ju känsligare så kanske känner de av när något inte är färskt tex.
  • jeskre

inte laktos alltså.. :)
    har du ätit av ngn buffe eller så ? De kan ju stå framme länge..
    Har jobbat inom restaurang och veta tt d är inte de fräschaste grejerna alltid.

• pumpkinhead

ja den ena va sushi som jag aldrig reagerat på innan o den andra va salladsbuffé så de va nästan de jag reagerade mest på. antar att det inte är någon fara nu i efterhand eftersom jag mår bra nu men ska nog inte äta där mer... va ä de som ä farligt med maten i dessa fall (ligger i bunkrar över kylt vatten så det är ändå "kallt"

• nettantx

För mig blir det också så där ibland, eller snarare varje dag.
    Ibland en stund efter jag ätit, ibland när bebisen bökar runt som värst.
    Har varit så under båda graviditeterna. Vet inte varför det blir så, tyvärr.

• pumpkinhead
    nettantx skrev 2009-03-25 15:48:02 följande:
    För mig blir det också så där ibland, eller snarare varje dag.Ibland en stund efter jag ätit, ibland när bebisen bökar runt som värst.Har varit så under båda graviditeterna. Vet inte varför det blir så, tyvärr.
    äntligen någon som känner igen de... tyvärr för din del iofs. men då känns de som om tarmfunktionen kanske inte ä me på noterna alls längre. du kan ju inte äta dålig mat jämt heller. känns lugnande att äntligen höra att någon har varit me om samma fler gånger
  • jeskre
    pumpkinhead skrev 2009-03-23 17:45:22 följande:
    va ä de som ä farligt med maten i dessa fall (ligger i bunkrar över kylt vatten så det är ändå "kallt"
    Menar du att de ligger svalt över natten eller?
    Ta ex en salladsbuffe, den är fräsch när man lägger fram den efter en timme är den inte lika fräsch oavsett om den är i skålar som står på kylplattor eller i bleck som ligger i kalltvatten så utsätts den för bakterier och div. Sen tar man in den efter lunchen tar bort det som är värst och plastar in och lägger i kylen över natten. Sen ska man ju vara medveten om att hygienen inte är 100*% i alla restauranger detta betyder att det slarvas med tvätt av grönsaker och vad gälelr ex sallad så kan detta vara direkt farligt. '
    Så jag äter aldrig sallad från buffe bara s.k pizza sallad eller råkost eftersom den ligger i vinäger och bakterierna inte trivs i den sura miljön. dessutom kokas vinäger/oljan upp.

Vad gäller sushi kan jag inte yttra mig om har ignen aning om hur det är med det.
  • Joozie

Jag går på linjen med laktosen. Jag ska testa mig nästa vecka för att jag fått jätteproblem med det. Börja med laktosprodukter. Min mage har varit riktigt dålig under graviditeten, är i v.30 nu.

• zingoalla

Kan säga att min mage är oxå kass,men det har den varit hela grav.Får ofta gå på toa efter mat särskillt kvällsmaten.Men jag har bara förknippat det med ett gravsymtom om än väldigt jobbigt.Och luktar hallo gör det ej.

• Joozie

Mina kramper och magknip har ofta kommit i samband med mjölk, därav har jag slutat med sådant. Har underlättat. Även ägg och lök är döden.

Svar på tråden Vad händer med magen efter maten?!?!