• Anonym (hm)

Dom drog beloppet 2 ggr. "Reserverat köp"??

Var och handlade i en affär för några timmar sedan.
    När jag skulle betala så drog jag kortet men det stod att betalningen inte fungerade.
    Drog igen och då funkade det, jag fick kvitto osv.
    Sen när jag kom hem så kollade jag internetbanken för att se hur mycket som var kvar.
    Och då såg jag att dom dragit samma belopp 2 ggr.
    Då hade det blivit reserverat köp 1a gången iaf.

Har varit med om det en gång innan fast i en annan affär. Och efter 4 dagar så kom pengarna tillbaka på kontot då köpet inte gått igenom första gången.

Men är det alltid så, att ett reserverat köp går tillbaka efter några dagar om det inte fungerade?

Har ingen ork att åka till affären igen då jag är sjuk.

• Svar på tråden Dom drog beloppet 2 ggr. "Reserverat köp"??
  • Anonym (hm)
    MammaHela skrev 2009-03-20 15:39:15 följande:
    prata med banken. Dem kan man ringa =)
    Sist när det hände, 2 månader sedan ungefär, så kunde inte banken svara på det. {#lang_emotions_frown}
  • Anonym

Jag råkade ut för samma sak på Willys och fick beloppet reserverat två gånger.

Svaret från banken var att de skulle kunna ta bort den ena reservationen men de kan inte veta vilken som är den rätta, och därför gör de inte det.

Anledningen är att om de tar bort fel reservation så dras först den felaktiga reservationen från kontot och går till affären, och samtidigt drar affären samma belopp eftersom de ser att de ska ha pengar av dig.
    Alltså skulle beloppet dras på riktigt två gånger och då blir det sju resor svårare att få tillbaka sina pengar.

Så har jag fått det förklarat för mig, men har någon annan en bättre förklaring så är det väl så.

• Lady Gaga

Banken kan ta bort det reserverade beloppet.

Kortköp fungerar på det viset att beloppet reserveras och om köpet sen skulle avbrytas eller det blir nåt fel så kan spärren på pengarna sitta kvar ett par dagar om man har otur.
    Bättre bly än illa fäkta
  • Anonym (hm)

Ok. Men så gjorde dom inte med mig när det hände sist.
    Han gubben sa att när det är reserverat så ser dom senare om det har blivit godkänt eller ej. Som det inte blev på min första. Konstigt att det är annorlunda =/

• Anonym (hm)

Ja jag får väl se vad som händer.

• Anonym

Detta hände mig för nån månad sen. Jag ringde banken och de sa att det tar upp till 5 bankdagar innan det reserverade beloppet går tillbaka. Skulle det då ha dragits 2 ggr skulle jag kontakta banken igen så skulle de lösa det. Efter nån dag drogs beloppet en gång från affären men det andra låg kvar som reserverat. Och ytterligare ett par dagar senare hade de pengarna gått tillbaka till mitt konto.

Svar på tråden Dom drog beloppet 2 ggr. "Reserverat köp"??