• Vitros

amningskudde för tvillingar?

Är det någon som har några erfarenheter om amningskuddar när man har tvillingar. Är det något att ha eller är det bara en onödig utgift?
    Har fått tipset om att amningskuddarna för tvillingar är lite stora och otympliga, men att de för en kan vara bra hjälp om man vill försöka amma båda samtidigt.

Om ni har köpt en eller känner någon som har en som är bra, vad är det i så fall för någon sort, är den hårdare eller mjukare, var har ni köpt dem och vad kostar de ungefär?

• Svar på tråden amningskudde för tvillingar?
  • mianna

Hej!
    jag köpte en amningskudde idag för tvillingar. Hittills när jag dubbelammat mina tvillingar har jag pallrat upp med täcke( som jag liksom rullat ihop till en korv) o lagt runt om mig sen har jag lagt kuddar, en massa kuddar undertill. Det blev jobbigt och nu när mannen min går tbax till jobbet tänkte jag att det blir för bökigt att hålla på med själv. Idag inhandlade jag en amningskudde alltså som jag skall prova inatt när pojkarna vaknar. Den har liksom små frigolitkulor inuti och verkar rätt formbar. Köpte den i en affär som heter Toddler, märket är NG Baby o den kostade 549 kr. Alltså inte så billigt så nu hoppas jag att den är bra. Kan uppdatera när jag provat den.
    /anna

• Vitros

mianna: vill gärna ha en review sen när du testat :)

kikade in dina bilder, sicka sötingar!
    Kunde inte undgå att se att ni köpt samma vagn som vi, och att vi kanske monterat liggdelarna fel... ser ut som att ni behållt basen på sittdelarna som ett stöd på något vis. Fungerar det bra?
    Min man gick genast iväg för att kika om vi gjort fel ;)

• Vitros

ingen mer som har någon erfarenhet av det här? Skulle behöva lite tips

• Anki85

ett tips är att inte köpa en amningskudde med vadd, de är fruktansvärt otympliga och svåra att få barnen bra intill bröstet.
    en bra amningskudde är en sådan med små frigolitkulor.. typ som finns i saccosäckar. de fanns på neonatalavdelningen och den tillsammans med en skön fotölj funderade kanon bra

• Vitros

Anki85: bra input, har annars hört att de "hårda" ska vara populära, men de får ju inte vara för otympliga...

Har du en? Vilken sort isåfall? (alltså var har du köpt den)?

• Anki85

min var ju inte så "hård" det var ingen tvillingkudde som man kan köpa på tvillingklubben, den har jag faktiskt inte provat, min köpte jag nere på ullared och den hade bomullsvadd innuti. men den var iaf inte bra att ha när man har två små att amma samtidigt... inte ens till att amma en i taget

• Vitros

Anki85: låter som att man ska ha en som är smidigare då mao :)
    Den som tvillingklubben har verkar ju ENORM men det är svårt att bara se på bild och iom att deras butik här i Stockholm verkar ha försvunnit så kan man bara se en bild på nätet (eller jag har bara hittat den där i allafall)

Vad använder du nu då när du ammar? Andra kuddar eller har du hittat något annat trix?

• Anki85

nu ammad inte jag så länge, tog fruktansvärd tid när inte båda ville äta samtidigt och jag hade då en liten 14 månaders som också ville ha mammas tid. så jag ammas debara 2 månader, men jag pallrade upp med kuddar på båda sidorna, eller så höll jag dem i famnen en och en

• mianna

hej igen!
    måste säga att den amningskudden jag har är bra. Den har små frigolitkulor inuti och barnen ligger bra på den. Nu har min man börjat jobba igen och kudden underlättar verkligen nu när de skriker samtidigt och är hungriga på samma gång. Kudden är stor men inte otymplig och jag rekommenderar den verkligen. NgBaby, betalade 549 kr för den. Visst man kan pallra upp med kuddar o täcken som jag gjorde innan men ibland kasade allt omkring bara o barnen låg inte bra.
    Ha det bra
    lycka till alla
    Anna

• Tvillinggravid

Hej
    Igår fick jag en amningskudde av en granne som haft tvillingar. Den är specialtillverkad, av hård skumgummi, enligt anvisningar från specialförlossningsavdelningen i Göteborg tror jag. Det är Galant Plast på Odengatan i Göteborg somt tillverkar amningskudden.
    Den blir liksom som ett bord som man lägger upp barnen på. Tjejen jag fick den av tyckteatt den var jättebra och jag tycker själv att den verkar rätt skön. Den omsluter inte hela min kropp, utan är som ett stöd på sidorna och framåt.
    När jag ammade Alva hade jag en amningskudde som såg ut ungefär som en badring med öppning, den skulle alltså också vara ett stöd för ryggen. För mig funkade den aldrig, ryggstödet satt alltid fel. Den var av skumgummi och kostade typ 700 kronor. Jag tror inte att det skulle funka att amma två barn samtidigt, eftersom den inte var symmetrisk.

• Vitros

Mianna: nu har jag köpt en sådan som du verkar ha på Blocket. Fick den till fint pris och nu ligger den nytvättad och fin och väntar - känns bra :)

Hoppas det går bra med amningen nu när maken är på jobbet!
    Hur gör du när du inte är hemma, ammar du en i taget då?

• Vitros

tvillinggravid: tror jag har sett en sådan som du nämner, tyckte den såg jättestor ut men bra om den verkar bra!
    Har bara kikat på bild och det är ju en helt annan femma att testa den på riktigt...

Att få saker sådär är ju dessutom alltid trevligt!

• mianna

vitros; vad bra att du hittade en på blocket=) där kan man hitta mkt. Det är så många andra saker man måste införskaffa så begagnat bara det är i bra skick är aldrig fel=)
    jag använder min flitigt nu när mannen jobbar. Det e så smidigt att kunna lägga dem båda vid bröstet när de är hungriga samtidigt. En sak jag märkt dock är att mina äter väldigt snabbt och intensivt direkt och sen släpper de bröstet. DÅ brukar jag lägga ned den ene o rapa den andre och sen samma sak med den andre. Sen verkar värsta hungern lagt sig o då brukar jag ibland amma dem en o en eftersom de ligger bättre till då o kan koncentrera sig bättre. Men det är inte alltid jag behöver göra så. ja, när jag är iväg ammar jag dem en o en.

Hur mår du annars i din tvillinggraviditet? har du några krämpor el så?
    jag mådde faktiskt bra hela tiden förutom i slutet då det blev tungt- sen i o för sig hade jag en halsbränna som i slutet oxå var riktigt jobbig!

• KajsaStina79

Jag har hel ammat båda samtidigt på min amningskudde. Super bra!! Det gäller dock att man pallrar upp med lite kuddar unde. Jag satte mig i änden av soffan o la ena halvan av amningskudden på armstödet på soffan, och under andra halvan la jag två prydnadskuddar.
    Bredvid soffändan har jag haft en fotpall där jag ställde en babysitter på, på såvis kunde jag lyfta på ett barn från babysittern, det andra la jag på soffan o lyfte på därifrån. Det har funkat super bra.
    I övrigt så använder jag nu kudden när tjejerna sitter på golvet. Jag lägger den runt dem så de ramlar mjukt om de tippar baklänges. Vi hade även med den på resa när vi flög. Vi hade ett ledigt säte mittemellan oss, där la vi kudden och lät en sova på/i den i sätet. Jag rekomenderar dig att köpa en om du har intentionen att amma dina tvillingar, den underlättar helt klart. Jag tror inte jag skulle kunnat amma båda utan den. Att amma en i taget hade tagit för lång tid.

• Vitros

ja, jag hoppas kudden blir bra! Känns i allafall bra att kunna testa för det verkar ju väldigt tidskrävande om man inte kan amma båda samtidigt (iallafall när man är hemma som sagt)

Själva lyfta-över-principen som du beskriver Kajsa-Stina79 låter ganska komplicerad, men man kanske kommer in i den snabbt när man är där? :)

Rapar man barn fortfarande eller är det något man har slutat med?

Hur gör ni, växlar ni vem som äter på vilket bröst eller kör ni samma?
    Helammar ni eller kompletterar ni någonsin med tillägg?

Jag går in i v33 i morgon så nu börjar man känna sig ganska stor :)
    Har mått strålande bra hela graviditeten så här långt och hoppas att det kan få fortsätta så - även om man såklart blir klumpigare med att veckorna går...

Svar på tråden amningskudde för tvillingar?