God sås till entrecote?
Ja som rubriken säger, har ni nåt recept på nån god sås till en köttbit. Gärna någon varm, och inte bea. Såser är ett svårt kapitel tycker jag (men gott ) Tack på förhand!
Ja som rubriken säger, har ni nåt recept på nån god sås till en köttbit. Gärna någon varm, och inte bea. Såser är ett svårt kapitel tycker jag (men gott ) Tack på förhand!
Man kan ju ha champinjonsås.Eller köp en burk creme french och krydda den lite själv.Man kan ju krydda med vad man vill o tycker om.
Tack för tipset, men tycker inte om svamp och creme fraiche-sås gör jag alltid annars. Skulle vilja göra nån mer "avancerad" sås som jag inte brukar göra annars. Rödvinssås brukar jag också göra, men har inget rödvin hemma. Nån som har nåt gott recept med grönpeppar kanske? Det är väldigt gott och det har jag hemma tror jag...
Jag tycker det är gott med grönpepparsås till. Brukar göra såsen skyet från köttet. sen blandar jag ner lite mjölk och blanda med färdig pulversås. det är jätte gott
Pepparsås till blir nog supergott.
hallonblabar.blogspot.com/2009/02/ugnsstekta-kycklingklubbor-med.html
Om det går bra med en kall kan jag rekomendera knorrs kalla mango sås som man blandar med cremefraiche. mmmm mums.
En varm sås!
Roquefortsås! Om ni gillar den osten! Det är himmelsk och väldigt lyx!
Recept här :
kryddburken.wordpress.com/2008/02/16/helstekt-flaskfile-med-roquertfortsas/
En annan höjdare är ju rödvinssås :
Recept här :
kryddburken.wordpress.com/2009/02/17/flaskfile-rullader-med-varldens-godaste-rodvinssas/
Har inte testat den här rostade vitlökssåsen än, som ska vara till lamm. Men jag tror den kan vara god till entrecôte också.
"Rosta 6 klyftor vitlök (hela) i en panna så att de blir gyllenbruna och mjuka. Mpt slutet så lägger du till 2 finhackade schalottenlökar och låter dessa bli mjuka utan att ta färg. Häll på ca. 3-4 deciliter rödvin och reducera (koka ihop) tills ca 1/3 är kvar. Tillsätt oxfond (här kan man använda exempelvis flaskfond, men följ för helvete inte instruktionerna på flaskan), ha i lite vatten (ca 1 - 2 dl i det nedkokta rödvinet, tillsätt ett par matskedar fond (om det behövs så kan man alltid smaka av senare) och låt det reducera igen.
När man har ungefär 1.5 - 2 dl vätska kvar så mixar man den för att slå ut vitlökssmaken och silar allt genom en finmaskig sil. Tillsätt sedan 4 dl grädde och låt allting koka ned tills det blir en bra konsistens (även där att man låter det reducera tills ungefär 1/3 återstår). Smaka av med salt och peppar.
Innan servering kan man blanka av såsen med en klick smör samt ha i finhackad persilja eller någon annan ört som man tycker är trevlig."