• Madski

Återbetalningskrav csn, hata

När jag kom hem från jobbet idag hade jag fått ett kuvert från idioterna på csn. Trodde självklart att det var inbetalningskort för nästa inbetalning, men icke sa nicke. Jag har tjänat ca 13000kr för mycket under 2007 när jag pluggade så nu är jag återbetalningsskyldig. Jävla idioter! Ok jag förstår självklart att jag måste betala tillbaka om detta stämmer, men är det hela det överskridande beloppet eller hälften? Kan man inte bara få njuta av att det är fredag och att jag är långledig?? Nä, då ska man få lite csnångest... Men tack och lov är min sambo helt underbar som lugnade mig när han sa "älskling, men det häör löser vi tillsammans.." Herregud, tårarna sprutade ju när jag var tvungen att ringa honom och berätta... ARGGGGHHHHH, helvetes, jävla skit. Någon som vet vad som händer om jag nu måste betala tillbaka?? allt, hälften, på en gång??

• Svar på tråden Återbetalningskrav csn, hata
  • MikPel
    Madski skrev 2009-03-20 17:11:20 följande:
    När jag kom hem från jobbet idag hade jag fått ett kuvert från idioterna på csn. Trodde självklart att det var inbetalningskort för nästa inbetalning, men icke sa nicke. Jag har tjänat ca 13000kr för mycket under 2007 när jag pluggade så nu är jag återbetalningsskyldig. Jävla idioter! Ok jag förstår självklart att jag måste betala tillbaka om detta stämmer, men är det hela det överskridande beloppet eller hälften? Kan man inte bara få njuta av att det är fredag och att jag är långledig?? Nä, då ska man få lite csnångest... Men tack och lov är min sambo helt underbar som lugnade mig när han sa "älskling, men det häör löser vi tillsammans.." Herregud, tårarna sprutade ju när jag var tvungen att ringa honom och berätta... ARGGGGHHHHH, helvetes, jävla skit. Någon som vet vad som händer om jag nu måste betala tillbaka?? allt, hälften, på en gång??
    Vadå idiot?

Det är ju du som inte har haft koll på hur mycket du har tjänat under 2007
  • Eisa

Kan du inte betala tillbaka allt på en gång så kan du inte. Tror inte man måste det.

12.34
  • principisessan

du kan få delbetala ifall du inte har råd med allt på en gång, de är inte omöjliga.
    Trist besked på en fredag att få förstås. Ta ett glas vin, kolla på en bra film och koppla bort allt vad csn heter nu över helgen.
    Du kommer iallafall inte kunna prata med dem förrän på måndag

• Izzo

Jag hamnade i samma sits som du och fick betala dubbelt väldigt länge. Iefter hand var det korkat att bara jobba på utan bry mig.

Är inte ett fan av csn kan jag säga.
    Var glad att du har en sån bra sambo som hjälper dig.
    Ge honom en stor puss ikväll o bara mys.

• Madski
    MikPel skrev 2009-03-20 17:21:53 följande:
    Vadå idiot?Det är ju du som inte har haft koll på hur mycket du har tjänat under 2007
    tack, tack, tro mig, jag hade koll på vad jag tjänade, men dock inte koll på att juli räknades med i totalen. Känns ju konstigt att juli räknas mede ftersom man inte får ett öre av csn under juni och juli, men men jag har insett att jag kanske borde haft lite mer koll, men surt så in i helvete är det.
  • Madski

precis, hade kunnat få en bättre start på helgen, coh inget vin blir det eftersom jag ahr en liten i magen, men men jag överlever... Ska försöka förtränga eftersom jag ändå inte an ringa dem förrens på måndag...

• Missboss

Jag fick då göra en avbetalningplan när jag blev återbetalningsskyldig för snart 10 år sedan då jag jobbat för mycket.. Skulle betala tillbaka 3500 kr och fick betala 500 kr i månaden.

• Gladskit

Jag fick mitt brev för några veckor sen och hade sista datum att skicka in mina uppgifter i måndags. Nu sitter jag bara och väntar på beskedet, och jag hoppas det blir som jag räknat på det själv.

Jag har inkomst av kapital som jag inte meddelat dem (sålde en lägenhet). Som TUR är så räknas den till vårterminen och då fick jag bara CSN för en 5p kurs på distans. Hade det däremot räknats till hösten då jag hade fullt CSN lån + bidrag så hade det nog varit värre. Men jag är inte helt säker på hur de räknar så vi får väl se!

• Wagram

Skall du hata nagon, sa hata politikerna som bestamt att det skall vara sa. CSN utfor ju bara det uppdrag de fatt av politikerna och har inte sjalva utformat reglerna.

• Savanna555

Jag förstår att du fick en chock när du fick räkningen, men jag kan verkligen inte hata CSN. En termin ställde de visserligen till det för mig genom att inte få ut studiemedlen i tid, vilket drabbade mig och mängder av andra studenter rätt hårt. (Vissa fick vänta flera månader.)

Men tack vare CSN har jag haft råd att utbilda mig och villkoren för lånet har varit solklara. Jag tycker att det är lyxigt att bo i ett land där utbildningen gratis (förutom litteratur och sådant) och jag kan få studielån.

Svar på tråden Återbetalningskrav csn, hata