• mariah2

färga håret själv från blont till brunt???

Jag har haft blont hår i nästan 20 år och är nu väldigt sugen på att färga det mörkt. Jag vet att det säkraste är att gå till en frisör men det kostar mer än att göra det själv. Jag har hört att det finns risk för att håret blir grått/grönt, har någon varit med om detta? I alla fall, ni som gjort det hemma och fått ett fint resultat. Vad använde ni för produkt? (märke och färg). Hur skulle ni beskriva resultatet?

• Svar på tråden färga håret själv från blont till brunt???
  • Mammat3

välj en färg som inte är så mörk och med lite rött i. Då minskar det risken för att bli grönt. Det har iallafall jag hört. Lycka till

• Sacha81

Gör inte det jag gjorde. Följde ett råd här på familjeliv att ta en ton med askfärg i. Valde ljus askblond och det är grått och skiftar i grönt. Vet inte hur jag ska gå vidare nu för att få det ok.

**Mamma till Jesper 26/2-07 & Svea 11/9-08**
  • Darla

Jag gjorde det, blev jättebra, fick tips från min frisör. Använde L'oreal Preference i färgen "virginie" (heter så eller liknannde). Resultatet blev brunt precis som på paketet. Glöm inte att göra en inpackning några gånger innan om du har blonderat hår som jag hade...

• isvinter

De flesta som färgar håret brunt själva brukar tipsa om att ta en röd färg först, sedan lägger du en brun över det. På så vis får du en djup fin brun färg utan gröna/grådassiga inslag. Själv färgade jag hos frissan, från ljusblond till chokladbrun. Hon la en färg bara, någon som var anpassad till ljust hår. Men det blev ändå lite gröntonat efter ett tag. Fult! Så nästa gång tänker jag göra det själv. Alltså först i med en röd, sedan i med den bruna nyans jag vill ha :).

• Sockerbullen

Jag har färgat själv, från blond till brunt, du behöver inte färga med en röd innan utan det räcker med att du köper en brun med lite rött i,(alltså inte en kall brun) behöver inte vara rödbrun utan en varm brun, då är det automatiskt lite rött i.
    köp gärna två förpackningar, så det verkligen täcker, jag blev jättenöjd.

• isvinter

Och jag har gått från mörkbrun till ljusblond på en blekning. Men det betyder inte att det går för alla. Tar hellre det säkra före det osäkra numer :)

Svar på tråden färga håret själv från blont till brunt???