• Tokfia 7

Virusinfektion med blåsor i halsen?

Lillkillen är 16 mån, har nu fått, enligt läkaren, virusinfektion med blåsor i halsen. Är det nån som har erfarenhet av något sådant? Han dregler något kopiöst eftersom han inte vill svälja, det är svårt att få i honom mat eftersom det (sannolikt) gör ont, fet mjölk dricker han dock rätt mycket av, så han får i sig vätska. Undrar hur länge han kan tänkas ha det. Han fick feber i onsdags och var oerhört gnällig, helt otröstlig och bara skrek i typ 5 timmar, vi trodde det var biverkning av vaccinationen mot påssjuka, röda hund och mässling. Idag har han varit på inte fullt lika gnälligt humör, men trött (då han sover dåligt, har feber och inte vill äta)...

• Svar på tråden Virusinfektion med blåsor i halsen?
  • Kaxan

Hej, jag har haft virusblåsor i munnen och gummen för ett antal år sedan...fick
    gurgla med vanlig vispgrädde och flytande alvedon som bedövade...
    kanske svårt och få sitt barn till det men man kan kanske försöka, eller kalla saker och som går lätt ner t.ex. yoggisar eller filmjölk eller nåt..allt kallt underlättar och göra de mer sväljbart..
    Hoppas de går över snart!

• nr 1

Min dotter har just blivit bra i sin hals, var hos läkaren i måndags då hon inte kunnat äta bra på va 4 dagar, hon spydde upp maten äcklades när hon skulle svälja, läkaren sa att hon hade blåsor och var väldigt röd i halsen. Vi fick mixa all mat vi gav henne, hon fick mycket välling, och vi gjorde hennes gröt väldigt rinnande så det var lätt att svälja. Läkaren sa att vi skulle ge många små mål ofta istället för hela mål. I torsdags började hon äta normalt igen. Fanns inte så mycket att göra tyvärr, synd om dom små.

Lycka till

• Flickan och kråkan

Jag får ofta blåsor i halsen och framför allt på mandlarna. Är en näs-hals-människa sedan tidiga barnsben. Vanligast vid virusinfektioner, men jag får det även av bakterieinfektion = halsfluss. Antar att ni fick ta halsprov när ni var inne.

Det är när blåsorna är "nya" som de gör som ondast, ungefär som munblåsor. Potatismos tycker jag brukar vara snällt mot halsen och relativt lättsvalt. Kommer ihåg att jag levde på det som barn vid halsinfektioner. Hoppas han kryar på sig snart.

• vil70

Oj TS känner helt igen mig.
    Vårenb -07 vaccinerade vi vår son med MPR och 6 dagar senare fick han skyhög feber och dregalde orehört, kunde inte svälja saliven alls, dagen efter var han värre och flämtade och lät konstig.
    Sjuksvårdupplysningen sade att vi skulle åka in direkt, han blev inlagd, hade hela halsen full med blåsor och sår, vi fick ställa in smärtlindring, det blev Voltaren och Citidon. Han kunde inte äta eller svälja annars, senare fick vi permission och se om han kunde äta/sova.
    Det löste sig på en vecka, men vad tufft det var.
    1 drugt år senare juni-08, fick han samma när vi var på semester i Grekland, fick kalla in läkare och få mediciner. USCH!
    Hoppas han kryar på sig snart!!

• M Hellin

Det finns xylocainlösning som läkaren kan skriva ut, som man sväljer i små doser så kan man äta bättre sen.

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Mimmis74

Elsa hade det förut och åt inget heller, vi fick i henne glass och det hon tyckte om.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elsaღ ¸.?°´¯)
  • Tokfia 7

Nu mår han bättre i alla fall, men vi har fått tvångsmata honom för att få i honom nåt överhuvudtaget (inte kul). Idag åt han barnmatspuré (lax med broccoli) för egen maskin, vilken lättnad!! Annars vill han bara dricka fet mjölk, inte vatten. Vi funderar på om det kan vara nåt som heter höstblåsor. Ingen aning, det är ju nåt virus enligt läkaren och nu har min man fått samma sak. Hoppas jag klarar mig, är gravid så jag vill inte åka på nåt läskigt...

Svar på tråden Virusinfektion med blåsor i halsen?