• Lotlas

Är köttet dåligt? Snabbt, tack!

Vi öppnade just en bit hel fläskkarré, som vi tänkte ha till middag, men det luktar ammoniak om köttet. Lukten är jättestark! Jag har aldrig känt något liknande, men är osäker på om det innebär att köttet är dåligt? Någon som vet? Känns dumt att kasta ett kilo kött om det är okej, men man vill ju inte bli matförgiftad... Köttet är bäst före den 23/3.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-25 09:37
    Nu har jag reklamerat köttet och dessutom redan fått ett brev från Scan med värdecheckar som täcker kostnaden för köttet plus lite till. Snabbt jobbat! Köttet är förpassat till soppåsen..!

• Svar på tråden Är köttet dåligt? Snabbt, tack!
  • Mandragora

Jag hade inte ätit köttet.

Om man är osäker på sådant måste man lita på lukten eller smaken ... och det där verkar inte alls bra. Synd.

• Lotlas

Nej, det känns inte alls bra... Vi har tagit fram korv istället, men vill inte kasta köttet ännu... Tur att det var billigt, synd bara på den andra biten som ligger i frysen, den är väl också dålig... Tack för ditt svar i alla fall!

Mandragora skrev 2009-03-20 20:14:23 följande:
    Jag hade inte ätit köttet. Om man är osäker på sådant måste man lita på lukten eller smaken ... och det där verkar inte alls bra. Synd.
  • Mandragora
    Lotlas skrev 2009-03-20 20:16:44 följande:
    Nej, det känns inte alls bra... Vi har tagit fram korv istället, men vill inte kasta köttet ännu... Tur att det var billigt, synd bara på den andra biten som ligger i frysen, den är väl också dålig... Tack för ditt svar i alla fall!
    Du skall kanske gå tillbaka till affären med köttet?
    Något verkar ju ha blivit knas.
  • b i t c h

Det låter INTE bra att det luktar så av köttet. Ta med begge bitarna tillbaka till affären. Fast du kanske inte ens har kvittot kvar, och visa dom.
    Nånting har blivit helt fel. Mest troligt har det kommit luft till köttet. Kan hända fast vacuumet inte släppt.
    När det gäller kött, specielt svin och kyckling har jag några änkla regler jag följer. 1. köper aldrig kött om vacuumet släppt. 2. köper inte svin/kyckling med kortare datum än 1 vecka. 3. kollar färgen på innehållet. Det får inte börja bli grått på färg.

• Lotlas

Jag har reklamerat köttet till Scan. Det var bara att ringa kundtjänst och berätta vad som var fel. De sa direkt att det var något fel på köttet och ska skicka kompensation på posten.

bitch:
    Jag är alltid noga med att välja köttbitar som ser bra ut och där förpackningen är hel, även den här gången. Köttet har sedan legat i kylskåpet hela tiden under någon vecka (det var lång hållbarhet på det) och när vi tog hål på vacuumförpackningen så luktade det så illa! Ska bli intressant att se om den andra biten också luktar. Jag köpte dem samtidigt, men lade den ena i frysen.

• b i t c h

Tyvärr händer det ibland att det blir "fel" från producenten också. Det är ju trot allt färsk mat man pratar om. Samma sak som gäller frukt och grönt...alltid nåt ruttet äple i lådan med dom fina.....

• Karlsson

Har flera gånger lämnat tillbaka kött som varit dåligt trots att bästa före datumet inte gått ut. Det har gått bra även utan kvitto Nu har ju ditt kött varit fryst så det kan ju vara svårbevisat att du inte haft köttet för länge i kylen innan du fryst det....

Men det ska inte lukta illa om kött!

• Matulda

"Under någon vecka"? Inte konstigt om köttet luktar illa då, kan jag tycka.

• Lotlas
    Matulda skrev 2009-03-24 22:40:02 följande:
    "Under någon vecka"? Inte konstigt om köttet luktar illa då, kan jag tycka.
    I den obrutna vacuumförpackningen. Och det var flera dagar kvar till bäst-före-datumet när vi öppnade den. Så, jo, det är konstigt att det luktar illa!
Svar på tråden Är köttet dåligt? Snabbt, tack!