• Culete

Plattor eller gräs?

Jag tycker om gräsmatta men funderar på att ev lägga plattor på hela plätten istället. Och sen plantera i krukor mm.
    Vad skulle ni rekomendera? Är plattor så fel - det är rätt stor plats (minst 20x30m iaf) Blir det för stelt med plattor så man kanske borde mjuka upp m gräsplätt och är det mkt arbete med att hålla gräsmattan i trim? (Många frågor, jag vet...)

• Svar på tråden Plattor eller gräs?
  • Culete

Oj, såg nu vad jag skrivit - 20x30... 10x20 menade jag! väldans skillnad, haha!!

• Isnogood

Med tanke på att det är en ganska stor yta och allt det jobb som krävs för att få i ordning med plattläggning så skulle jag nog bara lägga plattor just där jag vill ha utemöblerna...o sedan ha gräs på resten....

Gräs e inte svårt att hålla reda på...man klipper det när det behövs...

Vill man inte ha en "stig" i gräsmattan där man går till o från utemöblerna så kan man ju lägga plattgång där...

• Diablo

Plattor har mer undrhåll än man tror. Ogräs kommer att komma upp mellan plattorna oavsätt vad man gör, särskillt om man har krukor som du kommer att vattna under sommaren, runt krukorna så kommer det att komma upp ogräs som måste brännas, resnas bort. Jag hade nog också lagt plattor där utemöblerna ska stå och eventuellt gjort någon gång där jag ser att jag går. Men smaken är som baken. Men man ska inte tro på återförsäljarna når de säger att det är underhållsfritt

• mlsa

Ha kvar gräset. Det gröna golvet har en lugnande inverkan på människor och är mer livfullt än plattor. För ett par år sedan var det väldigt trendigt att plattsätta stora delar av trädgårdarna, men många upptäckte att det blev lite väl livlöst.
    Vill man ha golv under trädgårdsbordet kan man ha en grusplätt precis där, eller några betongplattor, eller en trätrall. Men stensätt inte alltihop!

• eleena

Jag röstar mot gräs om amn orkar hålla på med krukor!

Var bor du? Är det i södra Sverige så kolla in 'medelhavsträdgård på svenska' (peter englander)!!!!

Svar på tråden Plattor eller gräs?