• Ganidu

Ska fåglar flyga fritt?

Är det någon här som har finkar? I så fall, brukar ni släppa ut dem att flyga fritt i rummet?

Undrar mest för jag har själv haft finkar som jag brukade låta flyga fritt i rummet ibland. Nu har min kusin köpt ett finkpar, och hon påstår att de inte ska släppas ut. Att de är för små och kan skadas mm.

Jag tycker det låter som djurplågeri att inte ta ut fåglarna ur buren någon gång, och mina finkar kom aldrig till skada.
    Men vad gäller?
    Finns det verkligen fåglar som mår bäst av att inte släppas ut?

• Svar på tråden Ska fåglar flyga fritt?
  • vrodlok

Har ingen erfarenhet av finkar men varför skulle de vara mer benängna skada sig än andra fåglar? Jag har undulater som har sin burdörr öppen dygnet runt och det fungerar utmärkt så tror nog att finkar kan klara av flyga ute någon gång ibland. Är man orolig kan man ju bara släppa ut dem när man är hemma och kan "övervaka".

• CTMT

Usch, inga fåglar för mig för jag klarar inte av att se dem inspärrade dagar ut och in (och hade jag haft dem lösa så hade de inte levt länge för mina katter ;)
    Men om jag hade haft fåglar som enda husdjur, då hade jag nog släppt ut dem varje dag och så lång tid som möjligt! Tycker det är FÖR "inspärrat" i en fågelbur...

• Isnogood

Tycker det låter väldigt konstigt...det att man inte ska släppa ut dem....
    Undrar då hur dom lever i vilt tillstånd.....
    Näe...släpp ut dem med gott samvete..!

• Ganidu

Jag håller med, fåglar ska flyga fritt!

Men, finns här någon som själv haft finkar eller andra mindre burfåglar som VET hur de funkar? Vore bra att kunna lägga fram bevis, och framför allt hindra att min kusins finkpar far illa.

• hmcc

Jag kan inte fatta hur man i ett land som Sverige tillåter fåglar i bur.

Nu finns det burar och burar, men jag menar den som är mest vanlig...dom kan ju inte flyga där, det är ju djurplågeri.

När jag hade underlater bodde dom i bur med öppen lucka så dom kunde ta sig en sväng då och då.

• Isnogood

Jag hade ett par för många år sedan...är nog en......14-15 år sedan....
    Dom hade öppen bur dygnet runt...åh! förutom när jag hade balkongdörren öppen förstås..!
    Den ena av dem hade bara ett ben..när jag bodde hemma så försökte min pappas katt få den till middag o under hysterin så fastnade den med benet i gallret o bröt det, precis vid "knät"....
    Så...deras namn blev Enben o Tvåben...

Oj..tillbaka till ämnet...ja!
    Dom kan med glädje röra sig fritt, däremot så får man ju se till att dom inte fastnar i något...typ "spets"-gardiner el dylikt....mina var som sagt fria att vara i buren eller löst flygandes i rummet när dom ville..

• Ganidu

Är rädd att jag kanske har överreagerat. Har sett finkarna nu, och de bor inte i en vanlig fågelbur utan i en stor historia på hjul.
    Hela buren är 150 cm hög, och ca 60 x 60 cm i bottenplattan.

Så, ni fågelkunniga, räcker en sådan bur för två finkar?
    Eller måste de ändå ut och flyga fritt i rummet ibland?

• Ganidu

Är det förresten någon skillnad på undulater och finkar vad gäller hur de ska bo och hur mycket de behöver flyga fritt?

• Ms TB

Klart fåglar måste få flyga fritt. Skitsamma hur stor bur det är, de har faktiskt vingar av en anledning.
    Jag tycker det är djurplågeri att ha fåglar inspärrade oavsett om de får flyga fritt eller inte. (ja ja jag vet att du inte undrade över det, jag var bara tvungen att tillägga det. )

• Ganidu

Håller med dig!

Men undrar fortfarande om någon fågelkunnig har mer "faktabaserade" svar att ge?

• Dynamic
    Ganidu skrev 2009-03-22 15:44:00 följande:
    Är rädd att jag kanske har överreagerat. Har sett finkarna nu, och de bor inte i en vanlig fågelbur utan i en stor historia på hjul.Hela buren är 150 cm hög, och ca 60 x 60 cm i bottenplattan.Så, ni fågelkunniga, räcker en sådan bur för två finkar? Eller måste de ändå ut och flyga fritt i rummet ibland?
    eftersom fåglar inte flyger uppåt och neråt utan i sidled så är den buren helt fel. Om de lägger den ner är den bättre.
  • Ganidu

Fast de här finkarna flög omkring ganska mycket i buren, även uppåt och nedåt. Dessutom är ju de flesta fågelburar störst på höjden. Varför byggs de så om det är fel?

(Att lägga den här buren ner vet jag inte om det funkar, då blir den ju utan bottenplatta mm)

• Isnogood

Fåglar flyger uppåt o neråt även i naturen....ner på marken och upp iträden....

Tycker buren e helt ok, däremot så skulle jag nog endå låta dem flyga fritt i bland så att dom får sträcka ut ordentligt....

• Dynamic
    Ganidu skrev 2009-03-22 16:34:53 följande:
    Fast de här finkarna flög omkring ganska mycket i buren, även uppåt och nedåt. Dessutom är ju de flesta fågelburar störst på höjden. Varför byggs de så om det är fel?(Att lägga den här buren ner vet jag inte om det funkar, då blir den ju utan bottenplatta mm)
    De är däremot inte byggda för det, dessutom kan inte en fågel flyga rakt upp, (testa att sätta en fågel bakom en dörr, den kommer aldrig att komma ut)

Att de byggs så beror på att vi människor helst inte vill att en bur tar upp för stor yta.
  • Dynamic
    Hästarobarn skrev 2009-03-22 19:25:12 följande:
    Fåglar flyger uppåt o neråt även i naturen....ner på marken och upp iträden....Tycker buren e helt ok, däremot så skulle jag nog endå låta dem flyga fritt i bland så att dom får sträcka ut ordentligt....
    Fast de flyger inte som hissar.
  • Isnogood
    Dynamic skrev 2009-03-23 11:39:59 följande:
    Fast de flyger inte som hissar.
    ... näe...men det har jag ju inte sagt heller...

Men dom e ganska små... o buren e 60x60 så jag tror inte att de behöver flyga "hissflygning"...däremot så står jag fortfarande för att dom mår bäst av att få flyga fritt en stund då o då (helst varje dag)...
    Men med tanke på de burar som folk brukar kunna stoppa in fåglar i o tro att de ska trivas o ha det bra så tycker jag att denna bur e mer än ok om man jämför...
  • Dynamic
    Hästarobarn skrev 2009-03-23 17:12:51 följande:
    ... näe...men det har jag ju inte sagt heller... Men dom e ganska små... o buren e 60x60 så jag tror inte att de behöver flyga "hissflygning"...däremot så står jag fortfarande för att dom mår bäst av att få flyga fritt en stund då o då (helst varje dag)... Men med tanke på de burar som folk brukar kunna stoppa in fåglar i o tro att de ska trivas o ha det bra så tycker jag att denna bur e mer än ok om man jämför...
    håller med
  • Zimlis

Låt dem flyga runt du.

Jag hade två nymfparakiter som fick flyga runt - den ena hade vansinnigt dålig motorik i början och störtade med jämna mellanrum, men efter lite flygträning så blev han bättre och bättre

Jag tycker absolut att man ska låta dem flyga runt lite - man får ju se till att man inte har öppet eller har för öppna fönster så att de tror att de kan flyga genom rutan

Klia en hund och du har funnit en fast anställning.
Svar på tråden Ska fåglar flyga fritt?