• Anonym (mee)

Snabb hjälp!! Vad tjänar man som "god man"/ förvaltare?

Ännu inte fått jobbet, så vill skriva här i KS..

Vad tjänar man som god man? Och vilka fler liknande yrken finns inom det området (att hjälpa till med ekonomin) åt personer som ej kan sköta sin ekonomi?

• Svar på tråden Snabb hjälp!! Vad tjänar man som "god man"/ förvaltare?
  • Anonym

Jag har en vän som är god man, hon tjänade runt 5000 kr under hela förra året.

• Anonym

Men god man är väl inget yrke i den meningen? Det är väl nåt som man ställer upp som för att man vill hjälpa andra, och man gör det liksom utöver sitt yrkesliv. Man får ju en ersättning från kommunen, men den är ju inget man kan ha som huvudsaklig inkomst. En symbolisk summa. De som arbetar som god man/förvaltare gör det för att de vill, inte för att tjäna pengar.

• Anonym (Mmm)

Som några redan skrivit:
    - God man är inget yrke, utan ett uppdrag.
    - Summan är symbolisk, min mamma får ca 3500kr/år.

• Anonym

Ersättningen som man får som god man betalas i första hand av den man hjälper. Endast om den man hjälper har en inkomst som är lägre än två prisbasbelopp (ca 85 000 kr) så kan staten skjuta till och bidra till den gode mannens arvode. Det är alltså ingen normal lön utan ett litet arvode som man får.

Godmanskapet kan ju ha olika omfattning beroende på hur mycket hjälp personen behöver. Sen kan den också vara indelad i olika områden, t ex hjälpa till med ekonomin, sörja för person eller förvalta egendom.

Ska man t ex enbart hjälpa till med ekonomin så brukar arvodet ligga på från 2 500 kr upp till 25 000 kr per år, beroende på vad som ska göras och hur lång tid det tar.

• Anonym (mee)

Ja, jag kommer att ha det vid sidan om mina studier.

Är det olika arvoden i olika delar av landet?

• Anonym (mee)

Inlägg 4: Tack. Jag har en kollega på jobbet som har godmansuppdrag på den högre summan, runt det... Men så är han färdig ekonom och har kunskap runt fler detaljer än jag som är halvklar....