• Anonym (mee)

Snabb hjälp!! Vad tjänar man som "god man"/ förvaltare?

Ännu inte fått jobbet, så vill skriva här i KS..

Vad tjänar man som god man? Och vilka fler liknande yrken finns inom det området (att hjälpa till med ekonomin) åt personer som ej kan sköta sin ekonomi?

• Svar på tråden Snabb hjälp!! Vad tjänar man som "god man"/ förvaltare?
  • Anonym

Jag har en vän som är god man, hon tjänade runt 5000 kr under hela förra året.

• Anonym

Men god man är väl inget yrke i den meningen? Det är väl nåt som man ställer upp som för att man vill hjälpa andra, och man gör det liksom utöver sitt yrkesliv. Man får ju en ersättning från kommunen, men den är ju inget man kan ha som huvudsaklig inkomst. En symbolisk summa. De som arbetar som god man/förvaltare gör det för att de vill, inte för att tjäna pengar.

• Anonym (Mmm)

Som några redan skrivit:
    - God man är inget yrke, utan ett uppdrag.
    - Summan är symbolisk, min mamma får ca 3500kr/år.

• Anonym

Ersättningen som man får som god man betalas i första hand av den man hjälper. Endast om den man hjälper har en inkomst som är lägre än två prisbasbelopp (ca 85 000 kr) så kan staten skjuta till och bidra till den gode mannens arvode. Det är alltså ingen normal lön utan ett litet arvode som man får.

Godmanskapet kan ju ha olika omfattning beroende på hur mycket hjälp personen behöver. Sen kan den också vara indelad i olika områden, t ex hjälpa till med ekonomin, sörja för person eller förvalta egendom.

Ska man t ex enbart hjälpa till med ekonomin så brukar arvodet ligga på från 2 500 kr upp till 25 000 kr per år, beroende på vad som ska göras och hur lång tid det tar.

• Anonym (mee)

Ja, jag kommer att ha det vid sidan om mina studier.

Är det olika arvoden i olika delar av landet?

• Anonym (mee)

Inlägg 4: Tack. Jag har en kollega på jobbet som har godmansuppdrag på den högre summan, runt det... Men så är han färdig ekonom och har kunskap runt fler detaljer än jag som är halvklar....

Kanske behöver man mer kunskaper för att kunna åta sig ett större uppdrag. Och hur bedömer dom/man tidsåtgången i ärendet?

• Anonym (mee)

Anonym, tack du är en stjärna!

• Anonym

Anonym (mee) skrev 2009-03-21 12:05:11 följande:

Anonym, tack du är en stjärna!
    Varsågod

Hoppas du kommer att trivas som god man, det är stort behov av folk som kan tänka sig att ställa upp som det!
  • Anonym (mee)

Ja, jag gillar både ekonomi och människor... Tydligen finns det folk som jobbar med detta "heltid", pga att de trivs med det.....intressant... Dvs de åtar sig så mkt att det blir SOM en heltid....kollegan nämnde att vissa tar 50 uppdrag per år....låter mkt....haha...

Stort tack för hjälpen, jag ska läsa på ordentligt.....

• Anonym (mee)

Sista anonym: Får jag besvära om en fråga till, eftersom du verkade ha så bra koll...

Hur många uppdrag är normalnivån att man åtar sig? Är ca 5 st vanligast? Och hur många timmars arbete brukar det omfatta ungefär i månaden/veckan...?

Tack!!

• Anonym

Ställs det några formella krav på någon form av ekonomutbildning för den som vill bli god man eller räcker det med att ha fullgjort gymnasiet?

Jag antar att man ska vända sig till kommunen om man funderar på att bli god man, är det socialförvaltningen man ska prata med i så fall?

• Kanske god man

Man vänder sig till närmaste tingsrätt. Man ska vara allmänt redbar och skötsam av sig. De kollar i alla register. Jag tycker att det låter som ett intressant och meningsfullt uppdrag. Visserligen inga stora pengar att tjäna, men inte någon välgörenhet heller. Läser gärna fler inlägg från personer som har mer erfarenhet av detta att vara god man och/eller förvaltare!

• Anonym

Ersättningen är symbolisk. För att komma upp i de högre arvoden som nämns är det förmodligen ett krävande uppdrag. Räkna med 5000 kr för ett normalt uppdrag, det krävs inte mycket tid när du fått allt på rullning men när man tar över som god man (efter annan eller som första) tar det mycket tid och samtal. Det är inte mycket ekonomi utan administration som söka bidrag, se över omsorg, eventuellt förhandla om skulder, meddela alla instanser (skatteverk, bank mm) att du tagit över som god man. Jag har ekonomi- och socionomexamen, har mest nytta av den senare och allra mest av sunt förnuft.

• Anonym (inlägg 14 igen)

I min kommun är inte mer än 5 uppdrag rekommenderat.

Formel utbildning behövs inte, sunt förnuft och en känsla för ekonomi och administration samt inga egna ekonomiska problem.

Man vänder sig till överförmyndarnämnden i sin kommun, de godkänner en innan de föreslår en huvudman och om man kommer överens om att gå vidare skickar kommunen en ansökan till tingsrättan och förordnade.

• fordfocus07

Vi är tre syskon i vuxen ålder som har en dement förälder. En av oss har blivit utsedd till god man. Den andra föräldern avliden sedan ett år tillbaka. Vad har den som är utsedd till god man för redovisningsskyldighet gentemot övriga syskon angående in-och utposter från vår dementa förälders konton? Har vi övriga rätt att begära hur transaktionerna sett ut under ett år exempelvis? Det har framkommit att en resa finansierat av mammas pengar men det var i samband med förälders bortgång, (som avled i utlandet och skulle identifieras - de har bostad utomlands) men sedan har godmannens familj gjort ytterligare resor vid ett par tillfällen till samma resmål och är ganska förtegna och blir irriterad vid frågor om transaktioner.

• Ms H
    fordfocus07 skrev 2017-08-03 19:18:21 följande:

Vi är tre syskon i vuxen ålder som har en dement förälder. En av oss har blivit utsedd till god man. Den andra föräldern avliden sedan ett år tillbaka. Vad har den som är utsedd till god man för redovisningsskyldighet gentemot övriga syskon angående in-och utposter från vår dementa förälders konton? Har vi övriga rätt att begära hur transaktionerna sett ut under ett år exempelvis? Det har framkommit att en resa finansierat av mammas pengar men det var i samband med förälders bortgång, (som avled i utlandet och skulle identifieras - de har bostad utomlands) men sedan har godmannens familj gjort ytterligare resor vid ett par tillfällen till samma resmål och är ganska förtegna och blir irriterad vid frågor om transaktioner.

Be överförmyndarnämnden titta på redovisningen.
Svar på tråden Snabb hjälp!! Vad tjänar man som "god man"/ förvaltare?