• Kaviar

Arbetare = Överklass, Akademiker = Underklass

När mina farföräldrar var unga var det få som hade gymansieutbildning. Hade man tagit studenten så hade man goda möjligheter att få ett välavlönat jobb. Hade man bara gått ut folkskolan kunde man få ett lågavlönat jobb på den lokala fabriken.

Jag växte upp med "om du pluggar så slipper du slita ut dig på fabriken som jag".

Men detta verkar inte stämma i min generation, många som pluggat flera år på högskolan har lägre lön än de som började jobba direkt efter gymnasiet. Nästan som att det är akademikerna som är underklassen och arbetarna överklassen.

Denna nedvärdering av utbildning kanske har att göra med att "alla" skall gå på högskolan, och att man då sänker utbildningskraven så att "alla" skall klara sig. Och arbetsgivarna väljer då hellre att anställa en som jobbat än en som gått halvseriösa kurser.

Visst om man läser en speciell teknisk utbildning så har man nog goda möjligheter att få ett välavlönat jobb. Men att plugga humaniora tror jag i nästan alla fall leder till att man blir hävisad till ett lågavlönat ställe.

• Svar på tråden Arbetare = Överklass, Akademiker = Underklass
  • Queen70

Sopgubbar tjänar ju mer än exempelvis en socionom med 3½ år på universtitet, så lönemässigt kan man nog inte tänka e de termerna längre. Däremot anser jag det kanske värt att plugga ta studielån och ha lägre lön för att SLIPPA köra sopbil :)

Så man kan säga att jag betalat för att slippa slita ut min kropp i förtid...Psyket är en annan sak...haha

• Kaviar

Fast att sopåkarna har hög lön är väl en följd av att det inte är många som vill syssla med denna uppgift som är så viktig för samhället. Skulle man sänka sopåkarnas löner skulle söka sig till andra jobb och städerna fyllas av sopor.

• Hallonröd
    Kaviar skrev 2009-03-21 15:58:20 följande:
    Fast att sopåkarna har hög lön är väl en följd av att det inte är många som vill syssla med denna uppgift som är så viktig för samhället. Skulle man sänka sopåkarnas löner skulle söka sig till andra jobb och städerna fyllas av sopor.
    Japp....vi klarar oss inte utan sopåkarna och man får vara glad att någon vill ha det jobbet.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Queen70

Det är ju det jag säger.... :)

• Hemligalåda
    Hallonröd skrev 2009-03-21 16:02:40 följande:
    Japp....vi klarar oss inte utan sopåkarna och man får vara glad att någon vill ha det jobbet.
    Det där tror jag inte på, om jag räknar bland mina vänner och bekanta så vet jag minst 10 stycken som är arbetslösa nu och som garanterat skulle ta vilket jobb som helst.
  • Liveit1971

Man kan vara akademiker utan att ha ett yrke. Har man ett yrke så tror jag nog att traversförare (arbetare) har mer betalt än biblotekarie (akademiker) men det har nog mer att göra med offentlig kontra privat anställning och manligt kontra kvinnligt.

• danitra

Ja, klassbegreppen är inte lika enkla idag.

Men samtidigt finns en klasskillnad som går utöver inkomst, utbildning och kunskap är nämligen en fördel i samhället även om lönen är låg.
  • sinkadus

Det ligger något i att vi akademiker inte tillhör det ekonomiska toppskiktet alla gånger och att universitetsutbildning sällan lönar sig om man läser humaniora, samhällsvetenskap etc. Däremot är klassdefinitionen för mig något mer än ekonomi och på så sätt tillhör vi akademiker i alla fall en kulturell medelklass med helt andra inflytandemöjligheter i samhället. Vi får makt genom språkliga, sociala och kulturella koder etc. etc.

• ikli

Det här beror ju helt och hållet på vilken typ av arbetare man menar och vilken typ av akademiker man menar. Det är långt ifrån alla arbetare som har hög lön. Men det hela beror förstås lite på vad man menar med arbetare. Visst en som har specialutbildning inom bygg, kanske svetsare eller så, tjänar rätt så bra men å andra sidan att sitta i kassan på konsum gör nog ingen människa särskilt fet. Detsamma gäller för akademiker också, det beror på vilken typ, som flera redan har sagt här. Sen är det också så eneligt min erfarenhet att det visst går att tjäna i vilket fall skapligt om manhar läst humaniora, men det kanske är svårare att hitta de jobben än vad det är för en ingenjör eller så. En stor skillnad borde ligga i om det finns många arbetsgivare att välja mellan eller om det bara finns en eller ett fåtal.

• nollåtta

Klass har ingenting med inkomst att göra. Det finns utfattiga överklasstanter som lever på sina namn. Precis som att det finns täta sopgubbar med massor av pengar.

Svar på tråden Arbetare = Överklass, Akademiker = Underklass