Arbetare = Överklass, Akademiker = Underklass
När mina farföräldrar var unga var det få som hade gymansieutbildning. Hade man tagit studenten så hade man goda möjligheter att få ett välavlönat jobb. Hade man bara gått ut folkskolan kunde man få ett lågavlönat jobb på den lokala fabriken.
Jag växte upp med "om du pluggar så slipper du slita ut dig på fabriken som jag".
Men detta verkar inte stämma i min generation, många som pluggat flera år på högskolan har lägre lön än de som började jobba direkt efter gymnasiet. Nästan som att det är akademikerna som är underklassen och arbetarna överklassen.
Denna nedvärdering av utbildning kanske har att göra med att "alla" skall gå på högskolan, och att man då sänker utbildningskraven så att "alla" skall klara sig. Och arbetsgivarna väljer då hellre att anställa en som jobbat än en som gått halvseriösa kurser.
Visst om man läser en speciell teknisk utbildning så har man nog goda möjligheter att få ett välavlönat jobb. Men att plugga humaniora tror jag i nästan alla fall leder till att man blir hävisad till ett lågavlönat ställe.