• Anonym

"Tål inte" alkohol???

Det blev rätt långt...jag hoppas någon kan ge mig sin syn på detta...

Jag är 30+. "Förr", ca 18-25års åldern när jag festade en del ibland- kunde bli "mysigt salongs berusad" eller mer full en del gånger jag festade.

Det var de gånger jag blev mer full som jag kunde bli bakis. Naturligtvis fick jag skylla mig själv och låta huvudvärk eller ev illamående/kräkning gå över. Jag visste vad jag hade gjort. Då hade jag druckit "ganska mycket"- ev en flaska vin själv...ca 8-13%. Ex.vis.

Jag festar inte alls numera. Inte i jämförelse med då. Ibland köper jag hem en flaska vin till helgen, tar 2,5 glas per kväll- oftast till mat och strax därefter.

Senaste året har jag kännt att jag har mer ont i huvudet dagen efter...som idag. Igår drack jag 2 glas...och jag känner av det.

Blir kroppen annorlunda med åren, att jag inte "tål"? Hade jag druckit hela flaskan igår- så hade jag förstått redan innan att jag kommer må j*vligt dåligt idag, jag gör helst inte sånt.

Någon som upplevt samma som mig???

• Svar på tråden "Tål inte" alkohol???
  • Anonym

jag blir bakis olika mycket från gång till gång...
    ibland kan det räcka med två glas vin...ibland kan jag dricka massor och må jättebra dagen efter...
    jag tror det inte bara beror på mängden alkohol man druckit, utan hur man ätit och druckit under dagen, samt vilken tid man är i sin menscykel..

men vad som gör att man får huvudvärk är juh ofta vätskebrist...jag brukar försöka dricka massor med vatten när jag kommer hem , eller under kvällen, typ varannan vatten...

• Anonym

Ok...ja...jag hade inte druckit så mycket vatten under dagen/kvällen. Jag åt bra igår...och dagar innan också.

Menscykeln...ok...när i den kan man må sämre av alkohol..?

Anonym skrev 2009-03-21 09:02:50 följande:
    jag blir bakis olika mycket från gång till gång...ibland kan det räcka med två glas vin...ibland kan jag dricka massor och må jättebra dagen efter...jag tror det inte bara beror på mängden alkohol man druckit, utan hur man ätit och druckit under dagen, samt vilken tid man är i sin menscykel..men vad som gör att man får huvudvärk är juh ofta vätskebrist...jag brukar försöka dricka massor med vatten när jag kommer hem , eller under kvällen, typ varannan vatten...
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-03-21 09:08:51 följande:
    Ok...ja...jag hade inte druckit så mycket vatten under dagen/kvällen. Jag åt bra igår...och dagar innan också. Menscykeln...ok...när i den kan man må sämre av alkohol..?
    vet inte när i menscykeln, vet bara att vissa är känsligare vissa perioder...
  • Anonym

Ok...

Anonym skrev 2009-03-21 09:10:52 följande:
    vet inte när i menscykeln, vet bara att vissa är känsligare vissa perioder...
  • Anonym

en del människor är "allergiska" mot ngt ämne som finns i rött vin, vilket gör att man bla kan få ont i huvudet, bli flammig etc. jag tror att jag är det. när jag dricker rött så känner jag mig lite "snurrig" efter bara ngt glas och blir trött och får ont i huvudet. av vitt vin blir det inte så alls, eller annan alkohol eller. hur blir det om du dricker annat än vin? (om det nu var rött vin du skrev om i ts...)

• Anonym

Jag "tål inte" alkohol och har aldrig gjort...
    När jag dricker blir jag helt varm/flammig och mina fötter och händer börjar domna.. Jag får en allergisk reaktion på det oavsett om det är vin, starksprit eller öl.. Några i min släkt är likadana. Det slutar om jag fortsätter att dricka.. Konstigt, det borde vara tvärtom egentligen..
    Ju oftare du dricker desto mer behöver kroppen för att komma upp i berusningen så det är inte så konstigt att du mår dåligt om du inte dricker så ofta längre... När man är yngre var kroppen van vid det men det är den inte om man knappt dricker..

Svar på tråden "Tål inte" alkohol???