• Anonym (Pinsamt...)

Varför gör min mage uppror när ja dricker Coka Cola light....

Detta e pinsamt att ta upp...... men varje gång ja dricker coka cola så börjar min mage o dubbla o låter som ett avlopp..... Ja får väldigt lös avföring...... Kan de ha med colan att göra eller????

• Svar på tråden Varför gör min mage uppror när ja dricker Coka Cola light....
  • bustösen

ja light innehåller sötningsmedel aspartam tror jag det heter, som ger laxerande verkan.

• Jodi

Det är nog sötningsmedlet du reagerar på

• Jennie med ie

Sötningsmedlet kan göra magen bubblig och instabil. Inte alls ovanligt.

• Ilovethesun

Skulle oxå tro det..

• Kelly och Kevin

Sötningsmedlet?? (har nämligen laxerande effekt) och endel är känsligare än andra!

• Anonym (Pinsamt...)

Okej, men vad gör man när man gått o blivit beroende av just Coka Cola Light????

Kan bara inte vara utan de......

• Jennie med ie

Man sätter sig på avvänjningskur alternativt står ut med den kassa magen. Jag avvänjde mig från Pepsi max för några år sedan efter att ha druckit i snitt 2 liter per dag.

• Anonym (Pinsamt...)

hej mansondust o jennie med ie

Ja vet, men ja kan inte dricka vanlig cola, har grav.diabetes......

• Jennie med ie

Dags för avvänjningskur då....

• wellah

som diabetiker är det väll extraviktigt att du slutar med coca colan?

• bomull

Märkte själv det igår att jag nog inte riktigt tål cola light.
    Har alltid haft problem med att min mage är uppsvälld men har inte
    satt det i samband innan förrän nu. Har inte druckit det på ett tag och inte
    kännt mig så svullen, men nästan direkt efter jag druckit det igår så blev det
    likadant igen.
    Är ju inte helt säkert att det beror på det, men är bättre idag iallafall.

Men däremot har jag aldrig märkt nån laxerande verkan av det.

• Anonym (Pinsamt...)

hej wellah

Light cola eller läsk har mindre än 0.1 g kolhydrater o de e ingen fara att dricka de, hr pratar med min diabetessköterka....

• Anonym (Pinsamt...)

hej bomull

Får nog sluta med light colan, faan, men vet inte hur... e ju beroende.....

• Karpet

Samma sak har hänt för mig och choklad. Förut kunde jag slänga i mig en 100grams chokladkaka på en dag utan att må konstigt. Numera så kan jag inte ens äta en halv dajm utan att magen inom ett par timmar gör uppror och jag måste gå på toaletten. Det är lite jobbigt eftersom jag älskar choklad men det är samtidigt rätt så skönt att inte kunna äta så mycket av det. Numera saknar jag det knappt ens även om jag när jag ser en stor blänkande chokladtårta nästan blir tårögd

Jag tror att det kan vara så att om man äter eller dricker för mycket av någonting så reagerar kroppen på detta sätt efter ett tag. Så ta ett uppehåll på ett år eller så så kanske du kan dricka cola light igen sedan.

• Lili77

Kolsyran i läsk kan göra att man blir bubblig i magen.I kombination med sötningsmedel blir det nog ännu värre..Prova att låta kolsyran dunsta lite innan du dricker!Rörö om lite i glaset i försvinner lite.

Svar på tråden Varför gör min mage uppror när ja dricker Coka Cola light....