• fiddelin

hjälp! Gravid+ ständigt förkyld och sjuk

Hej.. jag är nu i 20 veckan.. mår ganska bra förövrigt... men hela tiden förkyld och snuvig...

Nu ligger jag hemma och snorar, har ont i halsen, och bihålorna sprängs snart..

Det är tredje gången I ÅR jag är hemma och är sjuk.. dock ingen feber denna gång..

Men jag äter mer grönsaker och frukt, äter alla de vitaminer jag bör.. och äter järntabletter..
    Så jag borde verkligen inte vara undernärd av något ämne..

Är det någon mer som vart sådan här i graviditeten?! och kunnat göra något åt det..?
    Jag vill verkligen inte gå runt och äta panodil eller liknande.. drar sig undan för all "onödig" medicin nu när jag är gravid.

Men jag blir verkligen galen snart.. jag kan ju inte må så här i nio månader?! Blir jag frisk mellan gångerna så upphör snuvan i högst tre dagar, sedan är den tillbaka igen..

Någon som har några suveräna tips??
    Kan ju inte vara borta från jobbet fler gånger nu..

/Sunshine

• Svar på tråden hjälp! Gravid+ ständigt förkyld och sjuk
  • TheMother

När man är gravid så har man tyvärr dåligt immunförsvar. Jag var också sjuk och förkyld mycket mer än annars under graviditeten.
    Har inget suveränt tips mer än att man får försöka tänka på handhygienen, tvätta ofta och inga händer i ansiktet. Lite kanske det hjälper iaf.

Mamma till Anton 080920
  • Sessilou

Jag dras med en envis hosta som aldrig vill ge med sig, hostat sönder revben och muskelfästen o gud vet allt! och åkt på magsjuka och diverse annat. Jobbar på förskola, känns som om jag åker på allt som går just nu. man får ju sämre immunförsvar när man är gravid, och har man åkt på en infektion så sänks ju det ytterligare. Finns nog inte så mkt man kan göra än att lyssna på kroppen och verkligen vila när man känner att man behöver det.

Less is more=)
  • angeni

Det är väldigt vanligt att när man väl får något så har man det väldigt mycket längre än vanligt.
    Sedan är snuva och nästäppa något man får dras med i slutet av gravditeten, så rekommenderat är att inte använda nässpray då det inte gör saken något bättre.
    Hoppas du blir bättre snart!

• Kuddkrig

Jag har samma problem. Immunförsvaret tycks vara ett minne blott, har haft influensa, halsfluss, luftvägs infektion, magsjuka m.m m.m sen jag blev grvid och jag är i v. 16! Var ska detta sluta?! Man är ju trött och illamående som det är. Tur att det är något fint som kommer av det i slutändan!

• angeni

det är verkligen inte kul, detta elände, Man mår ständigt dåligt.

Hoppas det blir bättre för dig eftersom du bara är i vecka 16.
    Jag kan säga att från vecka 20-32 hade jag förkylning med bihåleinflammation. Efter 3 läkarbesök konstaterades bihåleinflammation och jag fick penicillin.

det är hemskt detta, nu har jag bara slem i halsen varje dag som ej går att få bort, samt snuva på nätterna när jag ligger ner. Annars bara vanliga gravidkrämpor som svullen ich ryggont
    Men nu är det bara 5 veckor kvar för mig!

• Strimma

Här är en till. Jag är konstant sjuk heöa tiden känns det som. Nu har jag varit förkyld i 4 veckor. Blir snart galen på det.
    Inte nog med förkylningwn så blir jag galen av huvudvärken som inte ger sig.

Förra graviditeten vr det totalt tvärtom. Jag har aldrig varit så frisk som jag var. Så nu blir jag helt knäpp snart. Hur ska man orka om det ska fortsätta så här?

• Kuddkrig

Ja, min förra graviditet var raka motsatsen. En förkylning i samband med att jag blev gravid, men sen var jag friskare än någonsin förr. Nu värker hela kroppen av att jag är sliten och jag börjar undra hur tusan man ska orka när det känns tungt redan! Vill ju bara vara glad och njuta med varje liten fiber i kroppen. Men trots ihärdiga försök till nuutning och avslappning är det svårt när kroppen strejkar!

• S a C

Min förra graviditet var jag sjuk under hela vinterhalvåret (3-4 månader). Det gick över när våren kom och alla andra var friskare.
    Det enda jag kan tillägga när det gäller att förebygga sjukdom är att inte slarva med sömnen, eftersom sömnbrist sänker immunförsvaret.

• Cintya och Fredrik

Hejsan. Gud vad jag känner igen mig i dig TS. Jag var sjuk med virus i kroppen som blev infektion i luftvägarna samt vätska i öronen i 5 veckor allt som allt. Jag var frisk i 1,5 vecka och nu blev jag sjuk igen. Jag har varit väldigt dålig fram och tillbaka i år och det känns jätte jobbigt för jag gör verkligen allt för att hålla mig frisk. Känns som att jag inte får njuta av graviditeten. Har ju även illamående fortfarande, spyr till och från. Har haft det sen v 7 och nu är jag i v 18. Jag blev sjuk i helgen fast denna gången magsjuka.
    Konstigt hur kroppen har blivit så svag egentligen....
    Jag orkar faktiskt inte mer. Missar så mycket av jobbet också...

• virvelbladet

Hej TS!
    Jag mår likadant som du men sen började jag äta järntabletter och mår mycket bättre. Har man blodbrist är imunförsvaret ännu sämre så det funkade för mig! Jo! och mycket cvitamin (men det är ju ganska självklart) krya på dig!

• fiddelin

jag det är verkligen inte roligt när man åker på det ena efter det andra. Klart nästäppa och det hör till..
    nä det känns inte riktigt som om man kan koppla av av graviditeten. det känns ju inte så roligt för barnet heller när man är sjuklig och sliten hela tiden heller.. trots att det sägs att det inte ska påverka barnet..

Och jobba måste man ju göra.. så man kan ju inte vara hemma hur mycket som helst heller även om man känner att kroppen bör vila... det känns änna hopplöst..

Jag tycker verkligen synd om er som samtidigt är illamående och kräks osv. jag är glad att jag sluppit undan det. usch... stackare..

Nä man får väl tänka försöka tänka positivt och veta att i slutändan kommer allt detta vara värt det...

Hoppas ni snart blir bättre här inne och lycka till med magarna och bebisarna : )

• fiddelin

förresten VIRVELBLADET: jag fick också börja äta järntabletter för någon vecka sedan.. men en så länge har jag inte märkt av någon skillnad.. förutom att det är lite enklare att hålla sig vaken på jobbet på nätterna.. : )
    skönt att du blev bättre av dem.. tog det lång tid innan du märkte av att de gjorde skillnad?

• Lilla Proppen

Håller precis med er andra. Jag bär på vårt andra barn och förra graviditeten mådde jag prima (hon är född i mars) men den här gången har jag inte jobbat en hel månad sedan jag blev gravid.
    Just nu ligger jag hemma snorig, hostig och febrig sedan i måndags och jag blir hemma i morgon också.

Ett nedsatt immunförsvar i kombination med att Skruttan drar med sig nya basilusker hem från dagis gör väl att jag blir extra utsatt o mottaglig samtidigt. Sambon har klarat sig fint och sluppit allt som jag fått (bihåleinflammation, maginfluensa, vanlig influensa osv). Det bästa är att jag äntligen kan ligga hemma o prata med bebben i magen, vilket det sällan finns tid för annars. Det känns mycket tydligare hur han lever rövare när jag ligger ner och inget annat runt omkring stör.

Hoppas vi kryar på oss snart och att det blir bättre när våren kommer!

• Lilla Proppen

Just det ja, nu är jag i vecka 22 och bebben är beräknad till början av augusti.

• Kuddkrig

Tror jag blir tokig snart! Efter nästan 2 veckor som kry har bacilluskerna åter tagit makten över min kropp. Hosta, snor och värk är här igen. Seminarium i skolan hänger över mig och jag blir trött bara av tanken på allt som måste göras, som jag helt enkelt inte orkar. Är så trött på att känna mig så klen!

• pernillaericsson

samma för migsjuk hela tiden, j ag har turen att plugga på distans så kan vara hemma alla dagar utan 1 dag i v. men då får man bita ihop. men ja det var så för mig hela förra grav och likadant nu med, om inte värre.. men bara 4 månader kvar=)

Svar på tråden hjälp! Gravid+ ständigt förkyld och sjuk