• Anonym (TS)

Gravid och läcker urin när jag hostar - är jätteorolig!

Jag är gravid med mitt andra barn och har drabbats av en massiv förkylning. Feber och snuva samt massa hosta. Problemet är att jag ibland när jag hostar läcker lite urin, antingen några droppar eller som igår faktiskt en stråle, även om den var liten. Usch, är helt orolig nu att jag är inkontinent eller lär detta gå över när förkylningen släpper? Någon med erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-21 10:32
    Jag är gravid i vecka 34.

• Svar på tråden Gravid och läcker urin när jag hostar - är jätteorolig!
  • MammaMiia88

det är helt normalt under en graviditet.....iallafall för mig :)

2007-12-06 och 2009-05-17
  • BlommyNess12

Det där är vanligt i samband med graviditet. När jag väntade första så var jag sån i slutet av grav, typ v.30 och framåt. Ett tag efter förlossningen så försvann det.
    Tips; gör knipövningar

• Malin 85

Hej...jag e oxå gravid, i v 29 å har samma probem..har enda sedan början av grav iditeten haft detta besvär..ja måste korsa benen varje gång ja hostar elelr nyser annars kommer de i trosorna..jätte jobbigt tycker jag..hoppas att de blir bättre sen när bebis e ute..ja har varit väldigt förkyld hela grav nästan..hoppas att de blir bättre frö dej..

• Anonym (TS)

Oj, vad skönt att höra! Jag kniper inte helt regelbundet men varje dag i alla fall. Är dock svårt nu tycker jag när bebisen har börjat "borra sig längre ner" i bäckenet. Hoppas verkligen detta upphör efter förlossningen!

• Anonym (TS)

Malin 85 skrev 2009-03-21 10:33:21 följande:

Hej...jag e oxå gravid, i v 29 å har samma probem..har enda sedan början av grav iditeten haft detta besvär..ja måste korsa benen varje gång ja hostar elelr nyser annars kommer de i trosorna..jätte jobbigt tycker jag..hoppas att de blir bättre sen när bebis e ute..ja har varit väldigt förkyld hela grav nästan..hoppas att de blir bättre frö dej..
    Hoppas det blir bättre för dig också!
  • Alexandra84

Du är inte inkontinent.
    Bebisen är ju tung nu, och det "sliter" på musklerna och trycker på blåsan, och det leder till att det lätt kan läcka ut urin.
    Inte trevligt, och man blir ju orolig, men det är normalt.

Om du därimot inte kan knipa strålen ca 6månader efter förlossningen så kan du kopntakta mvc eller gyn för rådgivning.

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Anonym (TS)
    Alexandra84 skrev 2009-03-21 10:36:52 följande:
    Du är inte inkontinent.Bebisen är ju tung nu, och det "sliter" på musklerna och trycker på blåsan, och det leder till att det lätt kan läcka ut urin.Inte trevligt, och man blir ju orolig, men det är normalt.Om du därimot inte kan knipa strålen ca 6månader efter förlossningen så kan du kopntakta mvc eller gyn för rådgivning.
    Tack för ett lugnande svar! Efter min förra förlossninge (två år sen snart) stod jag en gång i badrummet och skulle duscha när det började rinna efter benen. Trodde det var en ny omgång av avslaget men fy så ledsen jag blev när det var urin. Detta var dock fem dagar efter förlossningen och med tiden försvann det helt, precis som många sa till mig. Men under denna grav har det kunnat komma någon droppe ibland, särskilt om jag har tränat och hoppat eller liknande. Inte alls varje gång men någon gång så där. Blir till att knipa som en tok efter denna förlossning, som jag har förstått kan det ALLTID bli bättre?

Ska komma ihåg det där med sex månader och att söka hjälp därefter. Tack för rådet!
  • Anonym

Jag har det likadant och jag är bara i vecka 23...en gång var det så illa att jag kissade på mig.
    Det var när det hände "en sak" när jag var ute och fick agera snabbt för att förhindra en allvarlig olycka, så då var det som om dom musklerna bara släppte.

Jag blev äcklad och förvånad men har förstått att det är normalt.

• Alexandra84
    Anonym (TS) skrev 2009-03-21 14:58:07 följande:
    Tack för ett lugnande svar! Efter min förra förlossninge (två år sen snart) stod jag en gång i badrummet och skulle duscha när det började rinna efter benen. Trodde det var en ny omgång av avslaget men fy så ledsen jag blev när det var urin. Detta var dock fem dagar efter förlossningen och med tiden försvann det helt, precis som många sa till mig. Men under denna grav har det kunnat komma någon droppe ibland, särskilt om jag har tränat och hoppat eller liknande. Inte alls varje gång men någon gång så där. Blir till att knipa som en tok efter denna förlossning, som jag har förstått kan det ALLTID bli bättre? Ska komma ihåg det där med sex månader och att söka hjälp därefter. Tack för rådet!
    Oj men endast 5dagar efter förlossningen är ingen fara alls! Det tar upp till ett år för kroppen att återställa sig helt efter en graviditet och förlossning.
    Att detta uppstod tidigare denna gång beror antagligen på att kroppen är ju liiiiite (inte mycket alls) sliten efter förra graviditeten och därför uppstår detta tidigare.
    Men som sagt, knip så återställs det. Och du kan görna börja med knipövningarna redan nu när du är gravid, både bra för dig och ingen fara för bebisen

Så oroa dig inte, det går över

Förresten, ett tips. Om du känner att det är lite ofrächt så har tena super diskreta skydd att köpa. Ser ut som vanliga trosskydd.
  • Anonym (TS)
    Alexandra84 skrev 2009-03-21 18:23:13 följande:
    Oj men endast 5dagar efter förlossningen är ingen fara alls! Det tar upp till ett år för kroppen att återställa sig helt efter en graviditet och förlossning.Att detta uppstod tidigare denna gång beror antagligen på att kroppen är ju liiiiite (inte mycket alls) sliten efter förra graviditeten och därför uppstår detta tidigare.Men som sagt, knip så återställs det. Och du kan görna börja med knipövningarna redan nu när du är gravid, både bra för dig och ingen fara för bebisen Så oroa dig inte, det går över Förresten, ett tips. Om du känner att det är lite ofrächt så har tena super diskreta skydd att köpa. Ser ut som vanliga trosskydd.
    Tack för ännu ett bra tips! Köper man dem på apoteket? Jag kan oroa mig för att det ska lukta dock, även om det bara kommer några droppar.
  • Anonym

Äsch jag pissade ner mig när jag nös, födde en stor baby, sprack massor och aldrig varit trängre än nu och jag läcker nada urin

• Alexandra84
    Anonym (TS) skrev 2009-03-21 19:40:32 följande:
    Tack för ännu ett bra tips! Köper man dem på apoteket? Jag kan oroa mig för att det ska lukta dock, även om det bara kommer några droppar.
    Jag tror det är på apoteket man köper dom, annars tror jag din bm vet var man kan få tag på dom
Svar på tråden Gravid och läcker urin när jag hostar - är jätteorolig!