• saraseal

Hur gör man en innekanin till utekanin?

Vi har köpt en kanin som nu är tio veckor gammal. Den är uppfödd inomhus men vi vill ha den ute. Våran utebur står skyddad på altanen och den har massvis med halm i buren. Buren har oxå ben så den inte står direkt på backen.
    När kan kaninen börja vara i uteburen? Kan man ha den ute under dagen till att börja med?

• Svar på tråden Hur gör man en innekanin till utekanin?
  • saraseal

Vi har altså inte kaninen hemme än utan hämtar honom imorgon. Men vi har köpt en innebur att ha i början.

• LuMa

När det blir varmare ute kan man flytta ut kaninen.
    Vad jag har hört så bör det skilja mest 10 grader på inne och ute temperaturen när man börjar vänja dom med att vara ute.
    Enklast är det ju att göra på sommaren när det är lika varmt ute som inne, då slipper man hålla på och flytta ut och in dom.

• saraseal
    LuMa skrev 2009-03-21 11:02:44 följande:
    När det blir varmare ute kan man flytta ut kaninen.Vad jag har hört så bör det skilja mest 10 grader på inne och ute temperaturen när man börjar vänja dom med att vara ute.Enklast är det ju att göra på sommaren när det är lika varmt ute som inne, då slipper man hålla på och flytta ut och in dom.
    Okej! Då är det inte läge att ha den ute på dagen än på ett tag altså..
  • LuMa
    saraseal skrev 2009-03-21 11:08:45 följande:
    Okej! Då är det inte läge att ha den ute på dagen än på ett tag altså..
    Nä, är nog rädd för det..
    Å andra sidan kan det ju vara bra tillfälle att lära känna den ordentligt och få den tam nu när den är liten så är det färdigt tills den flyttar ut.
  • saraseal

jo det är sant! ser så mysigt ut i den där stora uteburen bara :)
    tack för svaret!!

• trollet1985

en till sak att tänka på sedan om/när kaninen får komma ut och äta gräs, är att vara försiktig med gräset som finns innan midsommar. Då det är väligt starkt för magen.
    Låt kaninen bara vara i "gräshagen" korta stunder i taget tills magen vant sig. Lycka till =)

• Odile

Tänk också på att i uteburen måste det finnas en isolerad del, som skyddar mot kyla och blåst. Det är för tidigt nu att ta ut kaninen, som ovan sagt är det bättre att vänta, ni hinner ju också bekanta er med kaninen bättre under tiden. Jag har haft många kaniner som bott ute och det har fungerat bra, men viktigt är ju att buren är i gott skick. Lycka till!

• LuMa
    Odile skrev 2009-03-22 17:46:45 följande:
    Tänk också på att i uteburen måste det finnas en isolerad del, som skyddar mot kyla och blåst. Det är för tidigt nu att ta ut kaninen, som ovan sagt är det bättre att vänta, ni hinner ju också bekanta er med kaninen bättre under tiden. Jag har haft många kaniner som bott ute och det har fungerat bra, men viktigt är ju att buren är i gott skick. Lycka till!
    Fast isolerat behöver det inte vara, så länge det är dragfritt.
    Det går bra att boa med halm under vinterhalvåret som dom kan mysa ner sej i.
  • SandraEdin

Ta ut kaninen när det är 10 plus ute. När jag hade kanin hade vi den inne på kvällarna och på vintern, tycker det är lättast.

glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • saraseal

tack för alla råd! :)

Nu bor han inne tills vidare men uteburen är isolerad och står på altanen så det är helt vindstilla. Jag har hästar och fri tillgång till halm och hö så det är ordentligt bäddat där i väntan på att han ska få flytta ut! Han fick vara ute liten stund idag och äta morot. Lite som att bädda en spjälsäng i väntan på att få sin bebis. haha (undra vems kanin det här kommer bli :) )
    Väldigt kelen är han iaf så det är ju mysigt att ha honom inne med!

• b i t c h

Håller med om att inne och ute temp inte bör skilja något mer än 10 grader. En kanin som blir flyttat in och ut och tempen skiljer mycket kan mycket lätt få lunginflamation och dö. Så det bästa är nog att vänta till sommaren med att ta ut den. Sen när hösten kommer tar man inte in den. Då blir den van med de temperatur förändringarna som blir. Och den klarar sig då fint ute fast det skulle bli ner emot -30 grader. Bara den har hö eller halm att boa i så går det hur fint som helst. Men då får man komma ihåg inte ta in den i värmen. För då kan den lätt bli sjuk när man tar ut den igen.

• Vickan03

Hej!
    Vi har haft en liten vädurskanin inne sedan i påskas och han är nu cirka 16 veckor. Vi har byggt en fin utebur till honom med en del där vi lagt halm och med dörr så han kan gömma sig lite och en del med galler och spån i. Nu flyttade vi ut honom för några dagar sedan och jag tycker att han ser lite hängig ut, har inte ätit speciellt mycket utan bara sitter och glor.
    På eftermiddagarna brukar vi ta ut honom och gå med honom i koppel och då är det fart på honom, han skuttar och hoppar för fullt. Är detta ett normalt beteende eller har vi gjort någo fel?

Hoppas på svar

Viktoria

• molly50
    Vickan03 skrev 2013-06-11 12:51:42 följande:
    Hej!
    Vi har haft en liten vädurskanin inne sedan i påskas och han är nu cirka 16 veckor. Vi har byggt en fin utebur till honom med en del där vi lagt halm och med dörr så han kan gömma sig lite och en del med galler och spån i. Nu flyttade vi ut honom för några dagar sedan och jag tycker att han ser lite hängig ut, har inte ätit speciellt mycket utan bara sitter och glor.
    På eftermiddagarna brukar vi ta ut honom och gå med honom i koppel och då är det fart på honom, han skuttar och hoppar för fullt. Är detta ett normalt beteende eller har vi gjort någo fel?

Hoppas på svar

Viktoria

Hur stor är buren och har kaninen något att sysselsätta sig med såsom grenar att gnaga på eller andra aktivitetssaker som finns att köpa till kaniner?
    Kaniner kan ju ligga och slöa om de är uttråkade,har för liten bur eller inte trivs i buren t ex.
    Kolla också så kaninen inte har några symtom på sjukdom såsom rinnande nos eller ögon,lös eller hård i magen t ex.
    Hittar ni något sådant så skulle jag rekommendera ett veterinärbesök så att de får kolla kaninen så snabbt som möjligt.

Lycka till!      
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Hur gör man en innekanin till utekanin?