• Såpbubblan

Förkylningsastma - vilka symtom har era barn?

Har en dotter på 1 år som har fått diagnosen förkylningsastma (förra året i nov).

Hon har en Nebunett som hon får Airomir o Pulmicort genom.
    Hon hostar något fruktansvärt på nätter men även på dagarna i omgångar. Känns som om medicinen inte riktigt hjälper...
    Har dubblat dosen Airomir i samråd med läkare från en puff till två per gång.
    Får Pulmicort morgon o kväll och Airomir tas vid behov upp till 6-8 gånger om dagen.

Hur har ni det hemma hos er? Med astmamediciner och hostande mm?
    Har hört att det finns Bricanyl oxå, någon som har det till sitt barn?
    Har era barn astma varje gång de är förkylda?

Vill bara få en inblick i hur andra har det med sina förkylningsastma-barn så jag vet vad som e normalt eller inte!

• Svar på tråden Förkylningsastma - vilka symtom har era barn?
  • Fruochmamma

Följer tråden med intresse eftersom jag undrar om min son har detta.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Såpbubblan

Fler som har barn med förkylningsastma?

• Max mamma

Min Max har /har haft det.Han är 9 år nu.
    När han var liten så fick han förkylningsastma i stort sett allan ggr han blev förkyld-dvs OFTA.
    Han kunde inte anstränga sej alls utan att hosta ngt förskräckligt,hostade även på nätterna.Fick ofta åka in å inhalera...
    Varje gr man misstänker att barnet ska bli förkyld,så kör man i gång med en "förkylningskur" m. medicinerna.
    4ggr/dag m. båda med. i 4-5 dagar,sen minskar man ner till 2-3gr/dag i 10 dgr.
    En underhållsdos fick Max på vinterhalvåret m. pulmicorten 2 ggr/dag.

Ang. airomir o. bricanyl så är det samma med.

Tycker att det låter "normalt" för ett förkylningsastmabarn...tyvärr.
    Men nu när Max har blivit äldre så behöver han intre medicinerna alls lika mkt som förr,i bland kan har klara sej helt utan under en förkylning

Fråga mera om du undrar ngt mera.

Mvh
    Camilla

• vill bli mamma meddetsamma

precis en tråd för mig!!! vår son har varit sjuk nu och hostat något förfärligt. MEN nu har han börjat VÄGRA ta sin medicin! Händer det aldrig er? Han vägrar verkligen fast vi trugar allt vi kan. Finns det inget lättare sätt att ta pulmicort?

• Tisella

Hej hej,

Här kommer en till som kommer följa tråden med stort intresse.
    Började för oss i fredags med en vidrig hosta, trodde tösen skulle stryka med när det blev som kraftigast.
    Har precis kommit hem från sjukhuset med diagnos förkylninsastma så just nu snurrar det en hel del frågor i huvudet...
    Hur fungerar det för ungarna på dagis? Förkylda är dom ju jämt...
    Mot hosta har vi förut fått utskrivet Molipect (stavning?), kan man ge detta tillsammans med pulmicort?
    Jag vet ju hur många ggr per dag som jag får ge "vidgande" men jag vet inte hur tätt jag kan ge. Molly fick adrenalin och pulmicort på sjukhuset när vi var där för ca 1 1/2 timme sedan men nu väser hon och andas hastigt igen.
    Vet att man får bäst svar av läkare men frågorna kommer nu och inte då. =)
    Någon som kan svara?

På återseende

• Tisella

Såpbubblan: Hur går det för er? Var på återbesök med Molly som inte hade blivit som dom önskade efter tre dagar med Airomir och pulmicort. Fick då tipset att alltid ge dessa tillsammans med Airomiren först som vidgar så Pulmicorten går ända ner. Fast det kanske du gör ändå? =)
    Vi får fortsätta här tre ggr om dagen med båda, tack och lov så är barn så accepterande.

• Såpbubblan

Jo,tack, hon e bättre nu!
    Har slutat med medicineringen för denna gången...
    Jag tar, som du säger, Airomiren först - som vidgar och sen Pulmicorten - som går ner i lungorna.
    Hon andas medicin minst 5 gånger (ibland 7-8) om dan när hon har hosta.
    Denna perioden varade i ca 2-3 veckor.
    Undrar om det är normalt?!

• Tisella

Jag hoppas det är normalt för vi är inne på vecka 2 nu. Hostan låter ju bättre iofs men hon rosslar fortfarande som en gammal gubbe..
    Det dyker upp en del frågor hela tiden tycker jag. Dagis frågade om man alltid ska ge av båda när hon är rosslig lr om det bara är av airomiren och jag har faktiskt ingen aning..=(
    Hjälper airomiret till att få upp slemet?

• Tezz3

Min äldste son hade förkylningsastma som liten. När han var förkyld så hostade han nåt fruktansvärt och vi fick vid flera tillfällen åka till akuten & barnmottagningen så han fick inhalera där så han kunde andas lättare.
    Så fick han då diagnosen förkylningsastma och mediciner för detta. (Bricanyl och pulmicort). Numera används inte bricanyl eller om det bara bytt namn till airomir.
    Så när han blev förkyld så började vi använda medicinen så han inte skulle få såna bekymmer.

Idag är han lite mer än 5 år och har inga problem alls så det växte bort.

Svar på tråden Förkylningsastma - vilka symtom har era barn?