röd qinoa
Har just kokat röd qinoa, men det ser ju inte världsgott ut
ska det vara små vita trådar där, hm ser inte så aptitligt ut.
Har just kokat röd qinoa, men det ser ju inte världsgott ut
ska det vara små vita trådar där, hm ser inte så aptitligt ut.
Ja
Har du tänkt på att först skölja quinoan i hett vatten innan det läggs i grytan för att kokas? Då får man bort den beska lite bittra smaken som annars kan bli. Om inte är det mitt tips till nästa gång. Jag gjorde nämligen det misstaget första gången och ingen i familjen tyckte det var särskilt gott men fick rådet att skölja det (och att koka det med lite kryddor, typ buljong).
så såg röd ut för oss med, jag hade ingen aning om att man skulle skölja utan det sa syrran efteråt eftersom jag har blivit dålig två gånger i rad när jag ätit quinoa, men eftersom jag blev dålig är jag inte sugen på att pröva nå mer. Dumt det inte står på förpackningen att dom skulle sköljas före (själv tyckte jag dom var god utan att skölja men tydligen inte magen).
På vår förpackning står det. Den lilla vta tråden är grodden tror jag. Jag har kastat vår quinoa för den fastnar så förfärligt mellan tand och tandkött. Det tror inte jag är nyttigt. Kanske kan man koka den annorlunda så det inte blir så illa.
jo minsann nog har jag sköljt den efter konstens alla regler
inte helt lätt eftersom dom rann rätt genom durkslaget, haha hur man håller på....i tron att man är nyttig. Nåja, tack för era svar! Antog att det var grodden, men ville vara säker att fler stött på samma sak. Får blanda den rikligt med sallad å annat så syns inte grodden.
För att förtydliga, quinoan är säkert nyttig när den landat i magen, det är bara det där med quinoa i tandköttet jag inte är så förtjust i. Hade du några sådana problem, eller är det bara jag? Jag har kanske låtit den vara förstor andel av måltiden o ätit för mycket.
skölj quinoa i en sil.........inte i durkslag då de oftast bara sköljs ur då......finns silar att köpa på alla ställen som säljer köksgrejjer.....som en stor tesil typ
Nu har vi käkat qinoa, i två dagar till och med å...nej vi hade inget problem att det fastnade i tänderna
dottern åt med förtjusning
JAg insåg ju som sagt ganska fort att durkslaget inte var någon höjdare, jag sköljde istället fröna i kastrullen ett par gånger och snodde en gles kökshanduk över öppningen när jag hällde bort vattnet, gick som smort.