• Snöengla

Jättestela fingrar, svaghetskänsla händer o underarmar??? Reumatism?

Jag undrar om någon kanske känner igen symptomen?
    Antagligen kom det efter jag genomgått en förlossning. Lilltjejen är nu 3 månader och jag har haft detta i 6 veckor ungefär.
    Det började med att händerna domnade bort på nätterna. Speciellt när jag ligger på sidorna. Går nästan bara ligga på rygg. Sen fick jag ont i nacke och halsmuksler. Stel i nacken och ont i ryggen och axlar. Det har jag haft sen dess nu. Lite bättre sen jag gått på massage men det försvinner inte helt.
    Men nu till det värsta av allt. Jag har börjat bli stel som pinnar i fingrarna. Speciellt på nätterna. Jag vaknar alltid flera ggr på natten och känner att jag är jättestel och blir nästan skraj. Det är svårt att knyta handen. Det känns som skinnet är för trångt också. Rörligheten är nedsatt. Det går jättelångsamt och det gör aningen ont ibland. Nu dom senaste dagarna har jag haft kvar stelheten hela dagen också. Först försvann den efter ett tag på dagen men nu består den.
    Känns jätteläskigt. Det är rätt jobbigt att skriva det här tex för fingrarna är stela just nu. Även handlederna känns stela. Känns så himla himla jobbigt. Vill bara bli normal igen. Kan tex inte sticka så mkt längre. Det är för jobbigt i längden.
    Var hos läkarn igår och tog blodprov. Så då ska dom se om jag har rheumatism och sedan tog hon lite andra prover. Dom ska kolla sköldkörtelhormonet och om det är nån infektion.
    Hoppas jag får svar snart för det blir bara värre känns det som.
    Ett av proverna skulle ta en vecka innan jag får svar, vet inte vilket det var. Men jobbigt!

Jag har funderat ett tag på om detta är reumatism? Föreslog det för läkarn eftersom mamma också har det. Hon hara även fibromalgi.

Någon som känner igen sig?
    Någon som har en aning om vad det kan vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 16:14
    Usch och åter usch. Idag kom sista provresultatet och det visar sig att jag har svagt positivt reumatid faktor i blodet. Detta betyder alltså att jag börjar få reumatism. Känns inte alls kul nu :( Ska på utredning. Fick tid den 20:e April hos reumatologen. Hur ska detta gå?

Har inte bara stela fingrar nu utan har börjat få stela leder i tårna nu också.. Sen är har jag som lite värk i fingrarna. På nätterna nu sover jag sämre å sämre..vaknar av att handen är stel å konstigt. Det gör ont att knyta den men jag måste knyta flera gånger så att den vaknar upp. Då blir det lite bättre.

• Svar på tråden Jättestela fingrar, svaghetskänsla händer o underarmar??? Reumatism?
  • Teskedsmamman

Japp, jag känner igen det där preeeeeecis!

Jag har haft exakt likadant, på mig var det karpaltunnelsyndrom och det kan komma så där hux flux, du kan även ha en nervklämma någonstans men jag röstar ändå på KTS.

Böj handen framåt, tvinga ner den även med andra handen tills det nästan börjar göra ont.... Börja det sticka i någon av fingrarna inom ca 1 min? På mig började det sticka inom några sekunder.

Så kollar läkarna (iaf hos oss) om det är KTS man har.

Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • grabbarna

jag tycker också att det låter som karpaltunneln, så kändes det för mig när jag hade dom problemen och jag fick skenor att använda framförallt på natten, det är oftast tumme, pek och långfinger som domnar och det är tydligen inte sådär jättevanligt att man får ont också, läkaren sa att det oftast "bara" är domningar när man har karpaltunnelsyndrom men att det ibland blir väldigt svår värk också och då vet en del läkare inte vad det kan vara..skrämmande men sant

• grabbarna

sak tillägga att jag inte kunde röra fingrarna speciellt mycket när jag hade det som värst och händerna såg ut som klor på morgonen...att du domnar på nätterna kan även bero på stelheten i nacken så gå och få fortsatt massage och besök gärna en duktig! naprapat för jag har domningar i armarna om nätterna och det beror på att nerver kommer ikläm uppe vid axlarna pga jag är överrörlig men det kan även klämmas i armbågen..har inte din läkare sagt något om detta så tycker jag du ska byta läkare för det borde man kolla innan man börjar surra om reumatism

• epplingen

Hej

När min son var ca 6 veckor gammal, så fick jag problem med axel och fingrar.
    Stela och onda...tyvärr så drabbades jag av ledgångsreumatism..
    jag hoppas för din skull att det är karpaltunneln som spökar.
    Håller tummarna!

• Snöengla

Tack för svar :)
    Hmm, jag testade det där med att böja fingrarna men det började aldrig sticka så där. Kanske inte är karpaltunnelsyndrom.
    Men jag vill verkligen inte att det är reumatism. Usch vad jobbigt.
    Hoppas ändå att det bara är karpaltunnelsyndrom. Ska ta upp det med läkarn när jag får svar på proverna.

Hur går det för dig epplingen? Hur fungerar allt nu när du har ledgångsreumatism. Fick du något som stoppade det (eller det kanske inte går) eller tar du värktabletter jämt?

• epplingen

Snöengla!

Livet som reumatiker är inte lätt, jag har prövat nästan alla mediciner.
    Har blivit så allergisk mot allt.
    Pillerintaget är högt...
    När skulle du få svar på proven?

• JMD

Hej!

Jag var hos läkaren igår o fick oxå ta prover för bl.a. reumatism. Mina besvär är kts, en fruktansvärd smärta i höften som jag har haft i en veckas tid nu, har jätte svårt för att gå.

• Snöengla

Usch låter inte bra det där med reumatism. Får svar på fredag!
    Det var inte någon infektion och inte hade det med sköldkörteln att göra fick jag svar på idag.
    Får se på fredag. Är lika stel än. Sitter här å tycker det är jobbigt att skriva. Ska föreslå karpaltunnelsyndromet om det inte är reumatism. För det pratade vi aldrig om..
    Hoppas det inte är reumatism..

• grabbarna

kts vad är det? själv håller jag på att utredas för sjögrens och har stora smärtor i vänster höft men dom tror det kommer från ett diskbråck ingen har tänkt på att det kan ha med reumatism att göra.har positiv ra faktor så nån ra sjukdom har jag frågan är bara vilken...

JMD skrev 2009-03-24 20:22:12 följande:
    Hej! Jag var hos läkaren igår o fick oxå ta prover för bl.a. reumatism. Mina besvär är kts, en fruktansvärd smärta i höften som jag har haft i en veckas tid nu, har jätte svårt för att gå.
  • grabbarna

jag hoppas för dins kulle att det är karpaltunneln för det går lätt att fixa och jag är fortfarande förvånad över att man hoppade direkt på ra misstankar..i alla fall så fick jag också prova att böja handen sådär när jag hade karpaltunneln utan att det började sticka något det vara helt enkelt för svullet redan så det blev ingen märkbar försämring att göra så...

hoppas det går bra för dig

Snöengla skrev 2009-03-24 20:28:46 följande:
    Usch låter inte bra det där med reumatism. Får svar på fredag! Det var inte någon infektion och inte hade det med sköldkörteln att göra fick jag svar på idag. Får se på fredag. Är lika stel än. Sitter här å tycker det är jobbigt att skriva. Ska föreslå karpaltunnelsyndromet om det inte är reumatism. För det pratade vi aldrig om.. Hoppas det inte är reumatism..
  • Snöengla

Hmm sjögrens. Hur kollar man det? Vad innebär det för din framtid? Vad har du för symptom?

grabbarna skrev 2009-03-25 11:23:31 följande:
    jag hoppas för dins kulle att det är karpaltunneln för det går lätt att fixa och jag är fortfarande förvånad över att man hoppade direkt på ra misstankar..i alla fall så fick jag också prova att böja handen sådär när jag hade karpaltunneln utan att det började sticka något det vara helt enkelt för svullet redan så det blev ingen märkbar försämring att göra så... hoppas det går bra för dig
  • jennie1980

Jag fick reumatism efter min förlossning/graviditet. Det började i händerna/handlederna. Mina fingerleder svullnade men fick sen ont i så gott som alla leder i kroppen. Händer, axlar, nacke, knän och fötter. Mina händer har däremot aldrig domnat bort utan värkt och varit stela tappat kraften i dem. Så hoppas att det är karpaltunnelsyndrom för din del

• grabbarna

sjögrens ger i första hand värk i handlederna och torrhet i slemhinnor som tex ögon och mun, ögonen blir rejält irriterade och kliiga och munnen torr men även mer intima slemhinnor blir drabbade vilket inte är så kul. sedan medföljer även en enorm trötthet det känns lite som att jag sover bort mitt liv just nu jag orkar ingenting och det är som en förlamande trötthet som aldrig lättar, känner mig ofta lite småyr och avtrubbad.

hur hårt drabbad man blir verkar väldigt individuellt så det är bara att hoppas på det bästa. handlederna värker till och från men är just nu ganska bra men då är det tröttheten som är jobbig istället

Snöengla skrev 2009-03-26 14:55:56 följande:
    Hmm sjögrens. Hur kollar man det? Vad innebär det för din framtid? Vad har du för symptom?
  • epplingen

Hej
    Om det kan vara till nån tröst, så kommer reumatologen att se dig med andra ögon, i och med att du har en positiv RA-faktor i blodet.
    Nåt är tydligen på gång i din kropp....så det är bra att du får träffa en reumatolog så pass fort.
    Det är viktigt att få in behandling så fort som möjligt.
    Du får gärna fråga mig om det är nåt du undrar över.
    Jag har levt med RA i många många år, så en del kan jag tipsa om!
    Kram

• Snöengla

Hej!
    Tack så mycket för svaret! :)
    Känns väldigt bra att kunna fråga någon.
    Men först vill jag veta vilken typ jag har.. känns som att det är lederna det sitter i..får se.. vill ha mer information och såå..har inte tagit in det hela än..känns inte bra men känns ändå som jag inte har ett klart svar än..nåt är fel iaf..det är ju säkert..usch..
    Har du barn? Vill gärna ha fler barn liksom..och funderar först å främst på hur det ska gå..troligen kommer det bli sämre efter andra förlossningen.. antar att det är svårare att bli gravid också..
    Sedan funderar jag såklart på vilka aktiviteter man måste undvika..vill ju inte sluta åka skidor/snowboard..men det kanske man måste..känns himla trist att inte kunna åka på skidsemester.. å gå på step-up å dansaerobics tex..det är bland den roligaste träningen jag vet..tänk om jag måste sluta med det..
    Nu var det förstås länge sen jag gjorde sånt..men jag hade planerat att börja igen..

Jaja..jag kanske frågar mer sen när jag får närmare besked..om 3 veckor....

epplingen skrev 2009-03-31 21:52:14 följande:
    Hej Om det kan vara till nån tröst, så kommer reumatologen att se dig med andra ögon, i och med att du har en positiv RA-faktor i blodet. Nåt är tydligen på gång i din kropp....så det är bra att du får träffa en reumatolog så pass fort. Det är viktigt att få in behandling så fort som möjligt. Du får gärna fråga mig om det är nåt du undrar över. Jag har levt med RA i många många år, så en del kan jag tipsa om! Kram
  • Kulta17

Jag fick också reumatid faktori mitt blod efter graviditeten. Var hos reumatolog och går fortfarande dit. För mig blev dock allt bättre efter att jag slutade amma. Även reumatologen sa att amningen gjorde det värre. Så ju längre får amningen jag kommit desto bättre har det blivit. Sist jag var för koll och lämnade blor hade faktiskt faktor dragit sig tillbaka! Skönt. Men dr vill ändå hålla koll på mig ett tag till utifall att. Fler barn blir det INTE.

Mitt råd: Skippa amningen om den inte är helig för dig.

Hoppas du får hjälp hos reumatologen. Det var skönt att komma dit och bli omhändertagen.

• Snöengla
    Kulta17 skrev 2009-04-01 19:22:09 följande:
    Jag fick också reumatid faktori mitt blod efter graviditeten. Var hos reumatolog och går fortfarande dit. För mig blev dock allt bättre efter att jag slutade amma. Även reumatologen sa att amningen gjorde det värre. Så ju längre får amningen jag kommit desto bättre har det blivit. Sist jag var för koll och lämnade blor hade faktiskt faktor dragit sig tillbaka! Skönt. Men dr vill ändå hålla koll på mig ett tag till utifall att. Fler barn blir det INTE. Mitt råd: Skippa amningen om den inte är helig för dig. Hoppas du får hjälp hos reumatologen. Det var skönt att komma dit och bli omhändertagen.
    Jaha, wow, det försvann mer och mer...
    Var det en slump? Slutade du amma av en slump och märkte att det blev bättre? Det var inget du hört förut att det kunde bero på amningen?

Tänk om det vore så lätt att det försvann gradvis om jag slutar amma. Och undra om chansen att förbättras ökar ju tidigare jag slutar ammar.

När slutade du amma? Hur gammal är din dotter nu? Har det alltså försvunnit helt å hållet? Och efter hur lång var det borta?
    Väldigt intressant fakta!
    Dottern är ju bara 3 månader nu.... Hade tänkte amma till 9 men jag får nog lägga om schemat kanske..Iaf till 6 mån tänkte jag..
    men kanske får sluta lite smått redan snart om min hälsa blir bättre..

Verkar hoppfullt iaf..om det nu skulle va såå..
  • Snöengla
    ÄrtaMärta skrev 2009-04-29 08:09:14 följande:
    Är det värk i hela fingret eller i lederna? Mina fingrar domnar inte bort, de värker bara i lederna och är svullna.
    Hmm, vill inte skrämma upp dig men det låter inte bra om du har värk i lederna. Ofta får man ju karpaltunnelsymdrom under graviditeten och då kan det också göra ont att knyta handen, man har ont i olika fingrar, inte symmetrisk så att säga. Och ofta kan enstaka fingrar domna bort. Det kanske är det du har. Vattnet i kroppen kanske trycker på nerven i handleden så att du får ont. Fast det låter lite suspekt om du har ont i lederna. Men oftast brukar det reumatismen bryta ut efter förlossningen. Konstigt att du känner det redan nu. Du borde ta upp det med BM nästa gång du ska dit.
    Har man reumatism så är smärtan symmetrisk. Man har ont i båda händerna på samma ställen. Alla fingrar på båda händer är det för mig. Och det är mest i lederna liksom. Känns också när man gör vissa aktiviteter som att krama hårt om dammsugarslangen, krama hårt när man diskar, ibland bara när jag byter kläder på lilltjejen. Det beror liksom på hur man vrider fingrarna och det samtidiga trycket på dom.
  • grabbarna

kan trösta dig med att när jag fick problem med karpaltunneln domnade inte mina fingrar alls utan gjorde bara ont, rejält ont dom gick knappt att böja ordentligt

ÄrtaMärta skrev 2009-04-29 18:20:57 följande:
    Jag pratade med barnmorskan idag och hon sa att det troligtvis är vätskan som irriterar lederna och nerverna då jag är så svullen om händerna och fingrarna.Jag hoppas innerligt att det är så, och att det inte är ngt annat.
Svar på tråden Jättestela fingrar, svaghetskänsla händer o underarmar??? Reumatism?