Jättestela fingrar, svaghetskänsla händer o underarmar??? Reumatism?
Jag undrar om någon kanske känner igen symptomen?
Antagligen kom det efter jag genomgått en förlossning. Lilltjejen är nu 3 månader och jag har haft detta i 6 veckor ungefär.
Det började med att händerna domnade bort på nätterna. Speciellt när jag ligger på sidorna. Går nästan bara ligga på rygg. Sen fick jag ont i nacke och halsmuksler. Stel i nacken och ont i ryggen och axlar. Det har jag haft sen dess nu. Lite bättre sen jag gått på massage men det försvinner inte helt.
Men nu till det värsta av allt. Jag har börjat bli stel som pinnar i fingrarna. Speciellt på nätterna. Jag vaknar alltid flera ggr på natten och känner att jag är jättestel och blir nästan skraj. Det är svårt att knyta handen. Det känns som skinnet är för trångt också. Rörligheten är nedsatt. Det går jättelångsamt och det gör aningen ont ibland. Nu dom senaste dagarna har jag haft kvar stelheten hela dagen också. Först försvann den efter ett tag på dagen men nu består den.
Känns jätteläskigt. Det är rätt jobbigt att skriva det här tex för fingrarna är stela just nu. Även handlederna känns stela. Känns så himla himla jobbigt. Vill bara bli normal igen. Kan tex inte sticka så mkt längre. Det är för jobbigt i längden.
Var hos läkarn igår och tog blodprov. Så då ska dom se om jag har rheumatism och sedan tog hon lite andra prover. Dom ska kolla sköldkörtelhormonet och om det är nån infektion.
Hoppas jag får svar snart för det blir bara värre känns det som.
Ett av proverna skulle ta en vecka innan jag får svar, vet inte vilket det var. Men jobbigt!
Jag har funderat ett tag på om detta är reumatism? Föreslog det för läkarn eftersom mamma också har det. Hon hara även fibromalgi.
Någon som känner igen sig?
Någon som har en aning om vad det kan vara?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 16:14
Usch och åter usch. Idag kom sista provresultatet och det visar sig att jag har svagt positivt reumatid faktor i blodet. Detta betyder alltså att jag börjar få reumatism. Känns inte alls kul nu :( Ska på utredning. Fick tid den 20:e April hos reumatologen. Hur ska detta gå?
Har inte bara stela fingrar nu utan har börjat få stela leder i tårna nu också.. Sen är har jag som lite värk i fingrarna. På nätterna nu sover jag sämre å sämre..vaknar av att handen är stel å konstigt. Det gör ont att knyta den men jag måste knyta flera gånger så att den vaknar upp. Då blir det lite bättre.